Gå til innhold

Kornete eller grumsete bilde ved HDMI på BenQ ML2441

Per-Ø

Anbefalte innlegg

Hallo

Jeg har nettopp kjøpt en ny BenQ ML2441 monitor/TV.

Ved bruk av HDMI utgang på skjermkort (ATI 5670) og HDMI inngang på monitor blir bilde uklart og grumsete. Dvs bokstaver ol er ikke klare i kantene. (1920-1080)

Det blir litt bedre ved lavere oppløsning, men fremdeles ganske dårlig.

Det gjelder også ved bruk av DVI utgang og adapter på HDMI kabel.

Ved bruk av gammel VGA kabel blir det mye bedre.

Noen som vet hva som kan være feil?

mvh

Per-Øivind Berg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HDMI er ment å brukes for TV signaler. DVI er ment å brukes for dataskjerm.

TV signaler kan skaleres og prosesseres, det er en helt annen type bilder enn data.

Men når sylskarpe databilder skaleres så blir det dårlig.

Hallo

Takk for svar. Vil det si at en skjerm med HDMI inngang ikke kan nyttes til PC bruk? Det står spesifikt i manual at HDMI 1 inngangen er en DVI inngang også. Selvfølgelig ved bruk av adapter.

mvh

Per-Ø Berg

Lenke til kommentar

Det ble grumsete og uklart når jeg koblet til mitt nye skjermkort og, men ett raskt klikk på auto config på skjermen gjorde at det ble perfekt, se om skjermen din har noe sånt!

Hallo

Takk for svar.

Jeg fant også en tråd som gikk litt på innstillinger på skjermkortet.

Men du har altså et sylskarpt bilde med HDMI?

Mvh

Per-Ø Berg

Lenke til kommentar

HDMI og DVI er ganske så like i hvordan de fungerer og begge skal fungere fint på en PC skjerm. Sjekk om du har fått en oppdatering til skjermen igjennom Windows Update. Det var en oppdatering til min BenQ ihvertfall. Denne havner under valgfrie oppdateringer.

Er det kun tekst som er uklar? Da kan du prøve å justere dette. Åpne start-menyen (windows knappen) og skriv juster ClearType tekst (adjust ClearType text på engelsk). Åpne programmet og følg anvisningene.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei, jeg har samme problem. Jeg fikk en denne skjermen idag (Min bursdag) og jeg vil så gjerne att den skal fungere ! Jeg bruker HDMI, men jeg får grumsete tekst, litt skurrete bilde osv, men den står på 1920x1080 og det er som en svart strek på ca en CM rundt hele bilde, men den funker perfekt på PS3...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...