wander Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Dette har ikke noe med data eller mobil å gjøre, men håper noen kan svare meg allikevel. En snøfreser ble kjøpt i januar i fjor. I februar måtte den inn til reparasjon. Da var den brukt en eller to ganger. Tror den første feilen var oljelekkasje. Da freseren skulle brukes igjen i vinter så virket den ikke så den måtte inn til reparasjon igjen. Da vi fikk den tilbake så virket den en (eller to) ganger før den ikke ville starte igjen. Og der er vi nå. Den har vært til reparasjon to ganger, og nå må vi levere den inn igjen. På salgsstedet er det utrolig dårlig service og de ansatte er generelt sett ganske arrogante så det er vanskelig å snakke med de på saklig nivå. Det jeg lurer på er: kan vi kreve kjøpet hevet? Kan vi få pengene tilbake for snøfreseren som ikke virker eller må vi finne oss i å levere den inn til ny reparasjon? Kan vi kreve en ny i stedet for pengene tilbake? Vi vil helst slippe å forholde oss til den butikken igjen, men kan vi det? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Hvis det har vært samme feil to ganger, og den samme feilen oppstår en tredje gang, så har du rett på heving av kjøpet. Merk at forhandler imidlertid kan kreve å sende inn snøfreseren til verksted for å få konstatert tredje gangs samme feil, men de kan ikke nekte deg å heve kjøpet. Med "samme feil" menes at symptomene er de samme for kunden. Lenke til kommentar
wander Skrevet 9. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2011 Takk for svar. Det er ikke samme feil. Men, det er en vesentlig mangel siden den ikke virker så ettersom jeg har fått lest meg til de siste timene så har vi krav på ny vare eller pengene tilbake. Jeg ringer forbrukerrådet i morgen før vi drar for å høre med dem om de er enige. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Så lenge det har vært forskjellige feil, så har du ikke uten videre krav på heving, ihvertfall ikke når det gjelder en så dyr vare som en snøfreser. Men det går ann å spørre, om dere ikke har gjort det. Men gjør det på en høflig måte, og ikke lat som dere mener at dere har krav på det, for da vil mange selgere sette seg på bakbena så lenge dere ikke har rett. De fleste forhandlere praktiserer at fjerde gang forskjellig feil er grunnlag for heving. Det er ikke lovpålagt, men da regnes det som en såpass stor ulempe for forbrukeren at han/hun mest sannsynlig ville fått medhold i FTU på heving av kjøp uansett. Grunnen til at det ikke regnes som "vesentlig ulempe" med tredje gang forskjellig feil, er at Forbrukerkjøpsloven spesifiserer tredje gang samme feil som grunnlag for heving. Dermed må grensen for forskjellige feil være høyere. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Takk for svar. Det er ikke samme feil. Men, det er en vesentlig mangel siden den ikke virker så ettersom jeg har fått lest meg til de siste timene så har vi krav på ny vare eller pengene tilbake. Jeg ringer forbrukerrådet i morgen før vi drar for å høre med dem om de er enige. Vesentlig mangel gir deg krav på retting av mangelen. Mao reparasjon. Du kan kun heve kjøpet etter vesentlig mangel dersom samme feil oppstår for 3. gang, eller verkstedet bruker for lang tid til å utføre avhjelp (reparasjon/levering av ny) når du reklamerer hos de. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå