WasaDu Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 (endret) Hei ! Jeg prøver å finne ut hvilen vgs-skole jeg vil gå på. Har funnet 3 stk, og har satt dem opp etter hvilken skole jeg har mest lyst å gå på. Det er veldig usannsynlig at jeg kommer inn på førstevalget, så jeg leser en del om andrevalget. Men her kommer det jeg lurer på: Alle som vil kan komme inn på andrevalget, dvs at snittet for å komme inn er 1,0. Så derfor lurer jeg på om det gjør noe for hvilken skole jeg vil gå på etter det ? Feks hvis jeg vil bli lege, er det like sannsynlig at jeg kommer inn på legestudiene da som hvis jeg feks går på en skole der snittet for å komme inn ligger på 4.8 ? Må jeg liksom gå på en god skole for å få en god utdanning ? : ) Vanskelig å forklare, håper du forsto Takker for alle svar ! Hilsen WasaDu. Endret 9. januar 2011 av WasaDu Lenke til kommentar
Mitez Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Så vidt jeg vet, har ikke valget av vidergående skole noen ting å si for studier etter vidergående. Det er bare karakterer som har betydning der. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Hvilken skole man går på har ingen direkte betydning for høyere utdanning, men både lærerne og elevene rundt en vil ha betydning for den kompetansen og hvilke karakterer man oppnår. En god lærer kan utgjøre en enorm forskjell. Poenggrensene fastsettes for øvrig ikke før opptaket er gjennomført. Selv om alle kom inn i fjor, så betyr ikke det at alle kommer inn i år. Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Det er hvilke fag du har hatt og hvilken studieretning du har valgt som har noe å si når du søker på universitet/høyskole. Jeg ville riktignok prøvd å komme inn på en skole hvor snittet var nogle høyere enn 1,0 hadde jeg vært deg. Da jeg vil anta at skolemiljøet på skolen hvor snittet er 4,8 er en del bedre, og du vil få mer igjen for det. Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Og det kan også nevnes at høyt snitt for å komme inn ikke nødvendigvis betyr at det er en veldig bra skole (ikke i vgs-sammenheng). Og heller ikke omvendt (lavt snitt betyr ikke dårlig skole). Skoler som ligger litt på landsbygda kan godt ha få søkere (alle kommer inn) selv om lærerne og miljøet på skolen er svært bra. Andre skoler kan ha svært mange søkere (og få høyt snitt) pga feks beliggenhet, men likevel ha elendige lærere/miljø. Lenke til kommentar
WasaDu Skrevet 10. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2011 Takk for alle svar :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå