UriasX Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Har en i7-950 som jeg har lekt meg litt med. Klokket den først opp til 4GHz med 24 i multiplier, men likte ikke volten jeg måtte bruke. Ved å redusere multiplier til 23 og øke BCLK kan jeg nå kjøre samme hastighet med mye lavere volt. Nå har det derimot skjedd noe jeg ikke helt forstår. Når jeg brukte 24 i multi klokket CPUen seg ned i idle modus ved å redusere multi. Dette senket også TDP fra rundt 145 ned til 35. Nå reduserer den fortsatt multi, men TDP ligger spikret på 130W uansett om maskinen idler eller ikke: Spørsmålet er altså: Hvorfor skjer dette, og hva kan jeg evt gjøre for å endre det? Er det noe poeng i å bry seg med det? Håkon Lenke til kommentar
cadplm Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Er nok altfor for fersk i OC-verdenen, så det blir 0 tips herfra gitt. Men - jeg kjører også i7-950 (på Rampage3). Dersom du har noen nybegynnertips til hvordan å kjøre stabilt på rundt 3,3 (evt. om auto-oc i bios er ok?), så skal jeg bidra med mitt straks erfaringene bygger seg opp! Håkon Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 11. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2011 3,3 burde ikke være rare problemet, stock er jo 3,06. Hvis du setter multiplier på 24 og BCLK på 140 får du 3.36GHz noe som burde kjøre stabilt. Start med volten på 1.2, og hvis du får bootet senker du den til det ikke booter lenger Lenke til kommentar
cadplm Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Takker og bukker for nybegynnertips. Har kjørt opp til 3,8 - og ting er stabilt og fint til mitt bruk. På 4 ble det derimot en bluescreen gitt. Spørsmål; hvorfor lavest mulig volt? Har forøvrig notert mye feil på virtuelle maskiner ved slik skruing ... til andre nybegynnere! Lenke til kommentar
SRD Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Grunnen til at du skal ha lavest mulig spenning (volt) er fordi at varmeutviklingen i prosessoren går til himmels hvis du øker spenning mye. En annen ting er at du kan ødelegge prosessoren med for høy spenning. Men så lenge du går forsiktig fram, øker spenningen gradvis og sjekker temperaturen til prosessoren så går det nok fint Lenke til kommentar
Byxxi Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 (endret) @TS: Har du husket og skru av intel speedstep? Edit: Liten skrivefeil Endret 19. januar 2011 av Byxxi Lenke til kommentar
cadplm Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Stemmer - var det jeg også tippa, men .. vil den ikke bare trekke mer strøm dersom spenningen er "for" lav? Spenning og strøm over tid henger jo sammen. Eller er kan en CPU yte det samme med mindre "effekt" (altså varmeutvikling)? Speetstep/speedtest - ?! Lenke til kommentar
Byxxi Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Du kan sammenligne en prosessor med en lyspære iforhold til volt/effekt. Om du kjører 230 volt i en lyspære, eller 228 volt, så kommer du ikke til og merke noen som helst forskjell. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 TDP = Thermal Design Point. Trodde ikke denne skulle variere seg i det hele tatt, men mulig den endrer seg ved endret mulitplier(?). Uansett trekker ikke prosessoren din 130W ved idle, TDP er "teoretisk max" den er designet for, altså ved full load. Lenke til kommentar
SRD Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Du kan sammenligne en prosessor med en lyspære iforhold til volt/effekt. Om du kjører 230 volt i en lyspære, eller 228 volt, så kommer du ikke til og merke noen som helst forskjell. Nei. Det er det ikke. Dobling av spenning i lyspære vil gi dobbel effekt. Dobling av spenning på en prosessor vil gjør at avgitt effekt 8 dobles. Lenke til kommentar
cadplm Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Bare for ordens skyld så vi 2 Håkoner her - med hver vår 950 Intel Speedstep, har jeg oversett denne i bios'n, og bør den skrues av? Kort tilbake til det med spenning og strøm; jeg ser CPU'en blir mata med rundt 1,2-1,22 av Rampage3 kortet (med voltage på auto). Jeg har observert at jeg på 3,3-3,6 GHz kan redusere den betydelig (har ikke gått under 1,7) uten at jeg merker noen forskjell (i grunnen ikke på temperaturen heller .. med et lite forbehold). Men altså; lavere spenning (uansett strømforbruk) skal føre til mindre varmeutvikling - gitt samme "prosessering over tid"?! Lenke til kommentar
Byxxi Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Du kan sammenligne en prosessor med en lyspære iforhold til volt/effekt. Om du kjører 230 volt i en lyspære, eller 228 volt, så kommer du ikke til og merke noen som helst forskjell. Nei. Det er det ikke. Dobling av spenning i lyspære vil gi dobbel effekt. Dobling av spenning på en prosessor vil gjør at avgitt effekt 8 dobles. Selvfølgelig, om du bruker så store strømmer, jeg mener at om du mater den(lyspæren) med 1-2 volt mer eller mindre enn 230, vil du ikke se noen merkbar forskjell. Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 19. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2011 TDP = Thermal Design Point. Trodde ikke denne skulle variere seg i det hele tatt, men mulig den endrer seg ved endret mulitplier(?). Uansett trekker ikke prosessoren din 130W ved idle, TDP er "teoretisk max" den er designet for, altså ved full load. Resatte BIOS til orginalinstillingene, og fant ut at den også da viser max TDP hele tiden, dog 145W ikke 130W. Dette er igjen ved 24x multi, så det er godt mulig at TDP endrer seg med multi, uten at jeg har en anelse om det stemmer eller ikke. @TS: Har du husket og skru av intel speedstep Har selv forsøkt å klokke med og uten speedstep, og opplever at den blir både varmere og mye mer ustabil med speedstep slått av. Det samme gjør en kompis av meg med samme oppsett, så vi har beholdt den "enabled". Bare for ordens skyld så vi 2 Håkoner her - med hver vår 950 Intel Speedstep, har jeg oversett denne i bios'n, og bør den skrues av? gått under 1,7) uten at jeg merker noen forskjell (i grunnen ikke på temperaturen heller .. med et lite forbehold). Ville ikke anbefalt å skru den av, for den jevne bruker som ikke overklokker til kingdom come kan jeg ikke se annet enn ulemper med å skru den av. 1,7 i volt? Håper dette var en skrivefeil Lenke til kommentar
cadplm Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Stemmer .. har ikke kommet dit ennå Lenke til kommentar
cadplm Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 3,3 burde ikke være rare problemet, stock er jo 3,06. Hvis du setter multiplier på 24 og BCLK på 140 får du 3.36GHz noe som burde kjøre stabilt. Start med volten på 1.2, og hvis du får bootet senker du den til det ikke booter lenger Har vært litt frem og tilbake mellom 3,36 og 3,8GHz. Har kun kjørt på 1,2V. Prøvde 4GHz, men da kom det en blue screen rett etter innlogging i windows gitt. Lurer på om jeg prøvde med litt mer spenning - usikker. Har du forslag til 4GHz innstillinger? Har kjørt litt Crysis igjen nylig, og opplever at det stivner til tider. Usikker på om det er pga. CPUn eller GPUn - får ikke maks utslag på noen av de. Har et stk. GTX 480 kort som jeg har kjørt opp på 800MHz (uten at jeg merket noe forskjell). Tar i mot et hvert tips! Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 25. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2011 3,3 burde ikke være rare problemet, stock er jo 3,06. Hvis du setter multiplier på 24 og BCLK på 140 får du 3.36GHz noe som burde kjøre stabilt. Start med volten på 1.2, og hvis du får bootet senker du den til det ikke booter lenger Har vært litt frem og tilbake mellom 3,36 og 3,8GHz. Har kun kjørt på 1,2V. Prøvde 4GHz, men da kom det en blue screen rett etter innlogging i windows gitt. Lurer på om jeg prøvde med litt mer spenning - usikker. Har du forslag til 4GHz innstillinger? Har kjørt litt Crysis igjen nylig, og opplever at det stivner til tider. Usikker på om det er pga. CPUn eller GPUn - får ikke maks utslag på noen av de. Har et stk. GTX 480 kort som jeg har kjørt opp på 800MHz (uten at jeg merket noe forskjell). Tar i mot et hvert tips! Du kan prøve instillingene jeg kjører på: BCLK: 175 Multi: 23 Volt: 1,2125 (tror jeg, 2 hakk over 1,2 i hvertfall) Dette gir 4025 MHz, og kjører stabilt for min del Temperaturene ligger maks på 65 grader, etter tunge økter i BFBC2. Prime95 kjører den heller ikke høyere. Har NH-DH14 som kjøler da, så hvis du har stock kjøler må du passe på temps. Håkon Lenke til kommentar
cadplm Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 (endret) På 4GHz finner den kun halvparten av minnet (12/24GB). På 3,9 litt over 20GB. Mulig dette forårsaket bluescreenen her tidligere. På 3,8 finner den alle 24 og alt går som det skal. Har jeg for slappt minne tro? Kjører Crucial DDR3 1333MHz CL9 6x4GB. Kjøler med NH-U12P SE (1 av 2 vifter) og drar over 80 på 2 av kjernene. Fatter ikke hvordan den siste kjernen ligger minst 8 grader under de andre hele tiden. Tok forresten akkurat ut kjølern og reduserte litt på pastan (ville sjekke om det lå ujevnt - men det så greit ut). Njaja, lurer på om et fornuftig maks er rundt 3,6 for min del .. Endret 25. januar 2011 av cadplm Lenke til kommentar
cadplm Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Du kan prøve instillingene jeg kjører på: BCLK: 175 Multi: 23 Volt: 1,2125 (tror jeg, 2 hakk over 1,2 i hvertfall) Dette gir 4025 MHz, og kjører stabilt for min del Temperaturene ligger maks på 65 grader, etter tunge økter i BFBC2. Prime95 kjører den heller ikke høyere. Har NH-DH14 som kjøler da, så hvis du har stock kjøler må du passe på temps. Håkon På 4GHz finner den kun halvparten av minnet (12/24GB). På 3,9 litt over 20GB. Mulig dette forårsaket bluescreenen her tidligere. På 3,8 finner den alle 24 og alt går som det skal. Har jeg for slappt minne tro? Kjører Crucial DDR3 1333MHz CL9 6x4GB. Kjøler med NH-U12P SE (1 av 2 vifter) og drar over 80 på 2 av kjernene. Fatter ikke hvordan den siste kjernen ligger minst 8 grader under de andre hele tiden. Tok forresten akkurat ut kjølern og reduserte litt på pastan (ville sjekke om det lå ujevnt - men det så greit ut). Njaja, lurer på om et fornuftig maks er rundt 3,6 for min del .. Lenke til kommentar
Byxxi Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Har du passet på at minnet ikke er klokket høyere enn det klarer? Du kan jo prøve å senke minnets multiplier, for så og klokke opp cpu igjen, om du ikke har gjort det alt Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 25. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2011 Har du passet på at minnet ikke er klokket høyere enn det klarer? Du kan jo prøve å senke minnets multiplier, for så og klokke opp cpu igjen, om du ikke har gjort det alt Ja dette er viktig, glemte å nevne det. Når du stiller på BCLK vil du også automatisk endre instillingene til minnet. Normalt ligger denne instillingen rett i nærheten av BCLK. Det er en slags dropdown meny der du kan velge frekvens på minnet. Pass på at du velger en som ligger under, eller rett over spesifikasjonene til minnet ditt. Når det gjelder forskjellige temps på kjernene, så er core 0 og 1 hos meg stort sett 5-6 grader varmere enn 2 og 3. Håkon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå