Skunkish Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Jeg har i det siste bestemt meg for å gå 3. året på VGS, bare for å gjøre meg helt ferdig med VGS nå som jeg først går her og få en best mulig utdanning. Det jeg lurer på er hvilke offentlige skoler i Oslo som har dette tilbudet? Og er det så kjipt og mye å gjøre dette året som jeg har fått intrykk av? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Jeg går nå selv på VG3 allmenn påbygg, jeg har gått på VG1 bygg og anlegg, og VG2 klima, miljø og energi. Jeg kan egentlig anbefale allmenn påbygg. Jeg regner med at du har/eller vil motta søkerhåndboken 2011 i posten, i dette heftet vil du se hvilke skoler som har allmenn påbygg eller du kan gå inn der du søker på videregående utdanning, inne på www.vigo.no. Men vær absolutt sikker på om du vil virkelig ta allmenn påbygg. Det er et enormt stort sprang mellom VG2 og VG3 allmenn påbygg, det er som om spranget mellom VG1 og VG2 ikke eksisterte. For mer informasjon se spoiler. Off topic inne i spoiler: De fagene du får på allmenn påbygg er Norsk, Matematikk (2P eller 2T), Naturfag (Del 2), Historie, Gym, og et valgfritt programfag. Du kan lese mer om programfag her. Husk dette: på allmenn påbygg så lærer du masse meningsløs død kunnskap som er drepende kjedelig. Jeg sikter spesielt til Nynorsk, og generelt Norsk. Gammel Historie er kjedelig, alt som er før moderne historie eller før 1800 tallet. Programfaget kan være kjedelig dersom dere har elendige tilbud, men prøv å velg et realfag dersom skolen din tilbyr dette. Du kan også velge matematikk form, praktisk eller teoretisk, men du bør fortsette med det du hadde på VG1. Jeg nevnte at Naturfaget vil være Del 2, for på VG1 så fikk du Del 1, mens her på påbygg så får du resten av faget som du ikke fikk på VG1, altså Del 2. Dette kan fort bli kjedelig dersom dere bare skal ha om mat, kroppen, fysisk aktivitet osv. Allmenn påbygg er altså rett tilbake til ungdomskolen, den følelsen vil du sikkert få fordi det er veldig likt med ungdomskolen, men bare på mye vanskeligere nivå. Du vil bli bombardert av lekser husk det. Men allmenn påbygg er bedre en forkursdersom du har vurdert det, fordi forkurset gir ikke generell studiekompetanse, men du får de nødvendige realfagene noe som du kan risikere at du ikke får på allmenn påbygg via programfag. Så dermed må du være forberedt på et halvårig realfagkurs etter allmenn påbygg dersom du vil ha flere realfag. Lenke til kommentar
Skunkish Skrevet 10. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2011 Jeg går nå selv på VG3 allmenn påbygg, jeg har gått på VG1 bygg og anlegg, og VG2 klima, miljø og energi. Jeg kan egentlig anbefale allmenn påbygg. Jeg regner med at du har/eller vil motta søkerhåndboken 2011 i posten, i dette heftet vil du se hvilke skoler som har allmenn påbygg eller du kan gå inn der du søker på videregående utdanning, inne på www.vigo.no. Men vær absolutt sikker på om du vil virkelig ta allmenn påbygg. Det er et enormt stort sprang mellom VG2 og VG3 allmenn påbygg, det er som om spranget mellom VG1 og VG2 ikke eksisterte. For mer informasjon se spoiler. Off topic inne i spoiler: De fagene du får på allmenn påbygg er Norsk, Matematikk (2P eller 2T), Naturfag (Del 2), Historie, Gym, og et valgfritt programfag. Du kan lese mer om programfag her. Husk dette: på allmenn påbygg så lærer du masse meningsløs død kunnskap som er drepende kjedelig. Jeg sikter spesielt til Nynorsk, og generelt Norsk. Gammel Historie er kjedelig, alt som er før moderne historie eller før 1800 tallet. Programfaget kan være kjedelig dersom dere har elendige tilbud, men prøv å velg et realfag dersom skolen din tilbyr dette. Du kan også velge matematikk form, praktisk eller teoretisk, men du bør fortsette med det du hadde på VG1. Jeg nevnte at Naturfaget