Gå til innhold

Problemer med Airport Express

Anbefalte innlegg

Mottok i går omsider min Airport Express i posten. Brand new, rett fra Apple. Tenkte at denne skulle være helt ypperlig så jeg slipper stereokabelen gjennom halve stua for å koble laptopene til stereoanlegget samt koble til iPod'en. Det skulle jo være såre enkelt å få Airport Express installert og up and running. Det viste seg å være feil antagelse. Alt som følger med er en simpel bruksanvisning og en CD med Airport-verktøy.

Forsøkte først å finne den uten å koble den til med kabel. Det gikk ikke. Så brukte jeg kabel mellom router og Airport Express. Fremdeles null respons. Oransje blink, oransje vedvarende lys, grønt blinkende, og grønt vedvarende. Men hverken iPod Touch eller min laptop (med Win XP) klarte å finne den. Router ble restartet gang på gang i tilfelle det kunne hjelpe. Etter halvannen time var jeg i ferd med å gi opp. Da dukket den plutselig opp i Airport-verktøy, og jeg fikk konfigurert den.

Men Adam var ikke særlig lenge i paradis. I dag begynte nettverket å trøble. Routeren ble lite samarbeidsvillig. Airport Express falt ut og ble aldri funnet igjen. Trådløse nettverket fra routeren ble ustabilt. Har i lengre tid hatt planer om å kjøpe ny router, så jeg kjøpte like gjerne en ny. Denne ble satt opp og fungerte øyeblikkelig. Men Airport Express var like fremmed i det nye nettverket. Samme forsøkene som i går. Omsider kom den opp i Airport Verktøy. Glad og fornøyd var jeg, og fikk sendt noe musikk fra min iPod Touch via Airport Express videre til stereoanlegget.

Gleden var kortvarig. Igjen falt Airport Express ut. Restart av router. Airport Express kom tilbake, Airport-verktøy finner den. Men feilmelding får jeg når jeg forsøker å konfigurere den. Restart router. Airport Express kommer tilbake. Feilmelding igjen. Gang på gang. Null stabilitet.

Hva i huleste er galt? Til slutt fikk jeg nullstilt den. Den er nå satt opp med et eget trådløst nett. Men fikk jeg koblet den slik at den kom seg på internett? Neida. Så nå har jeg to trådløse nettverk i leiligheta. Ett for internett via routeren, og ett for musikk via Airport Express. Problemet er da naturligvis at jeg ikke får brukt internett på PC'n samtidig som jeg spiller av musikk på PC'n, og da forsvinner jo Spotify-muligheten...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var rett og slett tragisk. Etter 40 minutter med bortkastede tellerskritt i samtale med Apples supporttelefon tidligere i kveld, får vi fremdeles ikke denne Airport Express til å fungere tilfredsstillende. Fremdeles null kontakt med internett. Tre andre routere har jeg her i leiligheta. Alle disse tar gladelig imot IP-adresse fra kabel-modemet og sprer internetts glade budskap videre til enhver maskin i nettverket. Men Airport Express? Nei. Ikke snakk om.

Bruke Airport Express til å "utvide" det trådløse nettverket? Enheten finner mitt opprinnelige nettverk. So far so well. Restart. Men ikke faen om Airport-verktøy skal finne min Airport Express deretter.

Så, etter 40 minutter konkluderte vi med at Apple-support ikke har peiling på hva som er galt, og jeg må bare fortsette med to nettverk. Ett for internett, og ett for Airport Express og sending av musikk (men da naturligvis ikke mulighet for Spotify siden det krever internett...).

Fyren på Apple-support foreslo at jeg fikk ny enhet. Send inn den gamle. Ok. Men da måtte jeg betale returfrakt selv. Og skulle også den nye feile, og jeg ville returnere den, så måtte jeg også da betale returfrakt selv.

Bruke hundrevis av kroner på frakt opptil flere ganger i tilfelle det går til helvete også med den nye, gidder jeg ikke. Så jeg får bare bite i det sure eplet og koste på returfrakt på angreretten. Bortkastede penger, rett og slett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...