Feh Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 (endret) Til våren blir jeg ferdig med en bachelorgrad i informasjonssystmer og IT-ledelse, men jeg har fortsatt ingen peiling på hva slags jobber jeg kan eller har lyst til å søke på. Lærerene ved studiet er av en eller annen grunn usedvanlig lite hjelpsomme når de får spørsmål om dette og klarer aldri å gi noen gode svar. Kan sette opp en liten liste over hvilke fag vi har hatt. Parantes er karakter i faget. Økonomiske: -Grunnleggende bedriftsøkonomi (E) Administrative/diverse: -Informasjonssystemer © -IT-ledelse (E) -IT-ledelse 2 © -Prosjektarbeid © -Prosjektledelse © -IT-strategi (vurderingsmelding) -Samfunnsvitenskapelig metode og anvendt statistikk © -E-forvaltning og e-domokrati (vurderingsmelding) -Organisasjonslære (E) -Open Source Ideas (vurderingsmelding) -Bacheloroppgave (vurderingsmelding) Tekniske: Databaser og webteknologi 1 (B) Databaser og webteknologi 2 (B) Webprogrammering (B) Objektorientert systemutvikling 1 med Java (B) Objektorientert systemutvikling 2 med UML (D) Objektorientert systemutvikling 3 (vurderingsmelding) I de tre web fagene lærte vi om HTML, CSS, PHP, Javascript, AJAX og SQL. Noen som har den minste anelse om hva jeg kan søke på av jobber? Jeg har lett og lett i det lange og breie, men alt jeg finner er bare halv-relevante stillinger som krever et minimum av års erfaring, noe jeg som nyutdannet ikke har. Folk sier at jeg bør søke jobb som IT-konsulent, men det sier jo ikke meg end dritt da det finnes ekstremt mange forskjellige ting å jobbe med innen IT. I ledelsesfagene har vi lært om systemutviklingsprosesser og metoder som f.eks. ITIL og SOA. Business Intelligence (så vidt), ERP systemer osv. Webfagene var de desidert mest spennende, men jeg hadde aldri orket å jobbe som webutvikler. Mange sier også at man bør begynne å søke jobb tidlig, men hvorfor søke nå, hvis de uansett ikke kan ansette meg før om et halvt år? Jeg har tre jobber ved siden av studiet, så å begynne i opplæring i en bedrift utenom studiene er rett og slett ikke praktisk mulig. Batcheloroppgaven skriver jeg med 3 medstudenter og den blir gjennomført som en kvantitativ undersøkelse blant samtlige kommuner i landet. Spørsmålene er delt mellom kommunenes bruk av sosiale medier og kommunenes fokus på "grønn IT". Endret 9. januar 2011 av Feh Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 1. Hvor søker du jobb? Oslo? 2. Folk sier at jeg bør søke jobb som IT-konsulent, men det sier jo ikke meg end dritt da det finnes ekstremt mange forskjellige ting å jobbe med innen IT. Er ikke slik det fungerer. De store selskapene (i alle fall) ansetter nuytdannede fom. rundt oktober året før de er ferdige. Du begynner ikke å jobbe hos dem før du er ferdig med utdannelsen, men du signerer kontrakten året før. Så disse selskapene har ansatt folk fra ditt kull 5-6 måneder siden. 3. Ut i fra fagene/karakterene dine er det vel database/web du er sterkest på. Hvis du ikke vil jobbe med ett av fagene (webutvikling) som du er sterkest på, begrenser du deg ganske mye. Andre jobber kan kanskje være DBA, eller ren databaseutvikler. Ut i fra fagene du har så kunne også det å jobbe med programvarepakker rundt ERP og Business Intelligence være bra, men du har noe svake karakterer i økonomi og ledelse som er litt synd ifht. til de jobbene, men verdt er forsøk. Ellers er det rene programmeringsjobber det er mest av, du finner mange av dem i Oslo, og flere som ikke krever erfaring. Så søk etter: DBA, Webutvikler, .net, java, Business Intelligence, ERP. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 10. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2011 Tusen takk for svar Ja det blir i Oslo/omegn jeg er ute etter å jobbe. Jeg er dog ikke helt motvillig til å jobbe som utvikler, men studiet gir ingen sertifiseringer eller noe slikt innen de respektive teknologiene, så jeg kan bare si at jeg har lært om det, ikke at jeg faktisk kan det ut og inn. Nesten samtlige utvikler stillinger jeg har sett krever også et minimum av erfaring på alt fra 1 til 5 år. Samme leksa med ERP. Jeg tar det da også som at C regnes som en svak karakter? Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Forventes ikke sertifiseringer el. når du kommer rett fra skolen. Du skal ha lært nok til å forstå teknologien grunnleggende, så får praksis komme etterpå. Du kan ingenting ut og inn nå. De fleste stillinger innen ERP/BI krever gjerne master når du skal begynne som nyutdannet, men finnes noen stillinger. Vært noen trainee stillinger som ERP konsulent tidligere i år, men som nevnt tidligere i tråden, disse har gått for lenge siden. Men på finn.no er det tross alt 17 stillinger for nyutdannet innen IT i Oslo, flere her som du kunne søkt på da: http://www.finn.no/finn/job/fulltime/result?keyword=nyutdannet&EXTENT=&areaId=20061&JOB_CATEGORY%2FCATEGORY=5409 Nei, C er ikke en svak karakter, men som skalaen selv sier, midt på treet, altså middels. Kan være flere grunner selvsagt, men på karakterene dine ser det ut som du sliter litt med konseptuelle og teoretiske fag, mens du gjør det bra på praktiske fag som databaser, programmering etc. Ville ha lett etter jobb innen disse områdene. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 11. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2011 Ja ser en del av stillingene er .NET, det har jeg sånn ca. 0 erfaring med. Aldri vært borti, men er det vanskelig å lære på egenhånd? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 C# lærer du lett om du har bakgrunn i java. Anbefaler at du sender generelle søknader til de store konsulentselskapene og ser om de vil innkalle deg, og da kan du på intervjuet sammen finne ut hva det er du har lyst til å jobbe med. Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 De store konsulentselskapene er ikke det jeg ville ha satset på for Feh. 1. De rekrutterer nyutdannede primært på høsten 2. De er karakterfokuserte og dette vitnemålet vil ikke komme igjennom første runde. Er selvsagt mulig å prøve (og koster ikke annet enn tid). Se på andre firma og gjerne litt mindre, et sted å bygge erfaring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå