Gå til innhold

Bilforsikring - kjørt for langt - betale for det jeg kjørt?

Anbefalte innlegg

Hei

Kort spørsmål, tegnet forsikring med 12000km

Har kjørt mye mer en det og må da øke kjørelengden.

Men må jeg da betale for dem km jeg allerede har kjørt for langt?

Har tenkt litt på dette og vil da mene att da jeg faktist har tatt risikoen og kjørt "uten forsikring" (etter 12000 km så dekker dem vel litt uansett) så burde jeg vel ikke betale for det...

Altså: si jeg tegnet forsikring med kjørelengde 12000km når bilen hade gått 0 km. Og jeg nå ser att bilen har gått 15000 km.

Da vil jeg mene att jeg ska betale for f.ex +10000 km utover de 15000 som bilen har gått og IKKE de 12000.

Noen som skjønner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er usikker på om jeg skjønner spørsmålet, men du øker forsikringen fra 12000km til f.eks 25000, det er et antall "steg" for hvor mange kilometer, varierer sikkert mellom selskaper (f.eks 4000, 8000, 12000, 25000 osv.

Bare ring selskapet og si du trenger å øke kilometeren til det du føler du kommer til å kjøre. Når du får regning fra forsikringsselskapet, og som et eksempel at du betaler 5000kr for 12000, og si du betaler 6000kr for 25000km, så betaler du bare mellomlegget.

Lenke til kommentar

Du forsikrer bilen for distansen du regner med å tilbakelegge innenfor en periode. De kilometerne du har kjørt for mye er fremdeles innenfor perioden, og derfor skal de også med i beregningen når du oppjusterer. Med andre ord: Ja, du må nok betale for overskridelsen også.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Hei, den er grei.

Maila forsikringsselskapet igår og fikk svar:

Det er registrert kjørelengde på 12000 på BRxxxx. Med denne kjørelengden kan du frem til forfall 15.03.11 kjøre til 70296.

Du oppgir nå at kilometerstanden er på ca 85000, kjørelengden må da settes opp.

Med kjørelende 25000 kan du fram til forfall kjøre til 86216.

Kjørelengde 30000, du kan kjøre til 92340

Greia er att jeg vil betale nye km fra den km standen jeg har nå, og ikke fra 70296.

Hva er argumentene for att ikke jeg kan gjøre det? Jeg har da kjørt uten forsikring (avkorting av forsikring) i en periode nå...

Jeg kan vel i teorien bytte forsikringsselskap idag og registrere den km stand jeg har nå så slipper jeg å betale for noe som allerede er "oppbrukt"?

Endret av kiwiboy2
Lenke til kommentar

Det har noe med hva forsikring faktisk er for noe. Du betaler for en sikkerhet mot uforutsette (men ikke helt usannsynlige - man kjøper ikke bilforsikring hvis man ikke har bil) hendelser innenfor en gitt periode på visse vilkår (biltype, alder på sjåfør, kjørelengde, etc).

Derfor skulle du opprinnelig ha tegnet forsikring for en litt større

distanse enn den du vil ende opp med å ha kjørt mot slutten av perioden, og derfor vil en oppjustering bety at man går tilbake til begynnelsen av forsikringsperioden og endrer på den lengden slik at den omfatter alt du har kjørt frem til nå.

Lenke til kommentar
Har tenkt litt på dette og vil da mene att da jeg faktist har tatt risikoen og kjørt "uten forsikring" (etter 12000 km så dekker dem vel litt uansett) så burde jeg vel ikke betale for det...

Hadde forsikringsselskapene godtatt dette så ville langt flere spekulert i det. For eks om man kjører ca 16000km pr periode så hadde de valgt 12000km som kjørelengde, og tatt "risikoen" i perioden på 4000km. Sannsynligheten for at noe skjer akkurat mellom 12000 og 16000 er mindre en at noe skal skje enn i de 12000km foregående, og da kan man spekulere i å kjøpe en mindre kjørelengde for å spare penger.

Greia er att jeg vil betale nye km fra den km standen jeg har nå, og ikke fra 70296.

Greia er att forsikringsselskapet ikke liker det. Vilkårene setter forsikringsselskapene. Godtar du ikke vilkårene bytter du. :)

Eg hadde forøvrig samme situasjon for litt siden. Hadde kjøpt 12000 og trodde det skulle holde. Rett før eg gikk over så oppdaget eg det og ringte forsikringsselskapet og økte til 16000. Fikk en pen liten regning på kr 97,- for justeringen(etter ca 7 måneder). Mao ikke akkurat en dramatisk sak, eller en sum eg ville risikere å bli en kjeltring eller gjeldsslave for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...