vil være Del 2, for på VG1 så fikk du Del 1, mens her på påbygg så får du resten av faget som du ikke fikk på VG1, altså Del 2. Dette kan fort bli kjedelig dersom dere bare skal ha om mat, kroppen, fysisk aktivitet osv. Allmenn påbygg er altså rett tilbake til ungdomskolen, den følelsen vil du sikkert få fordi det er veldig likt med ungdomskolen, men bare på mye vanskeligere nivå. Du vil bli bombardert av lekser husk det. Men allmenn påbygg er bedre en forkursdersom du har vurdert det, fordi forkurset gir ikke generell studiekompetanse, men du får de nødvendige realfagene noe som du kan risikere at du ikke får på allmenn påbygg via programfag. Så dermed må du være forberedt på et halvårig realfagkurs etter allmenn påbygg dersom du vil ha flere realfag. Mye bra informasjon her. Jeg ser at det kommer til å bli ekstremt mye å gjøre dette året, men vil du si at det veier opp? Altså 2 "slappe" år uten noe spesielt skolearbeid og lekser mot 1 år med jævlig mye stress og skole? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Jeg vil ikke si at det veier opp fordi de fleste av oss her på allmenn påbygg mener at vi allerede har gjort mer på allmenn påbygg enn på VG1 og VG2 tilsammen, men dette varierer jo fra skole til skole. Jeg vet ikke om andre skoler har begynt med blokkdag men det har de innført hos oss. Blokkdagen er på hver eneste fredag, så har man det samme faget hele den dagen, men blokkdagene sirkulerer på fagene. Men det er jo selvsagt flest norsk blokkdager fordi vi har flest timer i norsk. På allmenn påbygg så har du 30 timer i uken: 10t Norsk (8) 5t Historie (4) 5t Matematikk (4) 5t Programfag (4) 3t Naturfag (2) 2t Gymnastikk Hvis vi skal regne med blokkdager så teller parentesene fordi du har ikke vanlig undervisning på blokkdag og da går det noen uker slik at man har samlet opp nok timer til å ha en blokkdag, det er vanlig med 6 skoletimer på en blokkdag. Hos oss så liker norsklæreren alltid å ha en heldagsprøve på blokkdag, mens naturfaglæreren liker å holde øvelser, samme i programfag, jeg har Biologi 1 som programfag. Historielæreren liker å gå på museum om blokkdagen men dette hender ikke alltid. Matematikk blokkdag da fyker fyker dere frem i kapittelet, slik at prøven plutselig er der fordi blokkdagen fremskynder prøven. Det er aldri blokkdag i gymnastikk. I norsken så må du være forberedt på særemne, det er en oppgave der du skal skrive om filmatiseringen av fortellingen. Du leser en bok så skal du se en film så skal du ha et grundig foredrag i det eller en skriftlig innlevering. Skipper du denne oppgaven stryker du i standpunkt i norsk muntlig i termin 2. I gymnastikken så vil det dukke opp egen trenings periode, en eller to perioder, kommer an på læreren om hun deler de opp eller kombinerer de. det er utholdenhet og styrke. Her skal du sette opp et eget treningsopplegg som du skal utføre. NB! Vær forberedt på surkjerringer og vanskelige lærere som viser ingen sympati. Jeg er så lei av den setningen her "men nå går dere i tredje klasse osv", lærerne unnskylder alt med den setningen, og da lener de seg tilbake pga AFL (ansvar for egen læring). Og det er normalt at klassene er på 30 elever med jenter som flertall. Lenke til kommentar
Skunkish Skrevet 11. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2011 Daamn, kommer til å bli mye å gjøre ser jeg : Men en annen ting jeg har lurt litt på, er det sånn at man kun går med elever fra byggfag? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Daamn, kommer til å bli mye å gjøre ser jeg : Men en annen ting jeg har lurt litt på, er det sånn at man kun går med elever fra byggfag? Nei det finnes bare to typer allmenn påbygg (med eller uten fagbrev), de som har fagbrev slipper gym og programfag, ellers så kommer elevene fra ulike tilfeldige linjer og skoler. Hos oss har vi elver fra, bygg og anlegg, elektrolinjen, restaurant og matfag, design og håndverk, TIP osv. Slik som du ser så er allmenn påbygg felles for alle linjene, det er ikke egne påbygg linjer for hver retning. Lenke til kommentar
Skunkish Skrevet 11. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2011 Aha, men da har jeg fått alt i litt mer perspektiv. Forresten, jeg mener å huske at jeg har hørt noe om at man kan få fagbrevet på flere forskjellige måter. Blant annet; 2 år skole og 2 år bedrift og 3 år skole og 1 år bedrift. Er det sånn at allmenn påbygg teller som et ekstra år skole så jeg kun trenger å være lærling i 1 år? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Aha, men da har jeg fått alt i litt mer perspektiv. Forresten, jeg mener å huske at jeg har hørt noe om at man kan få fagbrevet på flere forskjellige måter. Blant annet; 2 år skole og 2 år bedrift og 3 år skole og 1 år bedrift. Er det sånn at allmenn påbygg teller som et ekstra år skole så jeg kun trenger å være lærling i 1 år? Og bare 4år i bedrift... Allmenn påbygg tilhører studieforberedende utdannelsesprogrammet mens bygg og anlegg tilhører yrkesfag utdannelsesprogrammet. Så det går ikke an å korte ned læretiden med allmenn påbygg, da det i praksis ikke har noen som helst med bygg og anlegg å gjøre. Flere tekniske yrkesfag som bygg og anlegg (rørlegger) og elektro (hus elektriker) har 2,5år i læretid for å få svennebrevet, så du kan risikere 2,5år læretid. Det kommer litt an på hva du går ut i lære som. Lenke til kommentar
Skunkish Skrevet 11. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2011 Aha, men da har jeg fått alt i litt mer perspektiv. Forresten, jeg mener å huske at jeg har hørt noe om at man kan få fagbrevet på flere forskjellige måter. Blant annet; 2 år skole og 2 år bedrift og 3 år skole og 1 år bedrift. Er det sånn at allmenn påbygg teller som et ekstra år skole så jeg kun trenger å være lærling i 1 år? Og bare 4år i bedrift... Allmenn påbygg tilhører studieforberedende utdannelsesprogrammet mens bygg og anlegg tilhører yrkesfag utdannelsesprogrammet. Så det går ikke an å korte ned læretiden med allmenn påbygg, da det i praksis ikke har noen som helst med bygg og anlegg å gjøre. Flere tekniske yrkesfag som bygg og anlegg (rørlegger) og elektro (hus elektriker) har 2,5år i læretid for å få svennebrevet, så du kan risikere 2,5år læretid. Det kommer litt an på hva du går ut i lære som. Skal ut som tømrer Lenke til kommentar
Skunkish Skrevet 12. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2011 Men du sier at jeg kommer til å gå med folk fra de andre yrkesfaglige linjene, medier og kommunikasjon får tilbudet for allmenn påbygg på skolen min, men det virker som de har egen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Men du sier at jeg kommer til å gå med folk fra de andre yrkesfaglige linjene, medier og kommunikasjon får tilbudet for allmenn påbygg på skolen min, men det virker som de har egen Det er noe spesielt med medier og kommunikasjon, VG3 medier og kommunikasjon (studieforberedende) er ikke allmenn påbygg, men det er nesten identisk fordi det gir generell studiekompetanse og har ikke vanlige programfag, men de har spesielle programfag som er yrkesrettet som er lyd, bilde, eller tekst. De har dessuten 35 timer i uken altså 5 timer mer enn allmenn påbygg, ellers er fellesfagene akkurat de samme som på allmenn påbygg. På allmenn påbygg kan hvilken som helst søke på, mens VG3 medier og kommunikasjon (SF) kan bare elever fra VG2 medier og kommunikasjon søke på. Fordelene med dette er at elevene kan jobbe med yrkesrelaterte fag mens de får generell studiekompetanse, men ulempen er at de ikke får realfag, noe som vi på påbygg kan få via et valgfritt programfag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå