piecreator Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 hello, puntoen har stått nedsnødd i hele vinter og er nå måket frem, men tomgangen går opp og ned på motoren nå?:S og lot den stå i 30-40 min på tomgang og da lyste lampa for at motoren var varm.. så jeg stoppan.. radiator vifta går heller ikke rundt den ska vlel det selvom bilen står stille? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Det kan vel være litt av hvert, men kan være så enkelt som at det er for lite kjølevann, eller luft i systemet. Viften skal gå når kjølevannet overstiger en viss verdi, samme om du kjører eller ikke ja. Men sensoren er avhengig av vann for å fungere. En annen mulighet er frosset kjølevann, da vil typisk vannet inni selve motoren koke, måler gå til topps/lampe lyse, men viften starter ikke fordi vannet ikke sirkulerer frem til radiator og sensor for viften. Det samme vil forøvrig skje dersom termostaten er defekt, og ikke åpner. Men sjekk vann/frostvæske-mengden først, og kjenn eventuelt på alle slanger, at de er varme. Kjølevann fryser ikke med mindre man har for tynn blanding frostvæske/vann, så det vet du jo best selv om er aktuelt eller ei. Om det med tomgangen er relatert vet jeg jo ikke, men kjølevann-temperatur er en av parametrene for motorstyringen, så er vel ikke helt umulig. Dersom den jaget hele tiden fra kaldstart til du stoppet den, så høres det ut som noe annet. Lenke til kommentar
piecreator Skrevet 13. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2011 (endret) ok, finni ut hva problemet var med at den blei varm.. det var bare at den hadde stått for lenge ute i kulda.. sto inne i garasje i noen timer også var det fiksa;) MEN! turtall problemet er der enda.. det går fint i 15-20min på tomgang, for da begynner den sikkert og bli varmere og da begynner turtallet og leke helt plutselig, alt fra og gi litt gass til full gass?!:S og ser jeg under panseret så ser jeg at den vifta helt forran ikke går rundt? Endret 13. januar 2011 av piecreator Lenke til kommentar
Asken Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 ok, finni ut hva problemet var med at den blei varm.. det var bare at den hadde stått for lenge ute i kulda.. hæ? Lenke til kommentar
piecreator Skrevet 1. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2011 var et eller annet om at kjøleveska var frysi eller noe tror jeg.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå