vegard-sm Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 (Prøvde å søke etter lignende tråd, beklager hvis jeg ikke var grundig nok) Heisann. Jeg er i ferd med å fullføre VG3 påbygg og dermed få studiekompetanse. Da nærmer jeg meg nå et viktig valg, nemlig hva jeg skal gjøre til høsten. Etter mye tenking har jeg pekt ut læreryrket som noe for meg. Aldersgruppen jeg vil undervise for er på videregående skole. Det jeg lurer på er hva som skal til for å undervise i ulike fag? Har jeg forstått riktig hvis jeg tror jeg må ha 60p i de ulike fagene (minst 180p tilsammen) + PPU? Jeg kunne f.eks. tenkt meg å undervise i de tre fagene gym, historie og sosiologi&sosialantropologi. Hvis jeg da tar årsstudium i historie første året, årsstudium i idrett andre året, og årsstudium i sosiologi tredje året, for deretter å ta PPU fjerde året, vil dette da gi meg den kompetansen jeg trenger? (Jada, vet jeg kan spørre lærere på skolen min + rådgiver, men spør her likevel) Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Du ville nok fått jobb da, men jeg vet ikke om du ville blitt regnet som adjunkt eller om du bare blir "lærer". Forskjellen er for lommeboken din. Det letteste er hvis du tar en bachelorgrad i f.eks sosiologi/samfunnsfag/historie og tar med deg 60 stp i valgfag innenfor den bachelorgraden i en av de andre fagene du vil undervise i. Hvis du vil undervise i tre fag så kan du ta ytterligere 60 stp, f.eks gym. Da vil du bli adjunkt med opprykk og tjene tilsvarende bedre. Utgangspunktet for videregående er altså at du underviser i 2 fag. Ønsker du å tjene enda bedre er det altså bachelor + master + PPU eller bachelor + master + 60 stp + PPU. Da blir du lektor eller lektor med opprykk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå