TheWankership Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 (endret) Det er et tehgn på sukkersyke at du våkner tørst ofte. Har cola ved siden av senga jeg ;D Tull! Forøvrig så bor jeg på kjøkkenet mitt, så ruten går fra sengen til vasken, og så til datamaskinen. *personangrep fjernet av moderator* Fra lommelegen.no : Type 1-diabetes debuterer som regel akutt, selv om sykdomsutviklingen kan ha tatt lang tid. Pasientene har nedsatt allmenntilstand, er tørste, produserer uvanlig store mengder urin og de taper vekt. Blodsukkeret kan bli så høyt at pasienten blir omtåket eller utvikler koma. Motsatt kan blodsukkeret bli så lavt at det fører til personlighetsendringer og (insulin)sjokk. Hvordan diagnostiseres diabetes mellitus type 2? I tidlig sykdomsfase er det få eller ingen typiske symptomer, men noen kan føle seg trette, uopplagte, initiativløse og deprimerte. Etter hvert medfører et høyt blodsukker at det oppstår typiske symptomer som tørste, vekttap, kløe i underlivet eller irritasjon på penishodet (under forhuden). Unntaksvis kan blodsukkeret bli så høyt at pasienten blir omtåket eller utvikler koma. I tidlig fase er det få funn ved undersøkelse. Ofte er pasienten overvektig. Det er viktig for legen å undersøke hjerte, lunger, blodtrykk, føtter og nervene i føttene. Over tid er det risiko for utvikling av skader i disse organene og mange vil ha forhøyet blodtrykk. Endret 13. januar 2011 av Runar Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Du har lest noe på lommelegen og tror det er så enkelt å si om noen har en alvorlig sykdom? Her har du en del å lære. Lenke til kommentar
Getingar Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Diabetes verkar vara en hemsk sjukdom Lenke til kommentar
TheWankership Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Du har lest noe på lommelegen og tror det er så enkelt å si om noen har en alvorlig sykdom? Her har du en del å lære. Nei jeg kjenner en som fikk det og det var dette symptomet som gjorde at han gikk til legen og fikk påvist sukkeryke. Dessuten trodde jeg lommelegen var en OK kilde på forum? gidder ik lete etter godr kilder... Lenke til kommentar
Lightningwolf Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Har som oftest halvannen liters flaske med vann rett ved siden av senga. Lenke til kommentar
Slompefisk Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Har altig en vanlig 0,5liters flask ved siden av, drikker av den en gang i blandt men kjekt å ha Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Vannflaske ja. Men for mange slurker før natten = morrabrød. Har det noen sammenheng? *melde seg frivillig* Jeg pleier ikke å ha vann stående ved sengen, men jeg synes det er utrolig greit å kunne strekke meg litt for å nå et halvfullt glass med vann. Lenke til kommentar
Gitarhm Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 har enn Bendit 250 ml smoothie som det bare er bittelittegrann igjen. Ligget der i 2 uker. Tells det? Lenke til kommentar
SHHHKSHHHK Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Jeg har ikke nattbord. 1 Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Hadde alltid et glass med vann ved sengen når jeg var liten! Men ikke nå. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Nei, aldri. Våkner ikke tørst med mindre jeg er fyllesjuk. Lenke til kommentar
Sapientia Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Vannflaske ved siden av senga! (Gjerne to når kjæresten har vært på by'n) Lenke til kommentar
xaco Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Ja faktisk, kanksje du burde sjekke blodet ditt? Hva kan skje hvis man har sukkersjuke og driter i det? Du kan få svekket syn, dårligere sirkulasjon til bein, armer osv og ikke glem at hvis du går veldig lenge kan man også få nyresvikt. Ontopic, så har jeg en flaske med vann ved siden av sengen min. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå