asswipe Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 (endret) Hei. Lurte på om noen visste hvorfor Biit.no, en amazon forhandler har priser på varer som er billigere enn amazon sine?. Jeg skulle kjøpe Fringe S02 BluRay også så jeg at amazon solgte den for ca 35 GBP, men Biit solgte den for rundt 29 GBP. Hvordan er dette mulig da denne varen selges brukt for minst 34 GBP? Fjerner de den britiske momsen på varene? har bestilt planet earth "fra" biit for der var prisen under 200kr grensa kontra amazon som solgte den for 241 eller noe. Håper noen kan svare på hvorfor det er sånn Endret 9. januar 2011 av asswipe Lenke til kommentar
ballsack Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Amazon trekker fra britisk MVA når du kjøper der som norsk kunde. Dette skjer uansett om du bestiller via biit.no eller om du går inn på http://www.amazon.co.uk og bestiller direkte. Så biit.no gjør egentlig ikke noe som helst for deg, annet enn vise deg hva du kan kjøpe hos Amazon. Det er egentlig du som gjør biit.no en tjeneste, siden de tjener noen kroner hver gang du kjøper via dem. Men det er ikke noe de ser ut til å nevne på sidene sine. Personlig ser jeg ikke poenget, og bestiller direkte fra Amazon. Men for noen er tydeligvis Amazon for vanskelig å manøvrere i, om man skal tro biit.no. Men etterhvert har jo biit.no selv blitt en ganske rotete side. Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Det er egentlig du som gjør biit.no en tjeneste, siden de tjener noen kroner hver gang du kjøper via dem. Men det er ikke noe de ser ut til å nevne på sidene sine. Når ein går inn på biit.no er det ganske innlysande at dei ikkje er ein veldedig organisasjon. Er det dårleg av Komplett å ikkje oppgje fortenesta dei har på ei vare? Du får same pris via biit.no som Amazon, så eg ser ikkje problemet. Amazon viser prisen med VAT (britisk moms) på nettsidene, og viser prisen utan VAT først ved betaling. I tillegg reknar biit.no om frå GBP til NOK for deg, slik at det er enklare å halde styr på 200 kr-grensa. Dei har òg implementert reglar for særlege varegrupper, som t.d. bøkar, som du kan ta inn momsfritt uansett beløp (ved andre varer får du eit varsel når handlekorga er over 200). Dette gjer biit.no enklare å bruke enn Amazon om ein ikkje har full oversikt over norske reglar. Ulempene med biit.no er at søket er dårlegare enn Amazon, dei manglar ofte produktskildring (og har ikkje link til produktet på Amazon, slik at eg må søke det opp manuelt der for å lese det), og dei har ikkje tilbakemelding frå brukarar. Amazon er ein god ressurs på dette området, det ville vore fint å vise tilbakemeldingane på biit.no. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 I tillegg reknar biit.no om frå GBP til NOK for deg, slik at det er enklare å halde styr på 200 kr-grensa. Som også vil gi feil resultat. Det er ikke motverdien på kjøpstidspunktet som benyttes ved beregning mot 200,- kroners regelen, men den valutakurs tollvesenet benytter på importtidspunktet (når varen ankommer Norge). Her kan det bli avvik som gjør utslag. Lenke til kommentar
ballsack Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Når ein går inn på biit.no er det ganske innlysande at dei ikkje er ein veldedig organisasjon. Er det dårleg av Komplett å ikkje oppgje fortenesta dei har på ei vare? Du får same pris via biit.no som Amazon, så eg ser ikkje problemet. Ikke? Om biit.no tjener penger, følger de ikke norsk lov. De har ikke korrekt kontaktinformasjon på sidene sine (adresse, telefonnummer, etc). De er heller ikke registrert i Brønnøysundregistrene. Hva sier skattemyndighetene om det mon tro? Jeg kan selvsagt være på bærtur og de har alt i skjønneste orden, men for meg virker det som de opererer i en gråsone, siden de faktisk ikke selger varer, men allikevel tjener penger. Lenke til kommentar
eisa01 Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 De tjener nok penger, Amazon gir mellom 5-9 % kommisjon avhengig av hvor mange ordrer man har i måneden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå