Gå til innhold

Spillåret 2011

Anbefalte innlegg

Og igjen, hvert år ser ut til å bli et sinnsykt bra spillår for PS3. The year of the PS3!! Men når PS3-folket tre år på rad bare har hatt et middels år sammenlignet med konkurrentene på PC, Wii og 360 så tror jeg litt moderasjon hadde vært på sin plass.

"The 360’s best-reviewed game of the year was the highly-anticipated first-person shooter Call of Duty: Modern Warfare 2, which was also released for PS3 and PC. In fact, just three of the top 10 titles in the list below were exclusive to Xbox: the driving sequel Forza Motorsport 3, and two Grand Theft Auto IV spin-offs: The Lost and Damned and The Ballad of Gay Tony. Even the latter two were not completely new games; rather, they revealed new stories and characters using the existing GTA IV world."

"

Uncharted 2: Among Thieves is not only the top Playstation 3 game of the year; it ranks first out of all games for any platform in our database for 2009. Reviews for this PS3 exclusive title were effusive, exceeding the generally positive scores given to its predecessor, 2007’s Uncharted: Drake’s Fortune. This third-person action-adventure follows fortune hunter Nathan Drake on an expedition to find the legendary Himalayan valley of Shambhala, and critics compared it favorably to a blockbuster movie. It also takes second place on the PS3 all-time list, behind only Grand Theft Auto IV.

Playstation 3 benefited from a strong batch of exclusive titles in 2009, including not just Uncharted 2 but also the God of War Collection, the shooter Killzone 2, role-playing game Demon’s Souls, and the latest racer in the WipEout series, WipEout HD Fury, which was released as downloadable content but was as complete as any traditional game, according to critics."

-------------------

Så, la oss heller diskutere årets kommende spill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er heller ikke spesielt hypet på LBP2. Noen som hører på gametrailers sin podcast "Invisible Walls"? Der ble det ganske godt beskrevet hvorfor LBP2 definitivt er et godt spill, men likevel ikke interessant for dem (og meg av samme grunner). Det beste med det spillet er mulighetene det gir deg til å bygge, men selve fysikken til sackboy og de brettene som følger med er dessverre middels. Så dermed blir LBP2 et spill som objektivt er et ekstremt bra spill, men likevel ikke noe de liker spesielt godt å spille. Slik tenker jeg om eneren også, og kommer nok derfor til å stå over. Jeg har det litt slik med Kirby også. Nå har jeg ikke testet Epic Yarn, men alle de gamle Kirby-spillene lider av at de er ganske korte og fryktelig enkle, ergo er de objektivt sett bra (slik som også mitt inntrykk av Epic Yarn er), men likevel litt kjedelige å spille.

Angående 3DS så er jeg sikkert den største nintendo-fansen her inne, men jeg føler at det de har annonsert til 3DS så langt er veldig undervelmende (er det et norsk ord?). Masse porter av spill som likevel spilles bedre på konsoll, noen remakes, og selvsagt 3d. Kombinert med lav batteritid, så gjør det ihvertfall for meg at jeg heller vil vente til noe mer interessant dukker opp. Og det er latterlig at de gjør Kid Icarus om til en starfox-klone, den serien ville vært perfekt som en ny flaggship action-adventure-serie for Nintendo (tenk en blanding av Zelda og God of War), da er det sløsing å lage Starfox ut av det (spesielt når de ikke annonserer et eget Starfox). Forhåpentligvis overbeviser de meg med litt nye ting (Metroid Dread? Nytt Mario?) på onsdag.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Min liste for dette året er altfor stor viss disse kommer:

Uncharted 3 Drake's Deception

Killzone 3

The Last Guardian

Resistance 3

Infamous 2

Motorstorm Apocalypse

Little Big Planet 2

Ico/Shadow Of Colossus

Splinter Cell Triology

Tom Raider Triology

Gears Of War 3

Zelda Skyward Sword

Kirby Epic Yarn

Ja jeg vet jeg nevna masse PS3 eksklusiver, det er fordi jeg ser at det er mer en 1 tittel jeg vil garantert ha. I snitt får jeg nesten 1 eksklusiv i måneden fra Sony, det kan jeg ikke si om de andre maskinene mine! Den lista kan gå videre til bonusspillene som hos meg er multiplattforms som:

Crysis 2

Rage

Mass Effect 2

Dead Space 2

Deus Ex Human Revolution

Batman Arkham Asylum

LA.Noire

osv osv osv...

Og ikke nok med det, så kommer det 3DS og kansje en PSP2/PSPphone, sammen med en haug av spill. Dette året for meg er totalpakka og spekka opp med masse toppspill. Ja jeg vet jeg nevna ingen Move/Kinect/spill da jeg vil sitte å spille med vanlig kontroller. Men som så Killzone 3 skal garantert teste ut med Move :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

PS3 har en ekstremt bra line-up i år, vanskelig å si noe på det. Av de PS3-esklusive spillene, så ser jeg likevel klart mest frem til The Last Guardian, så får håpe dere får rett i at det kommer i år (selv har jeg mine tvil). Også håper jeg Uncharted 3 tar en mer "Broken Sword"-retning denne gangen, og en mindre "Gears of War"-retning.

Lenke til kommentar

Off-topic:

2009 hadde Uncharted 2, Killzone 2, Demon's Souls, inFamous, God of War Collection, Ratchet & Clank Future: A Crack in Time, wipEout HD Fury, PixelJunk Shooter, Trine, Critter Crunch, Shatter, Fat Princess, Comet Crash, Flower og fikk i tillegg tidligere 360 ekslusive Peggle og Braid. Legg dette sammen med PS3 Slim, senking av prisen og svakere år fra de andre motstanderene, så kan man godt kalle det, Year of The PS3. Heavy Rain og God of War, var to titler som veldig få håpet på i 2009, men som kom året etter, utenom det, var det lite som ødela forventningene på starten av året.

On-topic:

Arcade Trailer fra LBP2. Her kan du se masse muligheter man får, som ikke var i forrige spillet. Det er ikke lenger bare en platformer.

http://www.youtube.com/watch?v=aXIKsMH2MpY

Endret av Maefteda
Lenke til kommentar
Angående 3DS så er jeg sikkert den største nintendo-fansen her inne, men jeg føler at det de har annonsert til 3DS så langt er veldig undervelmende (er det et norsk ord?). Masse porter av spill som likevel spilles bedre på konsoll, noen remakes, og selvsagt 3d. Kombinert med lav batteritid, så gjør det ihvertfall for meg at jeg heller vil vente til noe mer interessant dukker opp. Og det er latterlig at de gjør Kid Icarus om til en starfox-klone, den serien ville vært perfekt som en ny flaggship action-adventure-serie for Nintendo (tenk en blanding av Zelda og God of War), da er det sløsing å lage Starfox ut av det (spesielt når de ikke annonserer et eget Starfox). Forhåpentligvis overbeviser de meg med litt nye ting (Metroid Dread? Nytt Mario?) på onsdag.

Hva babler du om? Masse porter av spill som spilles bedre på konsoll? 3DS er en konsoll. Og hva mener du med porter? Super Street Fighter IV? Metal Gear Solid 3? Begge to blir laget fra grunnen av. En del er remakes, men hva så? Bare la vær å spill dem?

Og hva med Kid Icarus? Det er ikke en Starfox klone. Brettene starter riktignok i luften på on-rails, men du har fått med deg at halve brettene foregår på bakken til fots? Og ikke nytt StarFox? Det gjorde de jo? Men det teller visst ikke siden det "bare" er en remake.

Og for den saks skyld, hvordan kan du klage på batteritiden til en konsoll som ikke er ute ennå?

For meg høres det ut som du er Mario-fan, ikke Nintendo-fan.

Lenke til kommentar

Hva babler du om? Masse porter av spill som spilles bedre på konsoll? 3DS er en konsoll. Og hva mener du med porter? Super Street Fighter IV? Metal Gear Solid 3? Begge to blir laget fra grunnen av. En del er remakes, men hva så? Bare la vær å spill dem?

Og hva med Kid Icarus? Det er ikke en Starfox klone. Brettene starter riktignok i luften på on-rails, men du har fått med deg at halve brettene foregår på bakken til fots? Og ikke nytt StarFox? Det gjorde de jo? Men det teller visst ikke siden det "bare" er en remake.

Og for den saks skyld, hvordan kan du klage på batteritiden til en konsoll som ikke er ute ennå?

Vel, hva skal jeg si til det, husk at det var min personlige smak, som kan være ulik din. Det gjør meg ikke til noe mindre fan av de spillene Nintendo lager.

Uavhengig av om man definerer konsoll til også å gjelde håndholdte (konsoller), så spilles (etter min mening) både Metal Gear og Street Fighter (to serier jeg digger forresten) betydelig bedre på konsoller man kobler opp mot fjernsynet. Dessuten har jeg allerede spilt gjennom både MGS3 til PS2 og masse Street Fighter i min tid. Jeg har også spilt gjennom Star Fox 64 og Ocarina of Time til N64, og selv om jeg liker alle de spillene, så skal det mye til at jeg prioriterer å spille de om igjen når det kommer så mye annet nytt ut til andre konsoller. At Kid Icarus er mer enn en Star Fox-clone var jeg ikke klar over. Jeg tar ditt ord på det, og Pit øker noen plasser på mitt hype-o-meter (dog hadde jeg håpet på et Zelda-aktig action-adventure først og fremst).

Ellers så ser jeg litt frem til Resident Evil: Revelations og Paper Mario, men det jeg skrev i den forrige posten står jeg ved - launchen er under pari etter min mening (dog betydelig bedre enn DS sin launch)., og jeg er i øyeblikket ikke så hypet på 3DS som jeg skulle ønske at jeg var.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Vel, hva skal jeg si til det, husk at det var min personlige smak, som kan være ulik din. Det gjør meg ikke til noe mindre fan av de spillene Nintendo lager.

Uavhengig av om man definerer konsoll til også å gjelde håndholdte (konsoller), så spilles (etter min mening) både Metal Gear og Street Fighter (to serier jeg digger forresten) betydelig bedre på konsoller man kobler opp mot fjernsynet. Dessuten har jeg allerede spilt gjennom både MGS3 til PS2 og masse Street Fighter i min tid. Jeg har også spilt gjennom Star Fox 64 og Ocarina of Time til N64, og selv om jeg liker alle de spillene, så skal det mye til at jeg prioriterer å spille de om igjen når det kommer så mye annet nytt ut til andre konsoller. At Kid Icarus er mer enn en Star Fox-clone var jeg ikke klar over. Jeg tar ditt ord på det, og Pit øker noen plasser på mitt hype-o-meter (dog hadde jeg håpet på et Zelda-aktig action-adventure først og fremst).

Ellers så ser jeg litt frem til Resident Evil: Revelations og Paper Mario, men det jeg skrev i den forrige posten står jeg ved - launchen er under pari etter min mening (dog betydelig bedre enn DS sin launch)., og jeg er i øyeblikket ikke så hypet på 3DS som jeg skulle ønske at jeg var.

Enig, det er nettopp det jeg følte var et problem med PSP-en; mange gode spill, men som jeg heller ville spilt foran TV-en. Hvordan disse spillene det snakkes om her blir på 3DS-en kan nok bli litt for tidlig å si, men synes blant annet personlig at tradisjonelle slosspill på håndholde blir veldig knotete. Mye kan allikevel fungere om de riktige hodene er satt til prosjektene. DS-en hadde et bedre bibliotek av hva jeg foretrekker for en håndhold konsoll, håper dette fortsetter med 3DS.

@Vikingkylling: Batterilevetiden er oppgitt av Nintendo selv, men det var med 3D på og sikkert maks lysstyrke. Nintendo er også kjent for å ikke skryte og heller oppgi mindre enn det som er tilfellet, så kan jo håpe at batterilevetiden strekker seg mye lengre enn det de har oppgitt.

Selv om banene begynner i luften på Kid Icarus Uprising, så ser spillestilen nokså lik ut på bakkenivå. Etter hva jeg har fått inntrykk av etter å ha sett på videoer så kan kontrollen bli nokså rotete for en håndholt: Det ser ut til å bli en 3rd person shooter, noe jeg ikke takler på håndholdte.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Det at 3DS har bare en analogspak gjør den uinteressant for min del, og sannsynligvis alle andre som har eid en PSP også.

Har aldri brukt den på PSP-en, tror ikke jeg kommer til å bruke den på 3DS heller. For min del hadde det vært mer fornuftig å hatt den på andre siden da de eneste tilfellene jeg kunne tenke meg å brukt den hadde vært for å sikte eller styre kameraet. Om de kun skal ha en analog kan jeg styre karakteren man spiller med med D-pad-en, men å styre kameraet med trekant, firkant, runding og x bli litt for vrient for min del. Beste hadde selvsagt vært å hatt analoge på begge sider.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Det at 3DS har bare en analogspak gjør den uinteressant for min del, og sannsynligvis alle andre som har eid en PSP også.

Har aldri brukt den på PSP-en, tror ikke jeg kommer til å bruke den på 3DS heller. For min del hadde det vært mer fornuftig å hatt den på andre siden da de eneste tilfellene jeg kunne tenke meg å brukt den hadde vært for å sikte eller styre kameraet. Om de kun skal ha en analog kan jeg styre karakteren man spiller med med D-pad-en, men å styre kameraet med trekant, firkant, runding og x bli litt for vrient for min del. Beste hadde selvsagt vært å hatt analoge på begge sider.

Nettopp det jeg ville frem til. Håper bare Sony har vett nok til å inkludere 2 analogspaker på en eventuell PSP2.

Lenke til kommentar

Er det noen vits i å kjøpe DS nå egentlig, eller bør man vente på 3DS?

Ikke når det kommer til spill eller funksjoner. Pris og (trolig) batterilevetid vil nok kanskje bli faktorer for å kjøpe DSi.

Fant en liste over spill som er under utvikling og en video som forklarer en del rundt teknologien for de som er interesserte.

Spill som skal være under utvikling:

Activision

* DJ Hero 3D

AQ Interactive

* Cubic ninja

Atlus

* Shin Megami Tensei

* Shin Megami Tensei: Persona

* Shin Megami Tensei: Devil Survivor

Capcom

* Resident Evil Revelations

* Super Street Fighter IV 3D Edition (name not final)

EA

* EA FIFA Soccer

* Madden NFL

* The Sims 3

Gameloft

* Asphalt DS

Harmonix

* Music Game

Hudson Soft

* Bomberman franchise

* Deca Sports franchise

* Kororinpa franchise

Konami

* Baseball franchise

* Contra franchise

* Frogger franchise

* Hideo Kojima's Metal Gear Solid Snake Eater 3D "The Naked Sample"

* Pro Evolution Soccer franchise / Winning Eleven franchise

Level-5

* Professor Layton and the Mask of Miracle (name not final)

Majesco Entertainment

* BloodRayne: The Shroud

* A Boy and His Blob

* Face Racers: Photo Finish

* Lion's Pride: Adventures on the Serengeti

* Martha Stewart

* WonderWorld Amusement Park

Marvelous

* Bokujyoumonogatari (Harvest Moon) 3D (name not final)

Namco

* Dragon Ball franchise (name not final)

* Gundam franchise (name not final)

* PAC-MANTM & GALAGATM (name not final)

* Ridge Racer (name not final)

* Super Robot franchise (name not final)

Nintendo

* Animal Crossing

* Kid Icarus: Uprising

* Mario Kart

* nintendogs + cats

* Paper Mario

* PilotWings Resort

* Star Fox 64 3D

* Steel Diver

Rocket

* Crash-City GP

* VS-robo

Sega

* Sonic (name not final)

* Super Monkey Ball (name not final)

Square Enix

* CODENAME: Chocobo Racing

* 3D Dragon Quest franchise

* Final Fantasy franchise

* Kingdom Hearts franchise

Take-Two Interactive

* Carnival Games franchise

Tecmo Koei

* Dead or Alive 3D (name not final)

* Dynasty Warriors (name not final)

* Ninja Gaiden (name not final)

* Samurai Warriors 3D (name not final)

TOMY

* Lovely Lisa 3D

* Naruto Shippuden Action

THQ

* de Blob 2

* Kung Fu Panda

* Kaboom of Doom

* Marvel Super Hero Squad

* Infinity Gauntlet

* The Penguins of Madagascar

* Puss N Boots

* Saints Row: Drive-By

Ubisoft

* Assassin's Creed: Lost Legacy

* Battle of Giants: Dinosaur Strike

* Driver Renegade Hollywood 61 (name not final)

* Tom Clancy's Ghost Recon

* Tom Clancy's Splinter Cell Chaos Theory

Warner Bros

* Batman franchise

* LEGO franchise

Om teknologien:

Lenke til kommentar

Tamarin: Det var nytt for meg at Persona kommer til 3DS, hadde tenkt å skaffe dette til PSP, men da tror jeg det er like greit å vente til vi får høre mer om 3DS-versjonen (gitt at det er en remake av Persona 1 altså).

Ellers vil jeg si at det lett er verdt å kjøpe en DS nå om du likevel ikke er totalt overbevist av spillbiblioteket til 3DS. Prisen er mye lavere, biblioteket er fantastisk (spesielt om man kjøper en bakoverkompatibel DS Lite), og for spill som krever D-pad kontroll vil det nok fungere mye bedre (D-paden er veldig rar å bruke på 3DS siden den ligger nedenfor analogstikken). Dog, om man har tenkt å kjøpe en 3DS relativt fort, så er det definitivt ikke vits å kjøpe en DS nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...