cadplm Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Har du passet på at minnet ikke er klokket høyere enn det klarer? Du kan jo prøve å senke minnets multiplier, for så og klokke opp cpu igjen, om du ikke har gjort det alt Ja dette er viktig, glemte å nevne det. Når du stiller på BCLK vil du også automatisk endre instillingene til minnet. Normalt ligger denne instillingen rett i nærheten av BCLK. Det er en slags dropdown meny der du kan velge frekvens på minnet. Pass på at du velger en som ligger under, eller rett over spesifikasjonene til minnet ditt. Når det gjelder forskjellige temps på kjernene, så er core 0 og 1 hos meg stort sett 5-6 grader varmere enn 2 og 3. Håkon Et lite tilleggsspørsmål - TCASE = 67.9°C Betyr det at om jeg kommer over dette på noen av kjernene så er det skadelig for CPUn? Under Prime95 kjøring kommer jeg glatt over 80 med ei vifte, men til daglig kommer jeg sjeldent over 60 (sjekket akkurat loggen). Skulle være harmløst å kjøre i dette temperaturområdet uansett CPU frekvens? Ser forresten at 950'n skal ha DDR3-800/1066, så da er det vel bare å glemme hastigheter over dette (uansett minne som hovedkortet støtter)? Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 26. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2011 Har du passet på at minnet ikke er klokket høyere enn det klarer? Du kan jo prøve å senke minnets multiplier, for så og klokke opp cpu igjen, om du ikke har gjort det alt Ja dette er viktig, glemte å nevne det. Når du stiller på BCLK vil du også automatisk endre instillingene til minnet. Normalt ligger denne instillingen rett i nærheten av BCLK. Det er en slags dropdown meny der du kan velge frekvens på minnet. Pass på at du velger en som ligger under, eller rett over spesifikasjonene til minnet ditt. Når det gjelder forskjellige temps på kjernene, så er core 0 og 1 hos meg stort sett 5-6 grader varmere enn 2 og 3. Håkon Et lite tilleggsspørsmål - TCASE = 67.9°C Betyr det at om jeg kommer over dette på noen av kjernene så er det skadelig for CPUn? Under Prime95 kjøring kommer jeg glatt over 80 med ei vifte, men til daglig kommer jeg sjeldent over 60 (sjekket akkurat loggen). Skulle være harmløst å kjøre i dette temperaturområdet uansett CPU frekvens? Ser forresten at 950'n skal ha DDR3-800/1066, så da er det vel bare å glemme hastigheter over dette (uansett minne som hovedkortet støtter)? Er ikke sikker på akkurat hva 800/1066 betyr, men jeg vet med sikkerhet at det ikke er maksfrekvensen til RAM prosessoren støtter. Den takler fint 1600 og 2000 MHZ og liknende. Ang Tcase: Dette er temp på utsiden av metallet, og er ikke det samme som den temperaturen du måler i Core Temp. Core Temp skal visstnok ligge 10-15 grader over Tcase, så i realiteten tåler CPU rundt 80 grader uten problemer. At du havner såpass fort over 80 er ikke så bra. Prøv å sette på en ekstra vifte på cpu. Hvis det ikke hjelper, klokk ned CPU litt. Jeg prøver selv å holde den under 65 grader på Core Temp. Den er fremdeles veldig rask selv om den ikke går på 4GHz Håkon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå