Gå til innhold

Skal kjøpe kamera, hva passer til meg?


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg kamera, før sommerferien. Jeg er ikke på jakt etter ett speilrefleks-kamera til 20000, men heller 1-2000kr helst.

 

Trenger bare å ha fin oppløsning (helst litt stor, da liker å redigere ol.), og kvalitet, men vet ikke helt hvor mange pixler per inch som er vanlig idag.

 

Skal bruke det i ferien, og ellers. Må holde lenge, men antar de ikke går ut på dato like raskt som enkelte matvarer. Jeg kommer til å miste det, har mistet flere (ett) kamera før, så må ikke være så dyrt at det blir et gigantisk tap om jeg mister det (veldig).

 

Har tenkt på:

Dette først (da det var tilbud), men var nå litt dyrt.

Så dette nå. Men kanskje lurt å heller bruke litt penger, og ha noe bra og ha leenge, enn å kjøpe noe jalla.

 

Dette er vanskelig... og ja, videoopptak hadde også vært greit. Gjerne 1280x720 30-60fps. Men ikke ett krav. Har eget videokamera, men det er ikke HD. Må/burde være støtte for ganske stor SD minnebrikke. Kommer nok til å overføre bilder til PC ganske ofte, men liker å ha god plass.

 

Hvilke formater blir bilder idag tatt i? .BMP hadde vært veldig bra da lossless, men jeg vet ikke hvordan det idag er.

 

Tror jeg har sagt alt jeg vil.. noen som har peiling?

Endret av Jevrio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå fungerte linkene dine noe dårlig. Dvs. ikke i det hele tatt; men jeg tipper du fikser det etterhvert.

 

Oppløsning er oppskrytt - 8-10MB holder lenge.

 

Du vil sikkert ikke høre det, men jeg foreslår at du legger litt mer penger på bordet, og tar en titt på Canon S95.

 

Dette er et meget godt kompakt-kamera som du vil ha stor glede av lenge.

Lenke til kommentar

Eller få tak på en LX3, G11 eventuell G10 brukt samt S95,disse kameraene har en vettug oppløsning samt at bildebrikken/sensoren er litt større en de billigeste kompaktkameraene så du får så mye bedre/klarere detaljer og jobbe med i etterkant.

En annen fordel med disse kameraene samt S95 er at du kan benytte deg av raw-formatet i stede for jpg-formatet,da har du har så mye mer informasjon og jobbe med i etterbehandling av bildene.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Støtter Tomsis forslag S95 er et supert kamera.

 

Som et tips anbefaler jeg å styre unna .BMP generelt. Har opplevd kun trøbbel med dette filformatet (filer som blutselig mangler data osv.) bruk heller .tif når du trenger loss-less, det er en grunn til at .tif er standard innen mediebransjen som loss-less format.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...