Gå til innhold

Merkelig regelverk!


Daniboy89

Anbefalte innlegg

Og, det er lov å snakke i handsfree eller bluetooth-systemer. Da er det tydeligvis ikke samtalen som legges til grunn for lovverket.

Regelverket er veldig klart: Telefonen defineres som den delen som kommuniserer med offentlig nett. Bluetooth er ikke offentlig nett, mens GSM/UMTS er offentlig nett. Det betyr at det er selve boksen som vi kaller en telefon som defineres som telefonen i et slit oppsett. Det er ikke skrevet "håndholdt mobiltelefon", kun "mobiltelefon", så om den faktisk holdes i hånda eller ikke er irrelevant.

Kilde:

a) Mobiltelefon: Radioutstyr for kommunikasjon over offentlig nett.

 

Da jeg skrev bluetoothnett mente jeg handsfreesystemene hvor man kobler mobilen til bilen via bluetooth. Min far har det. Han sier "ring Peppes Pizza", og så gjør den det. Mobilen kommuniserer da med det offentlige nettet.

Det var akkurat dette systemet jeg siktet til. Det spiller ingen rolle hvordan man styrer telefonen. Slik regelverket er definert er det boksen som simkortet står i som er den faktiske telefonen, og regelverket forbyr all bruk av denne boksen under kjøring uansett. Det gjelder uansett hvordan denne boksen videreformidler lyden eller hvordan man faktisk får den til å ringe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var akkurat dette systemet jeg siktet til. Det spiller ingen rolle hvordan man styrer telefonen. Slik regelverket er definert er det boksen som simkortet står i som er den faktiske telefonen, og regelverket forbyr all bruk av denne boksen under kjøring uansett. Det gjelder uansett hvordan denne boksen videreformidler lyden eller hvordan man faktisk får den til å ringe.

Nei, du har lov å bruke den så lenge den er fastmontert i synsfeltet framover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ber deg utdype dette nærmere.

Hva er det du foretar def bak rattet som tar mer konsentrasjon bort fra veien enn en mobilsamtale?

Selv mener jeg å ha godt fokus på veien, selv om det hender at jeg tar en kjapp telefonsamtale. Når jeg tenker på mer bekymringsfulle aktiviteter, har jeg observert flere sjåfører som f.eks:

- Jobber på en laptop

- Leser avisen (en hit i morgenrushet)

- Sminker seg (også en hit i morgenrushet)

- Spiser med 1,5 hender

- ...er generelt opptatt av alt annet enn trafikken

Jeg vil påstå at samtlige av disse aktivitetene er farligere enn å prate i en mobiltelefon, forutsatt at hovedfokuset fremdeles ligger på veien. Selv driver jeg selvsagt aldri hodeløse aktiviteter som dette.

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar

Disse eks. er åpenbart merkelige. Man er bare tåpelig om man gjør opp til samtlige av de eksemplene.

Helt enig, men de dessverre langt fra sjeldne. Når det er sagt, det faktum at noen gjør dummere ting enn å snakke i mobiltelefon gjør selvsagt ikke mobiltelefonsamtalen mer rasjonell eller lovlig.

Lenke til kommentar

Det var akkurat dette systemet jeg siktet til. Det spiller ingen rolle hvordan man styrer telefonen. Slik regelverket er definert er det boksen som simkortet står i som er den faktiske telefonen, og regelverket forbyr all bruk av denne boksen under kjøring uansett. Det gjelder uansett hvordan denne boksen videreformidler lyden eller hvordan man faktisk får den til å ringe.

Nei, du har lov å bruke den så lenge den er fastmontert i synsfeltet framover.

Ja.. akkurat som jeg skriver i posten. Men ikke ellers. Merk at jeg siterer en post som siterer min opprinnelige post.

Lenke til kommentar

Ber deg utdype dette nærmere.

Hva er det du foretar def bak rattet som tar mer konsentrasjon bort fra veien enn en mobilsamtale?

Selv mener jeg å ha godt fokus på veien, selv om det hender at jeg tar en kjapp telefonsamtale. Når jeg tenker på mer bekymringsfulle aktiviteter, har jeg observert flere sjåfører som f.eks:

- Jobber på en laptop

- Leser avisen (en hit i morgenrushet)

- Sminker seg (også en hit i morgenrushet)

- Spiser med 1,5 hender

- ...er generelt opptatt av alt annet enn trafikken

Jeg vil påstå at samtlige av disse aktivitetene er farligere enn å prate i en mobiltelefon, forutsatt at hovedfokuset fremdeles ligger på veien. Selv driver jeg selvsagt aldri hodeløse aktiviteter som dette.

 

Og sminkerene vil argumentere med at de kjøre bedre enn de som jobber på laptop. Telefonsamtaler påvirker kjøringen negativt, det er det ganske liten tvil om.

 

AtW

 

Det er ikkje samtalen, det er at du må halde mobiltelefonen ved øyret, samt trykke inn telefonnummer eller finne i telefonboklista.

 

Det er gjort forskning på dette, samtalen påvirker kjøringen relativt sterkt negativt. Så samtalen i seg selv er åpenbart problematisk. Dog er det jo fiklingene som loven stopper, iogmed at man fortsatt har lov til å snakke i mobil, sålenge man har handsfree.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...