Gå til innhold

Ikke bilde fra ASRock 100HT

Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt meg en ASRock NetTop Core 100HT, men får ikke noe bilde på TV'n min (Pioneer 435 FDE). Benytter hdmi mellom asrock og tv'n sin eksterne boks for tilkobling.

Jeg fikk låne tv'n til en nabo og koble opp boksen der, og der får jeg bilde. Der fikk jeg koblet maskina rett til tv'n,og ikke via en separat boks. Fikk oppdatert BIOS mens jeg var tilkoblet, samt installert Windows 7 og satt oppløsninga til 1024 x 768. Da jeg testet hos meg selv igjen så fikk jeg fortsatt ikke noe bilde, men det kan virke som om tv'n registrerer at noe er tilkoblet, men ikke klarer å vise bilde.

Det virker også som om maskina ikke helt booter når den er tilkoblet min tv. Man kan høre at den på en måte "hikker" etter et par sekunder og slik blir den stående. HDD lyset lyser også kort i forbindelse med denne "hikkelyden".

Jeg har også testet å koble til en hdmi-swith mellom asrock og tv'n, og dersom jeg overstyrer hvilket signal som skal nå tv'n, og velger en annen kilde enn asrock'en, så virker det som den booter riktig, men den viser likevel ikke noe bilde når jeg bytter tilbake til riktig kilde på switchen.

Er det noen som har noen tips til hva som foregår her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lest litt på diverse fora, og i enkelte sammenhenger så nevnes HDCP-handshake som et problem. Det er stort sett i forbindelse med 330HT modellen med Intel Atom/Ion oppsett, men kan det tenkes at det er det samme problemet jeg har ?

TV'n min er forøvrig noen år gammel. Har det skjedd noen endring i hdcp opplegget som gjør at jeg kanskje må oppdatere ett eller annet for å få bilde ? TV'n ble vel kjøpt i 2005/2006 og er HD-Ready, med 1024 x 768 oppløsning.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, og ikke minst en nyttig link.

Jeg satte oppløsninga til 1024 x 768 da dette er tv'n sin native oppløsning, i håp om at dette kanskje skulle hjelpe meg med å få bilde.

Jeg har derimot nå endelig fått bilde fra boksen :) Jeg var hos nabo'n og koblet opp maskina til tv'n der og fikk installert en del drivere, bl.a skjermdriver.

Da jeg koblet den til tv'n min igjen ville den først ikke boote, men dette er kun så lenge jeg har valgt riktig kilde på tv'n. Dersom jeg velger en annen kilde enn asrock'en booter den, så får må jeg velge riktig kilde igjen. Det var nettopp dette jeg gjorde i går, og da dukket plutselig bildet opp.

Dette er selvfølgelig ikke en akseptabel løsning, men det fungerer nå i hvert fall inntil videre. Jeg har 2 håp om løsning, og håper at minst en av dem vil fungere:

1. problemet vil forsvinne når jeg kobler asrock'en til tv via min nye forsterker (som ikke er koblet opp enda)
  2. problemet forsvinner dersom jeg får oppdatert fw til tv'n (den eksterne tuneren)

Noen som har noen meninger om det ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...