Mariofrans Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 (endret) Hey , skal da skrive en engelskstil om en bok jeg ikke har lest. Kan til nød lese boken, men da ødelegger jeg bok-statsene mine litt moro å ikke ha lest en hel bok på 3 år . Litt barnslig, og jeg vet det er dumt! Greia er at jeg skal skrive en stil på 2 sider som det er utrolig lett å finne informasjon om på nettet osv, hovedpersoner, handling osv.. Hvis jeg bruker informasjonen jeg finner på Internett og omformulerer den helt, slik at det ikke blir noen spor etter copy/paste, men innholdet er likt. Regner med at dette blir sett på som plagiering. Men hvis jeg legger inn linken hvor jeg tok informasjonen fra som kilde, vil vel dette ikke bli tatt som plagiering? Da får jeg bare dårligkarakter, right? Hvor mye av informasjonen man finner på Internett er det mulig å bruke, om man vil oppnå en god karakter, og selvfølgelig ikke bli tatt for plagiering? Er jo så utrolig fristende å bruke informasjon man finner på Internett, fordi den inneholder alle momenter man trenger, og er ofte skrevet på en utrolig god måte! Etter å ha tenkt litt, tror jeg nok at jeg kommer til å lese boken, men jeg får se. Kanskje jeg starter å lese idag! - Mariofrans Endret 9. januar 2011 av Mariofrans Lenke til kommentar
Kris Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 (endret) Plagiering betyr at du utgir andre forfatteres arbeid som ditt eget. Plagiering regnes som fusk og er strengt forbudt. Plagiering/fusk medfører at du stryker på oppgaven din, og at du kan utestenges fra universitetet for en kortere eller lengre periode.. Husk derfor at det ikke er lov til å verken skrive av fra bøker, artikler etc. eller bruke "klipp og lim" fra elektroniske ressurser (e-bøker, elektroniske artikler, Internett etc.) uten at du oppgir hvor du har hentet informasjonen fra dvs. refererer til kilden. http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:vJJtWTWIq2oJ:www.ntnu.no/viko/mod7/mod7_side8.php+plagiering&cd=1&hl=no&ct=clnk&gl=no Hvis du skriver om noe du leser på internett kan ikke plagiernigskontrollen ta deg. Men hvis du kopierer en tekst fra nettet blir du avslørt. Edit: Da mener jeg den automatiske plagieringskontrollen i Itslearning og fronter osv. Endret 9. januar 2011 av Kris Lenke til kommentar
Mariofrans Skrevet 9. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2011 Det vil da være sjanse for at læreren har funnet nettsiden, og ser at formuleringen er helt forskjellig, men innholdet er helt likt. Lenke til kommentar
Kris Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Det er jo ikke rart at innholdet er likt, for det er jo samme bok? Lenke til kommentar
Mariofrans Skrevet 9. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2011 Det er for så vidt sant, men om jeg skal skrive om f.eks. temaet i boken, og begrunner med akkurat det samme som det som står på nettsiden, vil det virke veldig mistenkelig. Hvertfall om jeg gjør dette på alle de ulike tingene oppgaven spør etter. Lenke til kommentar
Kris Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Hva med å lese fra flere forskjellige sider, så skrive ned det viktigste du husker etterpå? Eller så kan du jo selvfølgelig lese boka, da. Lenke til kommentar
Mariofrans Skrevet 9. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2011 Blanding av egenprodusert stoff og Internett som er heftig omformulert kan ikke faile ! Vil bare ikke bli tatt i plagiering, grunnet at jeg ble tatt i plagiering før jul, pga at noen medelever hadde skrevet av stilen min! Lenke til kommentar
Kris Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Om du gjør det så er det liten sjans for at det blir oppdaget. Lenke til kommentar
Mariofrans Skrevet 9. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2011 Det vil ikke være sjans for å bli oppdaget. Lenke til kommentar
Mariofrans Skrevet 10. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2011 Leste boken inatt starta halv to, og var ikke ferdig før halv 8 på morgenen. Bra jeg starta 10 på skolen da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå