Gå til innhold

Ingeniør: Forkurs vs. TRES

VTW

Anbefalte innlegg

Jeg mangler fysikk 1 og matte R2 for å kunne ta ingeniørutdannelse, og trenger derfor å ta enten forkurs eelller tresemesterordning (TRES).

Hva er fordelene/ulempene med de to forskjellige? Jeg er så usikker på hva jeg skal velge :S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg manglet matte, fysikk og kjemi, men tok like gjerne hele forkurset (på ett år) slik at jeg fikk stipend/lån også i den tiden. Ellers var det noen som valgte å ta forkurset sammen med høyskolefagene, og mange taklet ikke presset der og måtte hoppe av. Hvis du skal det, så ha tunga rett i munn ettersom det er litt stress.

Og et bonustips: Jobb mye med regnefagene når du starter på høyskolenivået. Makan til økende vanskelighetsgrad skal man lete lenge etter. Iallefall når det gjelder ingeniørmatten. Er flere klassekompiser som vil være enig med meg der! ;)

Hilsen nyutdannet byggingeniør. :)

EDIT:

Var også tre-fire år siden sist jeg gikk på skole når jeg startet på forkurset, så det var også litt av grunnen til at jeg valgte å ta det på et helt år. Slik at jeg kom litt inn i studenttilværelsen og de rutinene det krever.

Endret av Kongklykken
Lenke til kommentar

Jeg tok fagene som privatist mens jeg var i militæret. Det kan være du har tid til å melde deg opp som privatist i disse to fagene, isåfall kan du begynne rett på ingeniør til høsten. Det var ihvertfall det jeg gjorde. :)

(Fysikk hadde forresten noen øvningsoppgaver som måtte godkjennes i tillegg, vet ikke om det er sånn lenger.)

Lenke til kommentar

Er vell ikke helt smart å gå 1 år ekstra på skolen kun for å ta 2 fag? Om du tar de som privatist kan du ta eksamen nå til sommeren, og så begynde på ingeniør etter sommeren nå i 2011, om jeg ikke tar feil.

Problemet er at jeg må få en veldig god karakter i matte og fysikk for at det ikke snak trekke ned snittet mitt, mens forkurs/TRES ike påvirker snittet mitt.

Lenke til kommentar

Jeg ville tenkt meg godt om hvis du skal ta TRES. Det blir en bratt løype når du skal

ha R2 og fysikk 1 i tillegg til høyskole fagene matte 1 og fysikk som

normalt sett kommer i løpet av det første året, + de andre fagene som også inngår i pensum.

Faren med å ta TRES er jo at du får dårlige karakterer i de fagene som teller, høyskolefagene.

Rett og slett fordi kombinasjonen er for arbeidskrevende.

Det er også sånn at i løpet av ingeniøren så vi du få flere og flere spesialiserte fag etterhvert som du årene går, og de bygger normalt sett på tidligere fag. Det er rimelig

kjipt å ta teknisk termodynamikk hvis du ikke har snøring på fysikken fra første året f.eks.

Jeg vil anbefale deg til å ta forkurs, det blir for deg et OK opplegg og du får stilt hodet skikkelig inn på å jobbe med realfag.

hilsen en som har tatt forkus+ingeniør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...