Gå til innhold

Academy Awards 2011 (Oscar-tråden)

Hyperio

100 stemmer

1. 1. Hvilken film vil du skal vinne Best Picture?

• 127 Hours
      6
    • Black Swan
      27
    • The Fighter
      1
    • Inception
      34
    • The Kids Are All Right
      0
    • The King's Speech
      7
    • The Social Network
      18
    • Toy Story 3
      0
    • True Grit
      5
    • Winter's Bone
      2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fantastisk bra at Winter's Bone fikk såpass med nominasjoner. Spesielt med tanke på at John Hawkes fikk anærkjennelse på grunn av hans gode rolle i serien. En god skuespiller jeg alltid har likt siden jeg så han i HBO tv-serie Deadwood for snart 5år siden. Winter`s Bone så jeg på Tromsø Filmfestival for et par uker siden. Vel verdt reisa, siden jeg fikk blant annet se 127 Hours og Black Swan der også som jeg også er fornøyd over fikk nominasjoner(men vel ikke uforventa).

Samtidig bra med James Franco i beste mannelig hovedskuespiller, og bi-rolle til Jermey Renner(selv om jeg så og si er skråsikker på at prisen går til Bale).

Synd at Chris Nolan, Ben Affleck og Danny Boyle ikke ble nominert for regi

Endret av Maury
Lenke til kommentar

Manuset var jo filmens største svakhet. Nesten alle rollefigurene mangler ordentlig motivasjon, og selv om reglene og begrensningene for drømmeverden blir overstadig terpet på, nesten til en pinlig grad (som med Arthurs "paradox"-replikk), blir det hele unødvendig rotete når det nærmer seg slutten.

Tre drømmenivåer, limbo, en usikker virkelighet, snøskred, eksplosjoner, gravitasjonsløse hotellkorridorer, døde koner og en japaner med aksent. Selvfølgelig er det rotete. Og er det ikke herlig? Endelig komme ut av sommerkinoen med popcornsmør rundt munnen og virkelig ha gitt hjernen en etterlengtet trimrunde blant forglemmelige blockbusters. En manusnominasjon er helt på sin plass, et bunke papir med så mange styrker som utskygger eventuelle småstygge kaffeflekker.

Ellers var nominasjonene like overraskende som Kongens nyttårstale. Det eneste jeg stusser over, og antakeligvis veldig mange andre, er at Akademiet igjen har utelatt Nolan. Den mannen kan tydeligvis kle seg naken og løpe opp på podiet uten å bli lagt merke til.

Snart skal jeg publisere vinnerlisten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tre drømmenivåer, limbo, en usikker virkelighet, snøskred, eksplosjoner, gravitasjonsløse hotellkorridorer, døde koner og en japaner med aksent. Selvfølgelig er det rotete. Og er det ikke herlig? Endelig komme ut av sommerkinoen med popcornsmør rundt munnen og virkelig ha gitt hjernen en etterlengtet trimrunde blant forglemmelige blockbusters. En manusnominasjon er helt på sin plass, et bunke papir med så mange styrker som utskygger eventuelle småstygge kaffeflekker.

Komplisert/komplekst ≠ rotete.

Lenke til kommentar

Ble ikke noe nominasjoner på Shutter Island, jaja.

Kunne i det minste fått noen birolle-nominasjoner.

Kan det være fordi det har gått så lang tid att de har glemt/oversett den eller er den rett og slett ikke Oscar-materiale?

Jeg syns hvertfall den var det. Godt skuespill, manus, historie og regi.

Endret av .........
Lenke til kommentar

Akademiet er ikke så uproffe at de glemmer filmene som kom tidlig på året.

Nei, men når filmene får ligge å godgjøre seg i drøyt ett år så blir det i tillegg lagt vekt på om de tåler tidens tann eller ikke. Noen ganger kan jo dette slå positivt ut, men som regel går det andre veien.

Lenke til kommentar

Det er ikke alle her som kjenner Akademiets indre og underfundige klokkeverk bemerker jeg.

Å slippe ut filmer er en nøysommelig prosess fra studioenes side, som i sine skreddersydde dresser nøye kalkulerer og beregner hvert eneste fortrinn og ulempe ved alle mulige lanseringsdatoer. Det er en grunn til at vi hvert eneste år får en opphopning av de store, tyngre dramaene når høsten og vinterens klør setter inn over Amerika. Studioene tørster sårt etter Kong Oscars velsignelse, en mann de vet både er tradisjonell og glemsk, og årets nominerte viser nok en gang at han ikke husker stort av det som skjedde før sommeren.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det stemmer det. Alle de største filmene som er nominert kom jo ut på sommeren, høsten og vinteren. Latterlig at det er sånn.

"Correlation does not imply causation. "

Kanskje det er filmselskapene som velger å sleppe Oscar-filmene sine på høsten, slik at tidens tann ikke rekker å slite på verket.

Lenke til kommentar

Jo nærmere nominasjon man slipper, jo mindre penger trenger man å spytte inn i "Hei, ikke glem oss"-kampanjer. De vet man har med en gjeng demente, konservative semi-vitere å gjøre.

Superanmelder Kermode summerer årets overraskelse forøvrig det best opp her. Å ikke nominere regissøren for den mest regisserte filmen i 2010 er ganske absurd.

Det ser også ut til at jeg må spise gamasjene mine om The Social Network's urokkelige posisjon som beste film. Flere smarte filmvitere kloden rundt peker nå på Kongen's Tale som filmen som seiler opp til å bli årets favoritt.

Endret av KjemikerJon
Lenke til kommentar

Håpar verkeleg at Natalie Portman vinn beste kvinnelege skodespelar, sjølv om det ser ut som om det er ho som kjem til å stikke av med den. Synest ho var nydeleg i "Black Swan", som forøvrig er ein fantastisk film. Har alltid store forventingar til Aronofsky, og kan ikkje seie anna enn at han innfridde dei. Har faktisk berre sett "Toy Story 3", "Inception" og "Black Swan" av dei 10 nominerte, skal forsøke å sjå alle før utdelinga, men førebels er "Black Swan" min klare favoritt og trur det skal ein god del til for å slå den i mine auge.

Lenke til kommentar

Etter å ha sett The King's Speech og blitt lamslått av Geoffrey Rush og Colin Firth så må jeg si at Golden Globe-nominasjonene og seieren til Firth var virkelig velfortjente. Virkelig en knallgod forestilling fra begge to.

That said, fuck Firth på Oscarnatten, Jesse Eisenberg skal vinne. Fyren er 27 år gammel og lamslo en filmverden med den mest fokuserte skuespillerprestasjonen jeg har sett på 10 år. Make it happen, Academy.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...