Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva er egentlig plagiering, og hva blir man tatt for?

Anbefalte innlegg

Hey :D, skal da skrive en engelskstil om en bok jeg ikke har lest. Kan til nød lese boken, men da ødelegger jeg bok-statsene mine :p litt moro å ikke ha lest en hel bok på 3 år :p. Litt barnslig, og jeg vet det er dumt! Greia er at jeg skal skrive en stil på 2 sider som det er utrolig lett å finne informasjon om på nettet osv, hovedpersoner, handling osv..

Hvis jeg bruker informasjonen jeg finner på Internett og omformulerer den helt, slik at det ikke blir noen spor etter copy/paste, men innholdet er likt. Regner med at dette blir sett på som plagiering. Men hvis jeg legger inn linken hvor jeg tok informasjonen fra som kilde, vil vel dette ikke bli tatt som plagiering? Da får jeg bare dårligkarakter, right? :D

Hvor mye av informasjonen man finner på Internett er det mulig å bruke, om man vil oppnå en god karakter, og selvfølgelig ikke bli tatt for plagiering? Er jo så utrolig fristende å bruke informasjon man finner på Internett, fordi den inneholder alle momenter man trenger, og er ofte skrevet på en utrolig god måte!

Etter å ha tenkt litt, tror jeg nok at jeg kommer til å lese boken, men jeg får se. Kanskje jeg starter å lese idag!

- Mariofrans

Endret av Mariofrans
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Plagiering betyr at du utgir andre forfatteres arbeid som ditt eget. Plagiering regnes som fusk og er strengt forbudt. Plagiering/fusk medfører at du stryker på oppgaven din, og at du kan utestenges fra universitetet for en kortere eller lengre periode..

Husk derfor at det ikke er lov til å verken skrive av fra bøker, artikler etc. eller bruke "klipp og lim" fra elektroniske ressurser (e-bøker, elektroniske artikler, Internett etc.) uten at du oppgir hvor du har hentet informasjonen fra dvs. refererer til kilden.

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:vJJtWTWIq2oJ:www.ntnu.no/viko/mod7/mod7_side8.php+plagiering&cd=1&hl=no&ct=clnk&gl=no

Hvis du skriver om noe du leser på internett kan ikke plagiernigskontrollen ta deg. Men hvis du kopierer en tekst fra nettet blir du avslørt.

Edit: Da mener jeg den automatiske plagieringskontrollen i Itslearning og fronter osv.

Endret av Kris
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...