moby_duck Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Hei! Jeg er en gutt som snart er ferdig med videregående, og jeg lurer på hva jeg skal gjøre videre. Studerer for øyeblikket realfag, og planen er å bli sivilingeniør. Jeg har fått et par tips om å studere i militæret. Det er tydeligvis gratis utdanning? Lurer litt på hva dette innebærer. Er det mulig å starte studie i militæret, og fortsette senere et annet sted? Har en kjæreste som helst ikke vil at jeg skal bli borte mer enn nødvendig. Må du være der i lengre enn førstegangstjenesten for å gjennomføre studier? Lenke til kommentar
SuuntoCore Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 (endret) . Endret 16. november 2013 av daim911 Lenke til kommentar
Pleya Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Var å besøkte en som gikk KS Ingeniør på Linderud Leir i Oslo faktisk i høst. Han gikk et 4 år langt studie, fikk både bolig og lønn under studietiden. Fikk en innsikt i hverdagen til kadettene osv. Om du ikke kan være borte i mer enn et år, så blir det vel NAV for deg, med mindre du bor nærme en skole med ingeniørstudier og kan bo hjemme. På KS trenger du ikke en gang bo inne på leiren, kan ha dame og alt ved siden av. Men ikke vær så tøffel at dama styrer drømmene og livet ditt! Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 9. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2011 Hehe. Vil jo helst ikke være så borte lenge fra henne selv da Men det viktigste er egentlig pengene. Hadde egentlig tenkt meg til NTNU. Mormoren min bor i trondheim, og hun leier ut 2. etasjen til studenter, men vi har inngått en avtale om at jeg skal få bo gratis. Er det et bedre valg enn å studere i militæret? Lenke til kommentar
Sapere_aude Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Økonomisk og karrieremessig sett: Ja. Utdanning som sivilingeniør på NTNU er svært ettertraktet, hadde besøk i klassen min (VG3) av en i siste året der, hun sa at de store firmaene (Statoil, Hydro og de der) gjorde avtaler om ansettelse allerede et år eller mer før de var ferdig uteksaminert. Så om det er kriteriene dine, gå for NTNU. Forsvaret vil nok gi deg en helt annen opplevelse du ikke får noe annet sted, så om du er ute etter litt anderledes skoleår kan nok Forsvaret være noe. Lenke til kommentar
Pleya Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Nå skal det også nevnes at Forsvarets utdanning gir deg helt annerledes opplæring og opplevelser. Han jeg kjenner skal nå ha 4 pliktår i Etterrettningsbataljonen på Setermoen. Dessuten under utdannelsen, er det mye trening, aktiviter og mye undervisning. Jeg tenker på utdanning i Forsvaret selv, på grunn av opplevelsene og alt det man ikke får vært med på ellers, som for eksempel på NTNU, eller BI, UiO og NHH som er mine alternativer da. Dessuten har man 4 pliktår etter 4 års utdannelse, som også vil gi ville opplevelser langt utenom det vanlige. Man kan også bygge på utdannelsen sin i form av for eksempel master enten sivilt eller militært. Ingen som tilfeldigvis går KS Logistikk på Sjøkrigsskolen på forumet? Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Det er viktig å huske på at i Forsvaret er man først og fremst soldat. Det gjør at man blir plassert der det trengs å fylle en stilling, og man også kan bli beordret til utenlandstjeneste. Forsvaret ser ofte ut til å "glemme" dette i sitt rekrutteringsmateriell. Jeg har jobbet både i Forsvaret og sivilt, og vet at gjennomsnittslønnen for en ingeniør minst er 100 000 mer utenfor portene. Så lenge Forsvaret tviholder på ikke skille grad og lønn, vil de stakkars kapteinene med ingeniørutdannelse ikke komme over lønnstrinn 51 (eller hva de ligger på nå om dagen). At de skulle være så attraktive utenfor portene er jeg også skeptisk til, for de færreste byttet jobb etter plikttjenesten gikk ut. Plikttjenesten er før øvrig 2:1 for sivil skole, og 1:1 for militær skole. Jeg foreslår derfor at du tar førstegangstjeneste først, for å finne ut om det er et system du ønsker å tilbringe de neste ti årene av sitt liv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå