Vanskelig Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Jeg vil gjerne ha et par innspill på hva som blir korrekt hvitbalanse i et par bildeeksempler. Jeg synes det blir litt vanskelig selv. Snøen skal jo være hvit men da blir detaljene brent bort osv. Hvor blir balansen på en måte ? Jeg slenger ut 2 bilder i begge skalaendene. Får ikke lagt ut råfil her men ... Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Problemet ditt er ikke så mye hvitbalansen som eksponering og at din oppfatning av virkeligheten ikke er den samme som kameraets. Tar du et bilde av snø med automatisk eksponering, eller slik lysmåleren i kameraet sier det skal være, får du grå snø, mens hodet ditt forteller deg at snø skal være hvit. Overeksponerer du slik at snøen blir hvit, blir den helt utbrent, som du ganske riktig nevner. Hvis du går ut nå i dagslys og virkelig SER på snøen, så ser du at den selv om den er ren og uskyldshvit faktisk er ulike grader av grå. Ikke på grunn av skitt, men på grunn av lys og skygger. Riktig eksponering er med andre ord et sted mellom det kameraet vil ha, og det hodet ditt forteller deg er riktig. Når eksponeringen først er på plass, er det ikke vanskelig å få hvitbalansen til å sitte. Du kan bruke flere metoder til det, f.eks kalibrere etter snøen, bruke autohvitbalanse, skyte RAW og justere i etterkant, ta flere eksponeringer med ulike hvitbalanse, osv. Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 (endret) Dette er ikke et hvitbalanseproblem. Snø reflekterer mye lys som får lysmåleren din til å tro at det er mer lys enn det virkelig er. Derav underskponering. Det samme gjelder helt mørke gjenstander, typisk en sort dress, der lysmåleren tror det er for lite lys og overeksponerer motivet til nesten grått. Dette fordi lysmåleren er kalibrert mot 18% grått. En rask runde med kurveverktøyet i Photoshop ga meg dette resultatet. [attachment=413536:796294.jpg Edit. Jaok. Aetius var nok litt raskere enn meg. Endret 9. januar 2011 av Shocktrauma Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Når du skyter et high-key motiv som snø, så bruk eksponeringsjusteringen til at du skal justere eksponeringen til +1 blender mer enn det du pleier. Hold "Av +/-" knappen inne og roter hjulet til ønsket eksponeringskompensasjon - prøv deg fram. Noen ganger skal du ha +2, mens du andre ganger kan nøye deg med mindre. Skyter du et veldig mørkt motiv, som skal være mørkt, så bruker du samme funksjon, men for eksempel -1 i steden. Når du så allikevel skyter i RAW, så kan du deretter justere hvitbalansen i etterbehandlingen. Som nevnt over - hvitbalanse og eksponering er to forskjellige ting. Ellers - når du først skyter i RAW, så kan du jo bare justere eksponeringen i etterbehandlingen, samtidig som du justerer hvitbalansen. Lenke til kommentar
Vanskelig Skrevet 9. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2011 Hei guys. Jeg vet dette med snø og at kameraet da tror at det er lysere enn det er osv. Derfor stilte jeg kameraet 1 trinn opp i utgangspunktet, og sjonglerte litt mellom 1 og 2 trinn på bilder. Spørsmålet mitt er allikevel når synes dere at bildene er korrekt eksponert. Altså når ser det riktig ut for dere på en måte . Kom gjerne med et par bildeeksempler. Jeg får ikke lagt ut raw filen så dere får jo ikke justert bildene jeg la ut. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Går selv som regel etter at snøen skal være så lys som mulig uten å være utbrent. Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Hei guys. Jeg vet dette med snø og at kameraet da tror at det er lysere enn det er osv. Derfor stilte jeg kameraet 1 trinn opp i utgangspunktet, og sjonglerte litt mellom 1 og 2 trinn på bilder. Spørsmålet mitt er allikevel når synes dere at bildene er korrekt eksponert. Altså når ser det riktig ut for dere på en måte . Kom gjerne med et par bildeeksempler. Jeg får ikke lagt ut raw filen så dere får jo ikke justert bildene jeg la ut. Jeg har allerede lagt ut et bildeeksempel på hva jeg mener er riktig eksponering på det undereksponerte bildet fra deg. Jeg vil anslå ca 1,5 EV er lagt til på bildet - da har du ikke overeksponert mye i utgangspunktet. @ KSolfjeld: UniWB er fint for å eksponere riktig ja, men samtidig gir det utfordringer med (u)nødvendig etterbehandling for rett fargebalanse. På mitt 5D MkII har jeg funnet ut at UniWB gir meg 0.25 EV mer riktig eksponering - ikke akkurat veldig mye i forhold til etterarbeidet som oppstår. Lenke til kommentar
Vanskelig Skrevet 9. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2011 Hei guys. Jeg vet dette med snø og at kameraet da tror at det er lysere enn det er osv. Derfor stilte jeg kameraet 1 trinn opp i utgangspunktet, og sjonglerte litt mellom 1 og 2 trinn på bilder. Spørsmålet mitt er allikevel når synes dere at bildene er korrekt eksponert. Altså når ser det riktig ut for dere på en måte . Kom gjerne med et par bildeeksempler. Jeg får ikke lagt ut raw filen så dere får jo ikke justert bildene jeg la ut. Jeg har allerede lagt ut et bildeeksempel på hva jeg mener er riktig eksponering på det undereksponerte bildet fra deg. Jeg vil anslå ca 1,5 EV er lagt til på bildet - da har du ikke overeksponert mye i utgangspunktet. @ KSolfjeld: UniWB er fint for å eksponere riktig ja, men samtidig gir det utfordringer med (u)nødvendig etterbehandling for rett fargebalanse. På mitt 5D MkII har jeg funnet ut at UniWB gir meg 0.25 EV mer riktig eksponering - ikke akkurat veldig mye i forhold til etterarbeidet som oppstår. Jeg har rett og slett 0 erfaring med etterbehandling av bilder. Har jo bare hatt analogt speilrefleks . Altså hva gjorde PS da du redigerte bildet? Det kan ikke bare ha vært hvitbalansen. Jeg har ikke PS men bruker "Digital Photo Professional" som følger med Canon EOS kameraene nå + paint.net. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 I DPP kan du velge hvitbalansen fra en dropdown, eller du kan bruke pipette-verktøyet på noe som er hvitt eller grått. Du kan også justere eksponeringen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå