Gå til innhold

Kan noen veilede meg litt med innstillinger på kamera?

Anbefalte innlegg

Selv om jeg nå har hatt systemkamera i flere år har alle mine bilder til nå blitt tatt med innstillingen auto på kameraet.

Etter å ha sett så utrolig mange fine bilder av dere forumbrukere har jeg lyst å komme meg et sted videre med hensyn til fotografering.

Så da lurer jeg veldig på hva innstillinger en har på kameraet ved fotografering innendørs og portrett bilder.

Og, hva velger en når en skal ut i snøen og fotografere litt? Synes alle bilder tatt ute i snøen blir mørke og eventuelt blålig og ikke hvit snø.

Kamera er forøvrig Nikon D3100 og har to objektiver tilgjengelig (Nikon 18-70mm og Nikon 55-200mm). Er der noe spesielt bruk det ene objektivet er bedre egnet enn det andre? Jeg spør fordi jeg rett og slett ikke vet noe om de forskjellige objektivene, og har brukt det ene til så godt som alt som ikke er på lang avstand.

Så det jeg egentlig trenger her er litt hjelp for å komme i gang. Greit en skal ta mye bilder og prøve seg frem, men det er alltid greit å vite hvor en skal begynne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Start med å lese innføringen i ISO, Blender og Lukker.

Tips om P, A, S og M har jeg skrevet her.

Til portretter - skyt for eksempel mellom 55 og 90mm - så blir perspektivet "riktigere". Sett kameraet på A, velg største blender (laveste blendertall) og skyt i vei.

Skal du skyte bilder som egentlig skal ha mye lyst, for eksempel snø, eller noe som har mye mørkt, for eksempel et lite, lyst motiv i dype skygger, så bruker du eksponeringsjustering - du forteller kameraet at bildet skal eksponeres litt lysere eller litt mørkere enn kameraet "tror".

Prøv for eksempel eksponeringsjustering med +1 blendertrinn for et snøbilde. Så skal du se at snøen blir lysere. :)

Fargen på snøen har derimot med hvitbalansen å gjøre - men du kan tygge på det over først.

Ellers - hvis du har lyst til å etterjustere bildet etter at du har tatt det - rette opp i hvitbalansen og justere eksponeringen (litt mørkere/lysere) uten merkbart kvalitetstap, så kan du etterhvert kikke på å skyte i RAW. Men - det er til litt senere. :)

Lenke til kommentar

Det er en fin Guide: Blender, Lukker(tid), ISO og litt til som du bør lese, reflektere over og gjør de samme tingene med eget kamera.

Ute i snø må du hjelpe kameraet, -snøen er mye vitere enn logikken i kameraets lysmålingssystem forventer, så du må justere eksponeringskompensasjon sånn at eksponeringen blir rett. Sjekk i manualen. Ev+1 og kanskje mer. Dette er det viktigste som gjøres for deg om du velger motivprogrammet "Snø og Strand".

Inne i dårlig lys må du fange opp så mye lys du kan. De to objektivene dine slipper begge inn mest lys på zoomet ut, altså på henholdsvis 18mm og på 55mm, da har de minst blendertall = størt blenderåpning = slipper inn mest mulig lys. På 18mm ("hele rommet") bør du ha minst 1/30 sekund lukkertid for å holde kamera støtt nok, og da vil bevegelser i motivet bli slørete, så raskere lukkertid kan være nødvendig. På 55mm ("portrett") på du ha lukkertider ned mot 1/80 sekund. Altså må ISO opp eller blits brukes.

En blits som kan sprette lyset i taket hjelper enormt med innebilder om kvelden. Nikon SB400 er en knallblits til en rimelig penge og som ikke tar masse plass. Større og dyrere blitser kan og vris mot taket selv om du holder kamera på høykant.

Lenke til kommentar

Du burde også begynne og tenke litt på komposisjon,og det å bruke fokus aktivt.

I stede for og bruke alle fokuspunktene kan du bare bruke et,fortrinnsvis det i mitten.Det du da gjør etter og ha fått til et synlig fokuspunkt i søkeren er og rette dette punktet mot hovedmotivet i bildet som du vil ha i fokus,så tar du og trykker utløserbryteren halvveis ned så at kameraet kan fokusere ferdig,når det er gjort tar du og beveger kameraet til du har fått det utsnittet i bildet du vil ha*,så kad du forsette og trykke utløserbryteren videre nedover het til bildet er tatt.

* si at du vil ha en person i bildet fokusert mens bakgrunnen skal være litt ufokusert samt at personen skal være litt til siden i motivet,da tar du og retter fokuspunktet på personen og etter fokuseringen flytter du kameraet så at personen kommer til siden før du trykker utløseren helt ned.

Du kan også tenke litt på lysmålinger,om du skal bruke spottmåling eller områdemåling.Normalt så bruker jeg spotmåling så jeg får hovedmotivet "det i fokus" riktig eksponert.

Lenke til kommentar

Supert, her var det masse gode tips, og det settes stor pris på:-)

Nå har selvsagt snøen regnet bort, og det fortsetter å øse ned ute, så noe særlig med utebilder må la vente på seg:-)

Kanskje ett lite tips til hvordan få tatt bilde av regn? Sett en del stilige bilder der det kommer tydelig frem regn i selve bildet, så hadde vært artig å prøve seg.

Ser det blir nevnt sb400, dette er en blits jeg alt har og som stort sett står på kamera. Å rette denne opp i taket slik som blir nevnt over, er dette for å reflektere lyset fra taket og ned fremfor å lyse opp direkte på hva en tar bilde utav?

Skal lese nøye igjennom sidene som er blitt linket til og se om jeg blir noe klokere på dette:-)

Men, når det gjelder de to objektivene jeg har i dag, hvordan stiller disse seg i forhold til andre objektiver som ikke koster skjorta? Er de brukenes eller er dette billig objektiver som jeg bør bytte ut etterhvert?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...