Gå til innhold

Voigtlander M43 25/.95


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp!

 

På E-P1 går det greit å bruke den - men det kunne nok vært bedre. Problemet er at skjermen ikke har god nok oppløsning til at jeg stoler på at jeg har korrekt fokus uten å ofte måtte bruke forstørrelse. Og det tar litt ekstra tid. Tiden er forøvrig det eneste problemet - det er enkelt å sette fokus korrekt når man først bruker forstørrelse.

 

På E-P1 kan man jo ikke sette på en EVF, den mangler port for dette (noe E-P2, E-PL1 og E-PL2 har). Min workaround for dette er å bruke en HoodLoupe (med HoodMAG-okular) - det gjør LCD-en til en slags EVF. Selv om den ikke kan gjøre noe med at oppløsningen er i skrinneste laget, får man i hvertfall se den oppløsningen man faktisk har meget godt - og man får støtte kameraet mot hodet. Tok et par videosnutter i jula, og det funka meget godt med HoodLoupen. Ulempen fremgår av bildet under - den er svær, og ødelegger lommekamerakonseptet fullstendig når den er satt på:

post-73994-0-36678700-1294594943_thumb.jpg

(Her har jeg forresten satt på motlysblender/deksel fra CV Nokton 50mm f/1.5, som er en god del mindre enn de som fulgte med 25mm-ern - med denne kan jeg fortsatt stappe kameraet ned i en romslig jakkelomme - såfremt ikke Hoodloupen er på, selvsagt...)

 

Det er altså ingen problemer med å fokusere dersom du har noen sekunder på deg - men med E-P1 kan du ikke forvente å komme i nærheten av fokuseringshastigheten som man kan oppnå på en rangefinder. Jeg vil tro at trangen til å forstørre for å føle seg sikker på fokus vil være atskillig mindre for de med høyoppløste EVF-er - og min spådom er at disse bare vil bli bedre og bedre i årene som kommer. Muligens også med fokushjelp/-bekreftelse?

 

Og Voigtländern kjennes ut til å kunne levere i mange tiår framover - meget solid og velbygd. Jeg vil bli overrasket om den ikke overlever formatet den er bygd for, faktisk ;)

Lenke til kommentar

Et meget spennende objektiv.

Enig :D

 

Her er en artikkel fra Luminous Landscape som beskriver inntrykk av objektivet og bruk av det - ikke noe kvantitativt, kun kvalitative vurderinger: http://www.luminous-...43_nocton.shtml

Enig i det meste, men synes at omtalen er vel snill når det gjelder coma - vidåpen og med punktlys i mørke er det utfordrende å unngå dette.

 

Her er en test fra LensTip, som er mer kvantitativ: http://www.lenstip.c...95_Summary.html

* Sensational imgae quality in the frame centre er jo bra :D Men også denne testen mener jeg kan være noe villedende - punktene:

* good image resolution on the edge of the frame,

* chromatic aberration controlled in an excellent way,

tror jeg en del vil stille seg spørrende til, noe avhengig av hva de forventer av et ultraraskt objektiv. Sikkert er det i hvertfall at objektivet aldri blir kritisk skarpt helt ute i hjørnene (bare "temmelig skarpt" ved f/5.6-f/8), og vidåpen vil du få CA (blue fringing) rundt lyspunkter og langs skarpe kontraster. På den annen side mener de å finne at coma ikke blir redusert ved å blende ned, noe som ikke stemmer med min erfaring - mange av utfordringene knyttet til motiver med kraftige lyspunkter og kontraster bedres betraktelig ved å blende ned til f/1.7.

 

Lurer på om det er andre aktuelle hus for denne?

Kan brukes på samtlige µ4/3-hus. Ift fokusering er muligens min E-P1 det dårligste alternativet, siden det er det eneste huset som ikke har eller kan utstyres med EVF. I tillegg synes jeg knappetrykkingen for å få til forstørrelse er unødig tungvint lagt opp. Men som alle Oly-ene har E-P1 bildestabilisering i huset - og er dessuten blant de peneste ;)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har brukt den på Panasonic G2 og GH2 med svært godt resultat.

 

Den elektroniske søkeren på G2 & GH2 er god nok til å kunne stille fokus raskt med litt trening, og videomulighetene på GH2 gjør dette objektivet svært attraktivt til filming.

Velkommen til forumet, Asahi!

 

Godt å høre at fokuseringen går bra med skikkelig EVF! Lovte meg selv å ikke investere i noe nytt µ4/3-hus før jeg hadde hatt E-P1 i to år - men jeg har vært fristet mange ganger, det skal sies. Først og fremst har fristelsene vært en mer høyoppløst, MF-vennlig skjerm (E-P1 har en 230K, som riktignok er god) og mulighet for EVF. Får se hva som er på markedet i juli/august, da går karantenetiden ut :D

 

a_aa: Ingen tvil om at objektivet leverer, men for et forferdelig grusomt syn. Er jo større enn min 5DII/35L nesten. :cry:

Hva - disser'u oppsettet mitt, eller ;)

 

Neida, HoodLoupen er nok temmelig stor - og man kan vel knapt si at den tilfører noe særlig klassiske elementer til utseendet... Likevel synes jeg den har en slags "harry-sjarm", litt traktor-aktig enkel og rett fram, liksom. Og faktum er at jeg synes den er god å bruke, kanskje spesielt fordi jeg er links-øyd, og slipper å gni nesa inn i baksida på kameraet selv om jeg ser i søkeren. Hadde vært interessant og sett en 3" høyoppløst OLED-skjerm gjennom HoodLoupen, det ville nok minimert fokuseringsutfordringer til bortimot null og niks...

Lenke til kommentar

Hei og takk for varm velkomst,

 

har også prøvd G2 med dennesaken og Voigtländer sin Leica M til MFT adapter. Kan også anbefales for Sony NEX-brukere.

 

Ikke fullt så feilfritt som 25mm F0.95 men av de Voigtländer objektivene som jeg har prøvd (35mm f1.2, 35mm f1.4, 40mm f1.4, 50mm f1.1, 75mm f1.8 etc.) så gir de overraskende god kvalitet, særlig på skarphet.

Lenke til kommentar

Hei og takk for varm velkomst,

 

har også prøvd G2 med dennesaken og Voigtländer sin Leica M til MFT adapter. Kan også anbefales for Sony NEX-brukere.

 

Ikke fullt så feilfritt som 25mm F0.95 men av de Voigtländer objektivene som jeg har prøvd (35mm f1.2, 35mm f1.4, 40mm f1.4, 50mm f1.1, 75mm f1.8 etc.) så gir de overraskende god kvalitet, særlig på skarphet.

Takk for info, og velkommen,

 

Har selv CV 35/1,4. Den tegner ganske fint, på 1,4 er den litt myk i kantene og noe vignetering. Dette på FF. På mindre formater burde dette ikke være noe problem. Et lite problem er litt tønne fortegning dersom man skal bruke til arkitektur. Allt annet er vel problemfritt.

 

Hva tas med av EXIF data ved bruk av M -> MFT adapter?

Lenke til kommentar

 

Har selv CV 35/1,4. Den tegner ganske fint, på 1,4 er den litt myk i kantene og noe vignetering. Dette på FF. På mindre formater burde dette ikke være noe problem. Et lite problem er litt tønne fortegning dersom man skal bruke til arkitektur. Allt annet er vel problemfritt.

 

Hva tas med av EXIF data ved bruk av M -> MFT adapter?

 

På Olympus så tror jeg det går an å sette brennvidde for bildestabilisatoren, så da får man brennvidde, ISO og lukkertid.

 

På Panasonic tror jeg det kun kommer med lukkertid og ISO, så kameraet vil oppføre seg som om det ikke er objektiv montert. (Det er faktisk en egen innstilling for å ta bilder uten objektiv som må skrus på før man kan ta bilder med adapter, noe av det samme som på Pentax på manuelle objektiver)

Endret av Asahi
Lenke til kommentar

På Olympus så tror jeg det går an å sette brennvidde for bildestabilisatoren, så da får man brennvidde, ISO og lukkertid.

De glupe firmwareutviklerene hos Olympus hadde ikke tenkt på dette når de lagde E-3 ihvertfall. Kan noen bekrefte?

På E-620 er det et valg for å sette brennvidden i IS oppsettet. Er du sikker på at E-3 ikke har det valget?

Lenke til kommentar

Sakset fra hjemmesiden til Olympus America:

 

"The Image Stabilizer function in the E-3 can be applied to OM- Series manual lenses after the E-3 DSLR body firmware has been updated. The latest firmware release provides the option to set the focal length of the lens being used."

 

Ser ut til at det er en firmwareoppdatering som skal til på E-3 for å kunne sette brennvidden manuelt.

Endret av Asahi
Lenke til kommentar

For en ukes tid siden gikk på eBay og søkte etter "nokton (mft,micro,4/3)" og show only Completed listings - og fant ut at folk var en smule tullete etter 25mm'ern. Høyeste salgsum på de siste ukene var intet mindre enn USD 1725,-:ohmy:

 

Gjorde samme søket nå nettopp, og rekorden ble grundig slått i går... Jeg kan ikke tro annet enn at en stakkar har pønsjet feil når han endte opp med å betale USD 2951,-:dontgetit: Eller kanskje finnes det noen som betaler over USD 2000,- ekstra for å slippe å vente et par måneder på et objektiv som koster USD 900,-? Sprøtt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...