Gå til innhold

Oppgradere datamaskin - med hvor mye?

Anbefalte innlegg

Heihei!

Etter å ha handlet en del nyere spill på Steams julesalg, har jeg funnet ut at jeg vil oppgradere PCen min for å kunne spille mer på den.

I dag ser den slik ut:

• CPU: Intel Xeon 3220 (identisk med Q6600) 775-socket

• RAM: 4 gb DDR2-800

• Hovedkort: ASUS P5K-E (P35)

• Grafikkort: GeForce 8800GTS 320mb

Det jeg ser på som flaskehalsen min her er grafikkortet. Det har aldri vært et superkort, så jeg vil bytte det ut.

Grafikkortet jeg vurderer er dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=614630 , men ved bytte av grafikkort melder et annet problem seg: hovedkortet mitt støtter ikke PCI-E 2.0, og jeg vil dermed ikke kunne bruke kortets fulle potensiale?

Så jeg ser på muligheten til å oppgradere hovedkortet i samme slengen og. Da jeg gjerne vil beholde prosessoren, begrenser utvalget av nye hovedkort seg ganske betraktelig. Hovedkortet jeg vurderer er dette. Med dette kan jeg bruke både den gamle prosessoren og RAMen.

Men så lurer jeg på noen ting.

• Vil dette være en god rigg etterpå?

• Er X3220/Q6600 en prosessor å regne med til spill?

• Er det å "slå en død hest" og oppgradere såpass mye på 775-sokkelen mtp at jeg ved neste oppgradering er tvunget til å bytte ut hovedkort, RAM og prosessor igjen?

• Hvor stor vil ytelsesforskjellen være ved å kjøre GTX 480-kortet på PCI-E 1.1 kontra 2.0?

• Er det andre kort som vil gi meg mer for pengene nå, både sett at jeg ikke oppgraderer annet enn grafikkortet, og dersom jeg oppgraderer hovedkortet og?

• Er det noe poeng å velge et hovedkort som støtter DDR3-minne, og dermed også oppgradere dette? Vil det gi en betydelig ytelsesforbedring?

For ordens skyld; spillene jeg tenker å spille er:

• Crysis-serien

• Fallout: New Vegas

• Just Cause 2

• Alpha Protocol

m.fl.

Mange spørsmål, men håper likevel noen tar seg tid til å svare :)

mvh

Svein Jarle

PS: Jeg kommer til å spille i full-HD-oppløsning med én skjerm (altså 1920x1080). Av og til på stue-TVen, men som regel på min 24" med samme oppløsning. I dag setter jeg alle spill på 1280x720 for å få greie resultater med det nåværende grafikkort.

Endret av Svein_Jarle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At kortet ikke har PCIe v2.0 tror jeg ikke spiller noen stor rolle for grafikkytelsen. Jeg tviler på at 500 kr på nytt hovedkort svarer seg i form av ytelse, men jeg er ikke bombesikker for jeg har ikke sett noen tester på det.

Men hvorfor akkurat GTX 480 og ikke de nyere og bedre GTX 570 eller GTX 580? Begge 5xx yter litt bedre og har litt lavere TDP. AMDs Radeon 6970 kan også være et bra valg.

DDR3 gir ikke nevneverdig ytelseøkning ut over DDR2. Det er kun hvis det er snakk om enorm forskjell i båndbredde at det begynner å bli noe. (DDR2-667 vs DDR3-1333 og lignende)

Har du SSD? Hvis ikke så ville jeg kjøpt en sånn for OS og utvalgte spill. (64-128 GB)

Har du forresten overklokket prosessoren godt? Hvis ikke så er jo det en fin måte å forlenge levetida på.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Problemet ditt som jeg ser det er at du har ventet for lenge med å oppgradere, dermed blir det vanskeligere å få tak i et hovedkort på butikken som støtter både pci-e 2.0 og den nå utdaterte cpu'en du har.

Sånn sett kan jeg gi deg en kjapp oppsummering av hva jeg mener om komponentene dine :

Cpu : Ca 2.400Mhz , ytelsemessig banket av nyere cpu'er fra Amd og Intel , spesielt I7 serien. Grei mengder cpu'er (23.7W/Kj) og watt men kan ikke konkurere mot nyere 45nm cpu'er med høyere klokkehastighet og lavere wattforbruk. Taper en del ytelse også i spill sammenlignet med nyere cpu'er.

=on&prod[4757]=on&prod[4424]=on"]Et lite eksempel

Minne : DDR2 på en hastighet på 800Mhz vs nyere minnemoduler som brukes feks i I7 viser en enorm forskjell i ytelsen : Test , desverre så er både mengden og ytelsen utdatert for lenge siden :-(

Hovedkort : Greit nok for de komponentene du bruker men har jo selvsagt ingen av fordelene med nyere hovedkort som lavere effektforbruk på Bios (fra feks 35W på noen eldre hovedkort ned til ca 5-15W som nå er standard) og bedre Sata overføringshastigheter.

Sånn sett utdatert.

Skjermkort : Sannsynligvis det som påvirker deg mest pr dags dato ytelsemessig er nok skjermkortet , en oppgradering til et 480 eller bedre vil uavhengig av pci 1.0 eller 2.0 slot gi deg en ytelseøkning, hvor markant denne blir er jeg noe usikker på.

Personlig synnes jeg du kan like godt enten gå for et 460 kort eller eventuelt et 6950 kort da disse er mer gunstige prisgunstig og dermed blir ikke oppgraderingen altfor ille for deg heller om du kjøper også cpu , hovedkort og ram i samme slengen.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg hadde valgt akkurat GTX 480-kortet, var at det var på helgetilbud hos Komplett til 2.995,- kr, og dermed så det ut til å gi veldig mye for pengene. Nå har jeg imidlertid fått tak i ett GTX 480-kort til 2.200,- kr brukt, og skal forsøke å oppgradere med det.

Jeg skal forsøke å bruke det uten å oppgradere hovedkortet nå, men vil gjerne ha, om dere vil sette opp et forslag, en oversikt over hva oppgradering av RAM, CPU og HK vil komme på. Tenker at jeg og må hoppe på sandy bridge-toget snart. PCen min har vært urørt siden januar 2008 - da den ble bygget.

Lenke til kommentar

Jeg har nå landet, og funnet ut at jeg nøyer meg med oppgradering av grafikkort og PSU. Fant en "scaling test" av GTX 480 som viser at det bare er ca 2% forskjell mellom PCI-E 1.1 og 2.0 på dette grafikkortet. Med andre ord ikke verd en oppgradering av HK enda. MEN! Når jeg nå setter inn det nye grafikkortet, får jeg et 8800GTS-kort til overs. Så vidt jeg har forstått det går det an å sette disse i SLI og bruke det gamle kortet som et dedikert PhysX-kort?

Den observante leser vil kanskje få med seg at hovedkortet jeg har i maskinen nå ikke støtter SLI. Det er korrekt, men jeg har nemlig et annet hovedkort på lur. Da jeg bygde denne PCen, kjøpte jeg i utgangspunktet et P5N32-E SLI-hovedkort (nForce 680i-basert) som ble byttet ut med det nåværende for at det skulle støtte Mac OS X best mulig. Dermed har jeg et SLI-hovedkort liggende jeg kan bytte til. Spørsmålet da er om det er verd forsøket? Er det noe vits å bygge om, eller er P35-kortet jeg allerede har såpass mye bedre enn 680i-kortet at vinninga vil gå opp i spinninga?

Og til slutt - jeg har bestilt en Chieftec Nitro 750W-PSU (den måtte byttes uansett). Vil den være kraftig nok til å dra kombinasjonen 8800GTS/GTX480/X3220/680i?

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Om jeg ikke er helt på feil jorde. Man må ha to like eller fler kort for å kjøre SLI. Å sette opp ett dedikert kort som physX er vel noe helt annet. Mulig jeg bæsjer på leggen ved å si dette. Men etter min mening så vil det si at du IKKE behøver ett SLI hovedkort. Men er ikke verre enn å prøve når du har fått tak i det nye skjermkortet vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...