Gå til innhold

"Nytt" gammelt AS

Anbefalte innlegg

Hei!

Håper dette er rett forum for å stille et par spørsmål angående et gammelt AS som jeg nå skal ta over og forandre vedtektene i. Jeg er helt nybegynner når det gjelder AS som selskapsform og ikke engang helt sikker på om dette er rette form for meg for øyeblikket. Jeg har drevet ENK innen helse (momsfritt) med greit resultat i noen år (5-600k), og har nå eventuelt muligheten til å ta over et gammelt AS. Dette ASèt har ligget passivt i noen år og all verdi og likviditet er tatt ut av firmaet. Det vil si at per dags dato har ikke ASèt de 100k som jeg vet kreves for å starte et ferskt AS.

Et av mine spørsmål blir da om jeg trenger å "fylle"opp dette ASèt med nye 100k for å ta det i bruk, eller holder det at ASèt hadde denne kapitalen da det var aktivt tidligere?

Som skrevet ovenfor så har jeg ikke all verdens omsetning, og noen har tidligere fortalt meg at jeg ihvertfall bør opp i en 7-900k før det vil være økonomisk lønnsomt å drive et AS istedenfor et ENK. Jeg kjenner godt til at jeg har bedre trygderettigheter og offentlig pensjonsoppsparing ved å være ansatt gjennom eget AS, men dette ønsker jeg ikke å vektlegge akkurat nå, da jeg har gode private ordninger. Spørsmålet blir derfor om jeg med ca. 5-600k vil være tjent med AS ovenfor ENK. kan noen kyndige her inne rettlede meg i å sette opp et korrekt regnestykke? Forstår at "korrekt" bestemmes a mange faktorer, men et grovt tenkt overordnet eksempel ville vært til meget stor hjelp.

På forhånd mange takk!

E&B

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet holder det i første omgang med den kapitalen som var registrert på et tidligere tidspunkt, men du vil som ny eier og styreleder ha handleplikt til å øke kapitalen.

Om det er lønnsomt med ENK kontra AS vil avhenge av hvilken fortjeneste du har på omsetningen din, og hvor mye lønn du forventer å kunne ta ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...