Gå til innhold

Oppdaterte BIOS; Maskin kommer ikke forbi BIOS lasting.

Anbefalte innlegg

Hei!

Nevner først maskinen det er snakk om:

AMD Athlon X2 3800+ "Manchester"

Gigabyte GA-K8N Ultra-SLI

MSI Geforce 8600GT PCI-Ex.

4*512MB DDR1-minne

450W PSU

Windows XP

osv.

Problemet mitt oppstå når jeg fant ut at hovedkortet ikke registerte at det var en X2-prosessor som satt på det. Tenkte så at jeg skulle oppdatere BIOS med @BIOS-programmet til Gigabyte som kjøres i Windows. Tok først sikkerhetskopi av den gamle BIOS-en. Oppdateringa til nyeste (og for så vidt nest nyeste også) feilet, så tenkte da at det var best å bare gjenopprette den gamle. Dette gikk smertefritt, og jeg måtte restarte. Men, når maskinen startet på nytt kommer det velkjente BIOS-bipet, maskinen registrerer en AMD Hammer prosessor, 2GB minne og hardisker, men den kommer ikke videre. Dvs. den går til svart skjerm med blinkende underscore i det øverste venstre hjørnet. Kommer ei heller inn i BIOS, skjer det samme hvis jeg prøver.

Har også prøvd å ta ut alt av ikke-trengende ting får å teste dette, men uten hell. Har også prøvd med kun ei minnebrikke i.

Så, spørsmålet mitt er; er det noen måte å få liv i dette gamle dråget på, eller er det bare å kikke seg rundt etter noe nytt?

Mvh.

Truls

Endret av Trussl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå fikk jeg maskinen opp å gå igjen, takket være Dual-BIOS muligheten til Award BIOS-en. Kjekke saker! Fremgangmåten var å kutte strømmen til maskinen akkurat i det den startet, for så å starte den på nytt igjen.

Men så kommer mitt neste spørsmål; Jeg har nå første utgaven av BIOS-en som ikke gjenkjenner X2-prosessoren. Utnytter jeg da begge kjernene? Står under POST av maskinen:

AMD Hammer Family processor - Model Unknown.

EDIT: Glem hele greia, oppdaterte BIOS-en via en minnepenn. Fungerte smertefritt! :)

Endret av Trussl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...