Gå til innhold

Korrupt data på RAID10 oppsett (LSI MegaRaid 9260-8i kontroller)

Anbefalte innlegg

Fikk meg en liten ubehagelig overraskelse på morgenkvisten idag, jeg fant ut at Skjønnheten og Udyret i HD filmen som jeg hadde liggende på mitt RAID10 oppsett (4x Western Digital RE4 2TB disker) hadde uvisst hvordan blitt korrupt.

Jeg tenkte at her måtte det være en eller annen feil, ettersom det ikke har vært noe form form strømbrudd eller noe som skulle ha skapt denne typen problemer så tenkte jeg at en restart av maskinen sikkert kunne gjøre underverker.

Det som skjer nå er at maskinen konstant scroller en masse hvit tekst med "deleting corrupted data xxx", "recovering data xxx" og gudene vet hva og dette har den gjort i godt over 20min nå.

Jeg tør ikke å gjøre noe som helst med dette i fare for at jeg skal miste godt over 3TB med data, men hva det som kan ha vært årsaken til denne problematikken til å begynne med?

Kjører alt jeg har av harddisker på en LSI MegaRaid 9260-8i hardware kontroller, her står det 4x Intel SSD X25-M 80GB i RAID0 til operativsystem og programmer, også har jeg da 4x Western Digital RE4 2TB stående i RAID10 delt over nettverket for all type lagring. Resten av spesifikasjonene er vell relativt irrelevante? Det er Rampage III Extreme X58 hovedkort med siste 1201 BIOS, det er en overlokket Core i7 920 @ 3.8GHz prosessor, 6GB med Corsair Dominator GT 1600MHz @ 7-7-7-20 minne, dedikert Intel Pro/1000 ET Dual Server nettverkskort, MSI GeForce GTX480 skjermkort og et Auzentech Home Theater HD lydkort. Strømforsyningen er en Antec Quattro 1200W og operativsystemet som kjøres er Windows Server 2008 R2 Datacenter.

Det har som sagt ikke være noe strømbrudd inne i bildet, det har ei heller vært noe ustabiliteter med maskinen, ingen blåskjerm, ingenting egentlig. Den har stått og kjørt helt knirkefritt i ukevis og blir svært sjeldent restartet, det er kun ved installasjon av nye / oppdatering av drivere samt Windows oppdateringer osv.. Det er en full system scan hver natt klokka 04:00 av Microsoft Security Essentials og Super AntiSpyware samt vi har en hardware brannmur på nettverket vårt.

Er sikkert ikke stort å gjøre med den dataen som alt har gått tapt, men vil jo gjerne kartlegge hva som har gått galt her for å prøve å unngå at det skjer igjen i fremtiden!

Det surt å miste såpass store mengder med data, og selv om RAID10 tillater at en disk feiler så beskytter det jo ikke imot korrupt data dessverre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Står ingenting spesielt der, men kontrolleren klarte faktisk å gjennopprette all dataen som ble korruept og mere til (fikk tilbake data som jeg slettet for noen dager siden) så alt er på plass igjen, aner ikke hva som skjedde men godt at ingenting forsvant hvertfall!

Lenke til kommentar

Overklokking er ikkje bra, det kan forårsake mange feil. Du bruker heller ikkje eit filsystem som heile tida passer på at dataen som er lagra skal kunne forandre seg.

Skal du ha lagring med maks sikkerheit så bør du seriøst vurdere å kaste ut Windows som lagrinsplattform og heller bruke FreeBSD/Solaris med ZFS. Du bør heller ikkje overklokke prosessoren og du bør bruke ECC minne. SSD'er jukser med write cache, så ved straumbrot så kan du miste opptil dei 1000 siste transaksjonane.

Dette er godt lesestoff om datalagring http://www.postgresql.org/docs/9.0/static/wal-reliability.html

Dette er også eit godt eksempel med SSD'er http://mail.opensolaris.org/pipermail/zfs-discuss/2010-January/035740.html

Endret av siDDIs
Lenke til kommentar

Kan være at jeg må vurdere å gjøre noe her ja, for nå ble jaggu nok en mappe på RAID10 oppsettet korrupt, riktignok så ble den gjenopprettet etter en restart av maskinen men liker ikke denne utviklingen?

Merkelig hvordan jeg har hatt denne RAID-kontrolleren og dette oppsettet i over 6mnd helt uten problemer og hvordan ting begynner å hope seg opp nå?

Mulig jeg tar å bygger meg en egen separat maskin for lagring, trenger vell ikke kraftige maskinen ettersom jeg har en LSI MegaRaid 9260-8i kontroller som uansett tar seg av det meste av jobben?

Bygge et eller annet med tanke på maksimal stabilitet, hvor jeg kjører noe ala FreeBSD (selv om jeg har null erfaring med annet enn Windows / Mac OSX), eventuelt kan jeg kjøre FreeBSD, FreeNas eller Openfiler virtuelt på maskinen.

Lenke til kommentar

Anbefaler ikkje FreeNAS, eller å kjøre virtualisering.

LSI Megaraid er svært godt støtta i FreeBSD.

FreeBSD har ikkje noko gui som standard så du er nødt å bruke cli. Men det er bare å spør på forumet om hjelp, det er ikkje vanskeleg å setja opp eit raid med nettverksdeling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...