Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Antidepressiva mot konstant hodepine med kraftige topper. Verdt et forsøk?

Anbefalte innlegg

Plages med daglig hodepine, med kraftige topper. Den er kraftig nok til at det hindrer meg fra å studere, og begrenser meg i det daglige. Har prøvd forskjellige NSAID-er uten særlig effekt, og nå kan det være aktuelt å prøve trisykliske antidepressiva i lave doser. Migrene er utelukket, og de finner ikke helt ut hva slags hodepine det er snakk om.

Det høres så skummelt ut. Jeg har jo hørt mye om diverse ubehagelige bivirkninger av antidepressiva. Spesielt betenkelig er jeg for muligheten for at det kan påvirke følelsene mine, selv om det visstnok ikke skal skje i så små doser som det er snakk om når de brukes mot kronisk smerte.

Nevrologen gav meg fint lite info, og nevnte det som en mulighet. Jeg ser meg snart nødt til å prøve det, men savner mer info.

Hva er typiske bivirkninger ved slike antidepressiva i lave doser brukt til smertelindring? Vil det påvirke følelsespekteret mitt, slik som antidepressiva gjør i doser som brukes f.eks ved behandling av depresjon?

Jeg takler ikke medisin som gjør meg sløv, da jeg har problemer med å gi fra meg kontrollen slik. Kan det bli et problem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Antidepressiva, de gamle, dvs tricykliske, har vært brukt i smertebehandling i mange år. Det brukes ikke i steden for, men i tillegg til annen smertebehanding.

Dette er ikke mitt fag, så jeg har kun overflatisk kjennskap til det. Men jeg vet at doseringen ofte er lavere enn for behandling av depresjon, og derfor bør du forvente mindre bivirkninger. De er som regel vektøkning og munntørrhet. Du må derfor være nøyere med munnhygienen for å forebygge tannråte. Som oftest går bivirkningene over, men ikke hos alle.

Sarotex, som er det vanligste antidepressiva brukt i smertebehandling, er ikke kjent for å gi trøtthet eller at du føler deg medisinpåvirket av dem.

Jeg fant denne siden tilfeldigvis på nettet, og kan ikke gå god for alt som står der. Men det kan jo være du får mer ut av den enn fra nevrologen din. http://www.drstokke.no/site/default.asp

Hilsen

Dag

Lenke til kommentar

Hei

Jeg har fått Sarotex for kronisk blandingshodepine. Om det er en god idé for deg kommer an på hva slags hodepine du har, og hva slags medisiner du har prøvd tidligere. Har du prøvd noen andre typer medisin enn NSAID? Og kan du beskrive hvordan hodepinen kjennes ut? Er hodet ømt hvis du tar på det? Blir hodepinen verre ved fysisk aktivitet eller spising? Er hodepinen der fortsatt mens du sover?

Du må nok være forberedt på at du kjenner deg bittelitt annerledes på Sarotex enn uten. Tenk på at hvis medisinen ikke hadde påvirket deg i det hele tatt kunne den heller ikke hjulpet mot hodepinen. Hvis det viser seg at du synes du taper mer enn du vinner er det bare å slutte igjen. Husk at medisinvalg ikke er for evig, du kan slutte når som helst. (Men det er lurt å prøve i en måned for da kan startproblemer gå over og virkningen komme i gang.)

Hva er typiske bivirkninger ved slike antidepressiva i lave doser brukt til smertelindring? Vil det påvirke følelsespekteret mitt, slik som antidepressiva gjør i doser som brukes f.eks ved behandling av depresjon?
Typiske bivirkninger er søvnighet og tørr munn og øyne. Legen vil gi deg beskjed om å ta medisinen to timer før leggetid (f.eks. kl 20). Da vil mesteparten av den sløvende effekten komme om natten, slik at du ikke føler deg trøtt neste dag.

Jeg takler ikke medisin som gjør meg sløv, da jeg har problemer med å gi fra meg kontrollen slik. Kan det bli et problem?

Dette er selvfølgelig helt uvitenskapelig, men har du vurdert om det er nettopp dette som gjør at du har så mye hodepine i utgangspunktet? Hjernen trenger å sløve en del av tiden.

Sarotex, som er det vanligste antidepressiva brukt i smertebehandling, er ikke kjent for å gi trøtthet eller at du føler deg medisinpåvirket av dem.
Tvert i mot, ut i fra den farmakologiske virkemåten kan man anta at alle får trøtthet som bivirkning. Og riktig nok, på felleskatalogen står somnolens som vanlig bivirkning (mer enn 1/10). Sarotex virker imidlertid ikke like kraftig over et helt døgn, så hvis man tar den om kvelden vil man minimere trøttheten om dagen. (Min erfaring er likevel at når trøttheten går ut har hodepinen en tendens til å komme tilbake...)

Doseringen mot hodepine er veldig lav, så eventuelle bivirkninger vil uansett være svake.

Lenke til kommentar

Tvert i mot, ut i fra den farmakologiske virkemåten kan man anta at alle får trøtthet som bivirkning. Og riktig nok, på felleskatalogen står somnolens som vanlig bivirkning (mer enn 1/10). Sarotex virker imidlertid ikke like kraftig over et helt døgn, så hvis man tar den om kvelden vil man minimere trøttheten om dagen. (Min erfaring er likevel at når trøttheten går ut har hodepinen en tendens til å komme tilbake...)

Doseringen mot hodepine er veldig lav, så eventuelle bivirkninger vil uansett være svake.

Hei tsg1zzn

Du har helt rett. Jeg hadde ikke gjort leksene mine grundig nok.

Dag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...