Sorrock Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Hei Nå har nyåret kommet, og jeg bestemte meg for lenge siden at jeg nå skulle kjøpe ny stasjonær pc. Har prøvd å lese meg opp, men har innsett at det ikke er noen enkel oppgave! Har lenge vurdert å velge en av komplett sine gamer-pcer som har mulighet for å konfigurere selv, men begynner å tippe over på å bygge selv. Derfor lurer jeg på om noen kan gi meg noen gode eksempel på hvor mye jeg sparer på å bygge selv!? Har tenkt å bruke omtrent 10 000 kroner, som ikke inkluderer skjerm, mus eller tastatur, men må ha med operativsystem. Har tenkt å bruke pcen mye til gaming, inkludert Starcraft 2, kanskje Black Ops etterhvert, og forhåpentligvis også framtidige titler på høyest mulig innstillinger med minst mulig lag. Har til nå brukt en omtrent to år gammel bærbar, så regner med at ytelsen kommer til å bli betydelig bedre uansett, men vil selvfølgelig ha mest mulig for pengene. Har sett på Intel sine nye sandy bridge-prosessorer, og ser jo på Intel Core i5 2500k eller i7 2600k som to veldig fristende prosessorer. Tror ikke jeg kommer til å overklokke noe spesielt, er det da mye vits i å kjøpe -k versjonene? Setter veldig pris på alle svar og innlegg, og håper på svar fra folk som forhåpentligvis har litt mer erfaring innen teamet Kan både være pakker eller lister med deler, setter pris på alt Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 For den summen bør du kunne få en brukbar PC. Har akkurat bestilt de siste delene og landet på 7700 uten skjermkort og litt begrenset når det gjelder HDD. Det ser iallefall slik ut: Intel Core i7 2600K Cooler Master CM 690 II Advanced Corsair Air Series A70 - Prosessorkjøler ASUS P8P67 Pro Corsair XMS3 - Minne - 4 GB ( 2 x 2 GB ) CMX4GX3M2A1600C7 NZXT HALE 90 Series 550W PSU Samsung SpinPoint F3 500GB Samsung SH-S223C/BEBE Microsoft Windows 7 Home Premium, 64 bit Du kan spare en snau hundrings ved å droppe K versjonen og en 7-800 ved å gå for i7 2500. 550W kan også bli litt snaut, avhengig av hvilket skjermkort du velger. Lenke til kommentar
Sorrock Skrevet 9. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2011 Takker for svar Er det nødvendig med slik prosessorkjøler til vanlig bruk, eller kan jeg bare bruke "stock-cooler" som kommer med? Det følger vel med kjøler til alle prosessorene? Har også hørt mye bra om ssd, og er ganske sikker på at jeg skal ha en slik. Men det går jo alltids an å sette inn senere. Hvor bestiller du fra? Har du noen steder som du foretrekker enten pga. pris/leveringstid e.l.? Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Strengt tatt skal det ikke vær nødvendig med annet enn kjøleren som følger med, men jeg er ikke imponert over dem. En Corsair A70 kostet igår 294 hos Amentio og det er ingen upris for vesentlig bedre kjøling. Forøvrig kjøpte jeg alt fra Amentio, det var noe som var litt billigere andre steder, men med bidrag til posten ville det vært dårlig butikk. Om du vil bruke Amentio, bør du skrive at du ikke ønsker samlet levering - det kan ta lang tid. Uansett så er både CPU og HK så ferskt, at noe ventetid kan påregnes. SSD kan du vente med, det er raskere (og kanskje også billigere) på gang. Lenke til kommentar
Cocho Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Ville kjøpt en raskere harddisk, noe ala WD Caviar Black. Du kan også kjøre en SSD for OS og de viktigste programmene/spillene. Men da bare hvis du orker å koste på det ekstra det vil koste. Lenke til kommentar
Sorrock Skrevet 10. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2011 Takker igjen for svar, har da noen videre spørsmål...: Hvis man ikke har tenkt å overclocke, trenger man egentlig bedre kjøling? Er det mye støy fra Corsair A70 i forhold til "stock cooler"? Vanskelig å installere tredjeparts-kjøler? Hva kan være grunnen til at i5 2500k yter bedre til gaming i noen tester enn i7 2600k? Er 2600k bedre til alt annet bruk? Har jo ikke tenkt å bare bruke pcen til gaming, men det blir vel noe av det mest ytende på den... kan det være lurt å bare slenge på litt ekstra for å få en prosessor som kanskje varer litt lenger? Har du noen anelse om når det kommer nye SSD? Jeg trodde at Intel skulle annonsere en ny generasjon nå rett etter nyttår, men det var tydeligvis bare rykter?! Hvis man installerer spill på en SSD, merker man mye bedre ytelse? Spesielt på loading? Hvis det skjer en feil med en del, sender man det da inn til Amentio (som et eksempel), eller må man sende det til produsenten av produktet for å få hevet garanti? Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 På jobb har jeg en i7 860 som fikk kjøre stock kjøler et års tid. Til tross for at den sjelden blir bedt om å yte maks, så ble temperaturen i kjernene ofte opp mot 70C og sjelden under 50C. Etter at jeg byttet til en Corsair A50, så har den aldri vært over 50C og ligger stort sett rundt 30C. Corsair's kjølere enten det er A eller H serie, er lettere å montere enn push-pin løsningen til Intel, og gir et mye jevnere press mot CPU'en. Til gaming kan du godt velge en i5 2500(k). Du vil neppe merke forskjell annet enn på prisen. For mer SSD info, les her: http://www.hardware.no/artikler/stor_okning_i_ytelse/80379 Defekte deler kan du f.eks. sende til Amentio om du handler derfra eller til en hvilken som helst annen butikk du handler fra. Har byggd en 6-7 PC'er og det er kun en HDD og ett sett ram som har hatt feil av de delene jeg har kjøpt og retur har gått greit. Du bør også kjøpe ett antistatisk armbånd som du bruker ved montering av delene og også når du ellers roter inne i PC'en. Det er spesielt viktig vinterstid når det er lav luftfuktighet. Du bør også unngå å bruke klær som lager statisk elektristitet som f.eks. fleece. Lenke til kommentar
Sorrock Skrevet 10. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2011 Takker for svar nok en gang, hjelper veldig på småting jeg lurer på Skal vurdere en tredjeparts-kjøler nå, og det hadde jeg ikke gjort før. Regner med at jeg går for 2500k siden prisforskjellen er såpass, og jeg sannsynligvis ikke har behov for det lille ekstra som i7 gir i forhold til prisen. Regner også med at hvis jeg kjøper nå snart, kommer jeg heller til å slenge på en SSD senere, når disse forhåpentligvis synker en del i pris, og får mer lagring og hastighet. Et foreløpig siste spørsmål er om jeg ikke bør bygge pcen et sted med gulvteppe? Jeg har hørt at det bygger veldig statisk elektrisitet, men gjør det antistatiske båndet dette "greit" igjen? Jeg har ikke veldig mange steder jeg kan bygge utenom steder med teppe, men hvis det kan by på problemer er det ikke en risiko jeg vil ta... Også, er det mer støy fra A70 enn stock kjøler? Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Kan du unngå gulvteppe, ville jeg gjort det, men armbåndet skal utjevne potensialforskjeller på en kontrollert måte. Corsair A-serie er ikke helt lydløs, men om du kobler inn medfølgende motstand, vil den snurre på rundt 1200 omdreininger, og det er til å leve med. Stock kjøleren vil nok bråke mer ved belastning. Lenke til kommentar
Sorrock Skrevet 12. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2011 (endret) Har nå sett litt rundt, og funnet ei liste som jeg begynner å bli greit fornøyd med, men har fortsatt noen spørsmål... Prisen har blitt litt over 10 000 kr på dustinhome, så hvis det er noen endringer som presser prisen ned, gjør det absolutt ingenting Virker som om dustinhome er en av de stedene der prisen er lavest i totalen, men hvis du har noe bedre alternativ, si ifra Har lagt ved bilde med komponentene For det første lurer jeg på om jeg egentlig trenger 8GB RAM? Vet egentlig ikke hvor mye som trengs i gaming!? Lurer også på om Corsair A70 og HD 6950 passer inn i kabinettet som jeg har valgt, eller blir jeg nødt til å velge et annet? Vet heller ikke så mye om SSD, så vet ikke hva som lønner seg mest å kjøpe, men jeg har tenkt å ha en liten til OS og kanskje noen spill... Om noe lønner seg mer på hastighet eller størrelse til omtrent den prisen?! Er det vits i å kjøpe deluxe/pro eller lignende versjon av hovedkortet hvis jeg ikke har tenkt å overclocke, i hvert fall ikke noe mye? Er også usikker på skjermkortet? noen som har erfaring med det? Har tenkt å spille på bare en skjerm, så vet ikke om NVIDIA da svarer seg? Også, er noen andre av HD 6950ene bedre enn XFX sitt? Om du har noen andre kommentarer, om det er noe jeg bør bytte, så er det velkommen Endret 12. januar 2011 av Sorrock Lenke til kommentar
Marulven Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 (endret) Vis du hadde lett litt hadde du sett at det er en veldig detaljert guide til PC i akkurat dette pris segmentet, han som har laget dette har peil https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1225711 Hiv på et 6950 på det der så har du en optimal maskin i mine øyne. Endret 12. januar 2011 av Marulven Lenke til kommentar
Sorrock Skrevet 12. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2011 Har sett litt på den allerede Har allerede valgt et 6950, var det det du mente? Ville også ha et bedre skjermkort enn det på black refinery. Har også hørt at hvis du kjøper en god strømforsyning varer den lenge, derfor jeg har valgt en som jeg tror varer en stund. Ellers var det bare noen spørsmål jeg lurte på Jeg lurte mest på om det var nok rom i kabinettet?! For jeg liker ikke spesielt godt det som er valgt på black refinery. Ser du har et 6950, og de funker bra for deg? Lenke til kommentar
Erik H. Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Takker for svar nok en gang, hjelper veldig på småting jeg lurer på Skal vurdere en tredjeparts-kjøler nå, og det hadde jeg ikke gjort før. Regner med at jeg går for 2500k siden prisforskjellen er såpass, og jeg sannsynligvis ikke har behov for det lille ekstra som i7 gir i forhold til prisen. Regner også med at hvis jeg kjøper nå snart, kommer jeg heller til å slenge på en SSD senere, når disse forhåpentligvis synker en del i pris, og får mer lagring og hastighet. Et foreløpig siste spørsmål er om jeg ikke bør bygge pcen et sted med gulvteppe? Jeg har hørt at det bygger veldig statisk elektrisitet, men gjør det antistatiske båndet dette "greit" igjen? Jeg har ikke veldig mange steder jeg kan bygge utenom steder med teppe, men hvis det kan by på problemer er det ikke en risiko jeg vil ta... Også, er det mer støy fra A70 enn stock kjøler? Eneste forskjellen på i7 2600k og i5 2500k er at i7 prosessoren har aktivert hyperthreading, noe du ikke kan aktivere i i5 prosessoren. Hyperthreading gjør at du med en Quad prosessor får 8 tråder. Det lurer prosessoren til å tro at den har en ekstra kjærne, og du vil i enhetsbehandling se at du har 8 "fysiske" prosessorer. Lenke til kommentar
Sorrock Skrevet 14. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2011 Takker for svar nok en gang, hjelper veldig på småting jeg lurer på Skal vurdere en tredjeparts-kjøler nå, og det hadde jeg ikke gjort før. Regner med at jeg går for 2500k siden prisforskjellen er såpass, og jeg sannsynligvis ikke har behov for det lille ekstra som i7 gir i forhold til prisen. Regner også med at hvis jeg kjøper nå snart, kommer jeg heller til å slenge på en SSD senere, når disse forhåpentligvis synker en del i pris, og får mer lagring og hastighet. Et foreløpig siste spørsmål er om jeg ikke bør bygge pcen et sted med gulvteppe? Jeg har hørt at det bygger veldig statisk elektrisitet, men gjør det antistatiske båndet dette "greit" igjen? Jeg har ikke veldig mange steder jeg kan bygge utenom steder med teppe, men hvis det kan by på problemer er det ikke en risiko jeg vil ta... Også, er det mer støy fra A70 enn stock kjøler? Eneste forskjellen på i7 2600k og i5 2500k er at i7 prosessoren har aktivert hyperthreading, noe du ikke kan aktivere i i5 prosessoren. Hyperthreading gjør at du med en Quad prosessor får 8 tråder. Det lurer prosessoren til å tro at den har en ekstra kjærne, og du vil i enhetsbehandling se at du har 8 "fysiske" prosessorer. Hvor stor forskjell gir dette i praksis da? Er det en bedre prosessor til gaming? Kommer det til å bli en bedre prosessor ettersom spill kanskje utnytter flere kjerner osv? Er dette egentlig laget for å multitaske bedre? Hvordan fungerer det, hvis man egentlig har like mange kjerner`? Lenke til kommentar
Empathy Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 (endret) i7 2600K er ikke en bedre prosessor til gaming, om den er det, er det svært, svært minimalt. Med i5 2500k får du helt lik ytelse mtp gaming som i7 2600k, og den koster 700-800 kroner mindre. Dermed er det en selvfølge hva du bør velge Angående kjøler spørsmålet ditt; Jeg ville absolutt anbefalt en CPU-kjøler, men kanskje ikke når du bestiller PC systemet første gangen? Glem Cpu-kjøleren for en liten stund, og om du synes stock kjøleren bråker for mye eller kjøler for dårlig eller har lyst til å overklokke prosessoren din, gå for en god CPU-kjøler Stock kjølere bråker også alltid mer enn en god, dedikert CPU-kjøler. Jeg anbefaler absolutt en god CPU-kjøler, for å overklokke en av disse ulåste Sandy Bridge prosessorene er visstnok en fryd. Og kjøp K versjonen! Er viktig å spytte inn den lille 100 lappen, slik at det ikke blir et enormt irritasjonsmoment senere. 4GB er mer enn nok til gaming, så ikke tenk på 8GB. De aller fleste miditower kabinetter har plass til CPU-kjøler og de nya skjermkort. Sjekk bare at bredden på kabinettet er rundt 20 CM, så har du god plass til en CPU-kjøler. SSD er ikke noe uklokt valg, men med et budsjett på 9000 og med SSD'er i stadig utvikling, ville jeg kanskje lagt det på is foreløpig. Crucial Real C300 64GB er iallefall en knallbra SSD til 1000 kroner, om du har lyst på det Styr gjerne unna deluxe/pro utgavene om du mener du ikke trenger det. Men et vanlig P67 hovedkort har dårlig støtte for Crossfire, så visst du har lyst til å kjøre Crossfire, så kan det lønne seg å legge i 1400-1500 for et hovedkort. Jeg anbefaler dog ikke å kjøre Crossfire om du ikke absolutt har behov for det. Skjermkortet du velger vil nok holde en god stund framover, og da kan du heller kjøpe et helt nytt ett. Den største forskjellen på deluxe/pro utgavene er noen tilleggsfunksjoner og antall tilkoblingsporter når det gjelder Usb 3.0 og Sata 6 gb/s. Men tross alt, det er ikke noen dum idè å kjøpe et ordentlig godt hovedkort når man først er igang. Når det gjelder det siste spørsmålet - alle 6950 korta er mer eller mindre de samme, bare med forskjellig innpakning av forskjellige leverandører og med et annet klistremerke og av og til en annen stock-kjøler. Bare pass på at du ikke kjøper et skjermkort som er totalt overkill og tilpass valget av skjermkortet til spillene du spiller. Alt over 60 FPS er overkill. Forresten, kan du legge ut oppsettet du har tenkt til å kjøpe? Blir fort mye mer oversiktlig og lettere å hjelpe. Endret 14. januar 2011 av Montseur Lenke til kommentar
Sorrock Skrevet 15. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2011 (endret) i7 2600K er ikke en bedre prosessor til gaming, om den er det, er det svært, svært minimalt. Med i5 2500k får du helt lik ytelse mtp gaming som i7 2600k, og den koster 700-800 kroner mindre. Dermed er det en selvfølge hva du bør velge Angående kjøler spørsmålet ditt; Jeg ville absolutt anbefalt en CPU-kjøler, men kanskje ikke når du bestiller PC systemet første gangen? Glem Cpu-kjøleren for en liten stund, og om du synes stock kjøleren bråker for mye eller kjøler for dårlig eller har lyst til å overklokke prosessoren din, gå for en god CPU-kjøler Stock kjølere bråker også alltid mer enn en god, dedikert CPU-kjøler. Jeg anbefaler absolutt en god CPU-kjøler, for å overklokke en av disse ulåste Sandy Bridge prosessorene er visstnok en fryd. Og kjøp K versjonen! Er viktig å spytte inn den lille 100 lappen, slik at det ikke blir et enormt irritasjonsmoment senere. 4GB er mer enn nok til gaming, så ikke tenk på 8GB. De aller fleste miditower kabinetter har plass til CPU-kjøler og de nya skjermkort. Sjekk bare at bredden på kabinettet er rundt 20 CM, så har du god plass til en CPU-kjøler. SSD er ikke noe uklokt valg, men med et budsjett på 9000 og med SSD'er i stadig utvikling, ville jeg kanskje lagt det på is foreløpig. Crucial Real C300 64GB er iallefall en knallbra SSD til 1000 kroner, om du har lyst på det Styr gjerne unna deluxe/pro utgavene om du mener du ikke trenger det. Men et vanlig P67 hovedkort har dårlig støtte for Crossfire, så visst du har lyst til å kjøre Crossfire, så kan det lønne seg å legge i 1400-1500 for et hovedkort. Jeg anbefaler dog ikke å kjøre Crossfire om du ikke absolutt har behov for det. Skjermkortet du velger vil nok holde en god stund framover, og da kan du heller kjøpe et helt nytt ett. Den største forskjellen på deluxe/pro utgavene er noen tilleggsfunksjoner og antall tilkoblingsporter når det gjelder Usb 3.0 og Sata 6 gb/s. Men tross alt, det er ikke noen dum idè å kjøpe et ordentlig godt hovedkort når man først er igang. Når det gjelder det siste spørsmålet - alle 6950 korta er mer eller mindre de samme, bare med forskjellig innpakning av forskjellige leverandører og med et annet klistremerke og av og til en annen stock-kjøler. Bare pass på at du ikke kjøper et skjermkort som er totalt overkill og tilpass valget av skjermkortet til spillene du spiller. Alt over 60 FPS er overkill. Forresten, kan du legge ut oppsettet du har tenkt til å kjøpe? Blir fort mye mer oversiktlig og lettere å hjelpe. Tusen takk for svar Oppsettet jeg har så langt kommet frem til er: Hovedkort: http://www.dustinhome.no/pd_5010544481.aspx? Prosessor: http://www.dustinhome.no/pd_5010544370.aspx? RAM: http://www.dustinhome.no/pd_5010331603.aspx? Kabinett: http://www.dustinhome.no/pd_5010485330.aspx? Optisk enhet: http://www.dustinhome.no/pd_5010330472.aspx? Skjermkort: http://www.dustinhome.no/pd_5010546166.aspx? HDD: http://www.dustinhome.no/pd_5010329452.aspx? Strømforsyning: http://www.dustinhome.no/pd_5010314588.aspx? SSD: http://www.dustinhome.no/pd_5010462750.aspx? Eventuell cpu-kjøler: http://www.dustinhome.no/pd_5010462304.aspx? Går da for i5 2500k i hvert fall. Er litt usikker på RAMen, vet ikke helt hva jeg skal se etter, da alt ser likt ut for meg har lite tro på at jeg kommer til å kjøre crossfire, så går bare med et ASUS P8P67. De hadde ikke inne den SSDen som du foreslo, på dustinhome, men er ikke sikker på om det er der jeg kommer til å bestille, så tar eventuelt den hvis jeg bestiller på en nettbutikk hvor de har den. Ser ut som jeg får råd i budsjettet til en SSD, så regner med at jeg går for det med en gang Hvis du har noen nettbutikker med god erfaring bare si ifra Får bare se angående cpu-kjøleren, når jeg kjøper, om jeg dropper det, eller bare tar den med i samme slengen Har funnet ut (tror jeg) at skjermkortet passer i kabinettet pga at det går an å ta ut noen av harddisk-"hyllene", som gjør at det får mer enn nok rom. Setter veldig pris på kommentarer eller forandringer til oppsettet PS: budsjettet var 10 000 ikke 9000 Trenger forresten ikke operativsystem alikevell. Endret 15. januar 2011 av Sorrock Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå