thinkdifferent Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 (endret) Hei! Nevner først maskinen det er snakk om: AMD Athlon X2 3800+ "Manchester" Gigabyte GA-K8N Ultra-SLI MSI Geforce 8600GT PCI-Ex. 4*512MB DDR1-minne 450W PSU Windows XP osv. Problemet mitt oppstå når jeg fant ut at hovedkortet ikke registerte at det var en X2-prosessor som satt på det. Tenkte så at jeg skulle oppdatere BIOS med @BIOS-programmet til Gigabyte som kjøres i Windows. Tok først sikkerhetskopi av den gamle BIOS-en. Oppdateringa til nyeste (og for så vidt nest nyeste også) feilet, så tenkte da at det var best å bare gjenopprette den gamle. Dette gikk smertefritt, og jeg måtte restarte. Men, når maskinen startet på nytt kommer det velkjente BIOS-bipet, maskinen registrerer en AMD Hammer prosessor, 2GB minne og hardisker, men den kommer ikke videre. Dvs. den går til svart skjerm med blinkende underscore i det øverste venstre hjørnet. Kommer ei heller inn i BIOS, skjer det samme hvis jeg prøver. Har også prøvd å ta ut alt av ikke-trengende ting får å teste dette, men uten hell. Har også prøvd med kun ei minnebrikke i. Så, spørsmålet mitt er; er det noen måte å få liv i dette gamle dråget på, eller er det bare å kikke seg rundt etter noe nytt? Mvh. Truls Endret 9. januar 2011 av Trussl Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 (endret) Undersøkte litt, og etter hva jeg kan finne så er det award bios. Du kan prøve en recovery av bios og se om du får liv i maskinen igjen. http://www.mydigitallife.info/2007/03/24/undo-award-bios-flash-and-recovery/ Endret 9. januar 2011 av arjato Lenke til kommentar
thinkdifferent Skrevet 10. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2011 (endret) Nå fikk jeg maskinen opp å gå igjen, takket være Dual-BIOS muligheten til Award BIOS-en. Kjekke saker! Fremgangmåten var å kutte strømmen til maskinen akkurat i det den startet, for så å starte den på nytt igjen. Men så kommer mitt neste spørsmål; Jeg har nå første utgaven av BIOS-en som ikke gjenkjenner X2-prosessoren. Utnytter jeg da begge kjernene? Står under POST av maskinen: AMD Hammer Family processor - Model Unknown. EDIT: Glem hele greia, oppdaterte BIOS-en via en minnepenn. Fungerte smertefritt! Endret 11. januar 2011 av Trussl Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå