Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Drøftingsoppgave om Hitler

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt tips til en drøftingsoppgave jeg skal ha i historie.

Oppgaven min er som følger:

Drøfte årsaker til at NSDAP ble så populære, og hvilke forskjellige faktorer gjorde at denne type politikk slo ann.

Her skal jeg sette flere momenter opp mot hverandre, og se hvilke årsaker som var utslagsgivende og hvilke som ikke var det.

Tips til hendelser og viktige momenter setter jeg pris på!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tapet i 1.verdens krig

Jødeproblemet

Økonomiske forhold

Retorikk

Husk at alt må ses i lys av alt annet som har skjedd tidligere. Du kan bruke SPØK-metoden til å vurdere og drøfte ulike punkter. Sosiale Politiske Økonomiske og Kulturelle(ink. religion= årsaker.

Kjapt illustrert/tenkt

Jødeproblemet etter 1.verdenskrig.

S: Fattigdom i Tyskland gjorde at de sosiale skilnadene ble større. Folk trengte noe å samle seg rundt.

P: Tyskland har tapt en krig, trenger noe for å bygge opp stoltheten. Jødene får skylden, da de ble ansett som en svak gruppe.

Ø: Tyskland har gått på en kjempesmell, og må betale store krigserstatninger, de er fucked.

K: Folket opplever at det tysket har blitt krenket, og vil hevne seg på noen. De ønsker også å fremme deres kultursyn. Har ikke noen form for kulturrelativisk tankegang.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tapet i 1.verdens krig

Jødeproblemet

Økonomiske forhold

Retorikk

Husk at alt må ses i lys av alt annet som har skjedd tidligere. Du kan bruke SPØK-metoden til å vurdere og drøfte ulike punkter. Sosiale Politiske Økonomiske og Kulturelle(ink. religion= årsaker.

Kjapt illustrert/tenkt

Jødeproblemet etter 1.verdenskrig.

S: Fattigdom i Tyskland gjorde at de sosiale skilnadene ble større. Folk trengte noe å samle seg rundt.

P: Tyskland har tapt en krig, trenger noe for å bygge opp stoltheten. Jødene får skylden, da de ble ansett som en svak gruppe.

Ø: Tyskland har gått på en kjempesmell, og må betale store krigserstatninger, de er fucked.

K: Folket opplever at det tysket har blitt krenket, og vil hevne seg på noen. De ønsker også å fremme deres kultursyn. Har ikke noen form for kulturrelativisk tankegang.

Takk, metoden fungerer ypperlig, men er fortsatt usikker på hva jeg skal drøfte og sette opp i diskusjon.

Lenke til kommentar

Jeg trenger litt tips til en drøftingsoppgave jeg skal ha i historie.

Oppgaven min er som følger:

Drøfte årsaker til at NSDAP ble så populære, og hvilke forskjellige faktorer gjorde at denne type politikk slo ann.

Her skal jeg sette flere momenter opp mot hverandre, og se hvilke årsaker som var utslagsgivende og hvilke som ikke var det.

Tips til hendelser og viktige momenter setter jeg pris på!

Årsaker:

Adolf Hitler er den største årsaken til at NSDAP ble så populære. Før han og NSDAP kom til makten talte han stadig til folket om ting som opptok dem. På denne tiden var det tyske folket veldig bitre fordi de var blitt gjort til syndebukker etter 1. verdenskrig. Hitler gikk sterkt ut og sa at dette skulle forandres. Det likte folket.

I tillegg til at Tyskland vart utpekt som syndebukker etter 1. verdenskrig, så bør en egentlig bruke alle punkta fra Versaillfreden. Pålegg om å betale krigsskadeerstatning, gjort som syndebukker, mistet sine kolonier, restriksjoner på hæren og krigsflåten +++. Dette var ting som det tyske folket var sterkt uenige i, og NSDAP med Hitler i spissen brukte dette, presenterte "tiltak" for å få det forandret. På den måten fikk de mange tilhengere.

I tillegg til at tyskerne ville renvaske seg som syndebukker etter 1. verdenskrig, så letet de etter syndebukker for det samme. Her vart jødene pekt ut. At det no kom frem en annen syndebukk enn tyskerne selv hadde ikke folket noe i mot. Hadde Hitler derimot presentert sin "endelige plan" for jødene på dette tidspunktet, så hadde vel sikkert tonen blant det tyske folket vært litt annerldes.

Samtidig rundt om i verden så spredde den store depresjonen seg. Denne startet i New York som du sikkert vet, men det tok ikke lang tid før Europa og Tyskland vart rammet av det. Det førte til sterk nedgang i økonomien. Mange vart blant annet arbeidsledige, noe som så klart førte til frustrasjoner også i Tyskland. Hitler gjorde tiltak mot dette, og fikk det tyske folket i arbeid igjen, blant annet med å bygge Autobahn. En person som får til slikt høster så klart popularitet.

Hitlers ønske om å ekspandere Tyskland til eg stort rike igjen fenget også folket. Blant annet landområdene som Tyskland og Frankrike allerede hadde hatt 2 kriger om, var landområder han lovte folket skulle være i tyskernes hender igjen.

Hitler og NSDAP presenterte på denne tiden en plan som folket falt for. En plan for å renvaske landet, og en plan for å bli store og mektige igjen. Hugs på at "knekken" Tyskland fikk under og etter 1. verdenskrig styrket berre mer oppunder den sterke nasjonalfølelsen tyskerne hadde. Dette var NSDAP og Hitler veldig klar over, og brukte det for alt det var verdt.

Dette er vel forhåpentligvis noen faktorer du kan bruke når du skal drøfte hvorfor NSDAP sin politikk slo an. De spilte rett og slett på de følelsene folket brant mest for. Du kan sette disse momentene opp mot hverandre og vurdere hvordan de var viktige som en total i en større sammenheng.

Håper dette var litt til hjelp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...