Daniboy89 Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Heisann! Hvorfor er det slik at det er lov til å spise mat og drikke brus mens man kjører(ingen lov som sier at man skal ha begge hender på rattet?) røyking er også lov, mens mobilbruk er strengt forbudt! Er veldig klar over at det ikke er forsvarlig i det heletatt å spise mens man kjører, men hvorfor ingen regel mot det? Lenke til kommentar
leonthine Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Ganske godt spørsmål.. Egentlig det eneste jeg kan komme på er at det er en stor forskjell på å nippe til seg en slurk vann ol. fra å sende en melding eller se på mobilen. Når jeg drikker mens jeg kjører fjerner jeg aldri blikket fra veien, men med mobilen må man jo kikke ned på skjermen. En annen ting er nok håndheving, hvor skal grensen gå mellom uforsvarlig kjøring som følge av spising og eks smaking på godteri eller liknende. Det står nok helt sikkert implisitt i loven at man ikke skal gjøre ting som krever oppmerksomhet, men mobilbruk er såpass distraherende at det ikke lenger er overlatt til sjoførens vurdering.. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Fordi når du snakker i telefon så konsentrerer du deg mer om samtalen enn om veien, skilt, trafikk og regler. Tviler på du trenger å tenke deg om når du spiser/ drikker. Det tar mer konsentrasjon bort fra veien. Derfor. 1 Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Det tar mer konsentrasjon bort fra veien. Ikke nødvendigvis, mange klarer fint å holde en samtale gående mens man kjører. Selv om man bruker handsfree gjennomfører man fremdeles selve samtalen. Forskjellen med og uten handsfree er derfor bare telefonens fysiske tilstedeværelse i hånden, på samme måte som en burger/vannflaske/sigarett er der. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Kombinasjonen av at hånda di er et annet sted samt at du bedriver en aktivitet som trekker oppmerksomheten din vekk fra det du skal holde på med førte til forbudet mot bruk av håndholdt mobiltelefon. Lenke til kommentar
Daniboy89 Skrevet 9. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2011 hvorfor ikke da lage en regel for å drive med andre ting og, en regel som dekker alt? Kan man snakke i telefon hvis han som sitter på holder telefonen for deg? Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Kombinasjonen av at hånda di er et annet sted samt at du bedriver en aktivitet som trekker oppmerksomheten din vekk fra det du skal holde på med førte til forbudet mot bruk av håndholdt mobiltelefon. Korrekt, men hvorfor skal det da ikke være (direkte) ulovlig å bruke laptop mens man kjører? Flere har jo slike "laptopholdere" for å kunne bruke disse mens de kjører bil. Det er klart at vtrl. § 3 vil regulere uanstendig bruk, men bruk i seg selv kan jeg ikke se at er (direkte) ulovlig. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Kombinasjonen av at hånda di er et annet sted samt at du bedriver en aktivitet som trekker oppmerksomheten din vekk fra det du skal holde på med førte til forbudet mot bruk av håndholdt mobiltelefon. Korrekt, men hvorfor skal det da ikke være (direkte) ulovlig å bruke laptop mens man kjører? Flere har jo slike "laptopholdere" for å kunne bruke disse mens de kjører bil. Det er klart at vtrl. § 3 vil regulere uanstendig bruk, men bruk i seg selv kan jeg ikke se at er (direkte) ulovlig. Vegtrafikkloven § 23b som hjemler forskrift om forbud mot førers bruk av håndholdt mobiltelefon under kjøring med motorvogn ble innført ved endringslov 17. desember 1999. Departementet presiserte i forarbeidene til loven at grunnen til at man innfører en egen særskilt bestemmelse om mobiltelefoner har pedagogiske hensyn for seg, samt at bruken av mobiltelefoner var en stor nok risiko i seg selv til å rettferdiggjøre et særskilt forbud. Det er tross alt enklere å si "du burde forstå at bruk av mobiltelefoner i bil er forbudt" enn å si "du burde forstå at bruk av mobiltelefoner er i strid med normen om hensynsfull, aktpågiven, og varsom opptreden". Basert på de poengene departementet trekker frem antar jeg at grunnen til at man ikke har noe eget "laptopforbud" er fordi laptopbruk i bil ikke er særlig utbredt. Ellers kan det jo påpekes at mange av argumentene som tradisjonelt sett er presentert i favør av at mobilbruk i bil visstnok ikke skal være farlig ikke vil gjelde laptop - "øynene på veien" o.l. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Fordi når du snakker i telefon så konsentrerer du deg mer om samtalen enn om veien, skilt, trafikk og regler. Tviler på du trenger å tenke deg om når du spiser/ drikker. Det tar mer konsentrasjon bort fra veien. Derfor. Er det ikke lov å snakke med passasjerene i bilen heller, da? Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Fordi når du snakker i telefon så konsentrerer du deg mer om samtalen enn om veien, skilt, trafikk og regler. Tviler på du trenger å tenke deg om når du spiser/ drikker. Det tar mer konsentrasjon bort fra veien. Derfor. Er det ikke lov å snakke med passasjerene i bilen heller, da? Joda, prat ivei du!! Passasjerer i bilen vil ha samme synsinntrykk av trafikkbildet som sjåfør og vil derfor tilpasse samtalen med sjåfør til situasjonen. I trengte situasjoner så vil passasjerene forstå at de må avvente kommunikasjon med sjåfør. Dette er ikke tilfelle med telefonsamtaler. Derfor er det mye tryggere å føre samtaler med passasjerer i bilen. 4 Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Fordi når du snakker i telefon så konsentrerer du deg mer om samtalen enn om veien, skilt, trafikk og regler. Tviler på du trenger å tenke deg om når du spiser/ drikker. Det tar mer konsentrasjon bort fra veien. Derfor. Er det ikke lov å snakke med passasjerene i bilen heller, da? Joda, prat ivei du!! Passasjerer i bilen vil ha samme synsinntrykk av trafikkbildet som sjåfør og vil derfor tilpasse samtalen med sjåfør til situasjonen. I trengte situasjoner så vil passasjerene forstå at de må avvente kommunikasjon med sjåfør. Dette er ikke tilfelle med telefonsamtaler. Derfor er det mye tryggere å føre samtaler med passasjerer i bilen. Hvis du antar at du snakker med et voksent menneske, så. Hva med barn? De har ofte ikke noe inntrykk av trafikkbildet. Og, det er lov å snakke i handsfree eller bluetooth-systemer. Da er det tydeligvis ikke samtalen som legges til grunn for lovverket. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 (endret) Det er ikkje samtalen, det er at du må halde mobiltelefonen ved øyret, samt trykke inn telefonnummer eller finne i telefonboklista. Sånn sett kan det være like farleg å ha ei flaske, ein baguett, kartbok, GPS eller liknande i ei hand når ein køyrer. Når det er sagt så er det vel liten tvil om at det er mobiltelefonen som blir mest haldt i ein bil samanlikna med resten. Mobilsamtalen kan gå i timevis om ein er på langtur, å få i seg mat går relativt kjapt. Skulle ein forby folk å halde noko som helst i hendene under køyring ville det blitt litt i overkant. Det står ingenting om å snakke i telefon i loven, ei heller handsfree. Det står at dersom ein mobiltelefon skal brukast i bil så skal den være montert i ein haldar på dashbordet. Om du kopler den til ein spelar i bilen, har på høgtalar eller nyttar handsfree betyr ingenting, det er kun påbudt å ha den ståande i ein haldar. Endret 9. januar 2011 av Zeph Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Ikke nødvendigvis, mange klarer fint å holde en samtale gående mens man kjører. Ja. Du klarer dog enda bedre å kjøre uten den samtalen. 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Som andre har nevnt så er det kombinasjonen av samtalen og det å holde telefonen opp til øret som er trafikkfarlig. Telefonsamtalen leder vekk fokus fra trafikkbildet og skulle det oppstå en plutselig faresituasjon så vil dette gi lengre reaksjonstid og sjåfør har max 1 hånd på rattet Jeg ser daglig bilister med mobilen opp til øret, og jeg behøver ikke se på sjåføren for å identifisere disse. De kjører i sin egen lukkede verden, sjangler i veibanen, blinker ikke og er i det hele tatt uoppmerksomme. Glad vi har forbudet, håper politiet setter inn mere ressurser på kontrollvirksomhet og at bøtene heves ytterligere. 2 Lenke til kommentar
gxi Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Og, det er lov å snakke i handsfree eller bluetooth-systemer. Da er det tydeligvis ikke samtalen som legges til grunn for lovverket. Regelverket er veldig klart: Telefonen defineres som den delen som kommuniserer med offentlig nett. Bluetooth er ikke offentlig nett, mens GSM/UMTS er offentlig nett. Det betyr at det er selve boksen som vi kaller en telefon som defineres som telefonen i et slit oppsett. Det er ikke skrevet "håndholdt mobiltelefon", kun "mobiltelefon", så om den faktisk holdes i hånda eller ikke er irrelevant. Kilde: a) Mobiltelefon: Radioutstyr for kommunikasjon over offentlig nett. Reglene sier så at det er forbudt å bruke mobiltelefon (dvs. boksen som nevnt over, ikke bilens anlegg) med mindre den er fastmontert på holder i nær tilknytning til rattet. Delen med nært tilknyttet rattet kan fravikes dersom det brukes fastmontert holder som er forhåndsmontert i bilen (dvs. eksisterte der da bilen kom fra fabrikken). Kilde: Fører av motorvogn må ikke bruke mobiltelefon under kjøringen, med mindre mobiltelefonen under bruken er plassert i eller på en holder som er forsvarlig fastmontert i motorvognen. Holder skal være montert i umiddelbar nærhet av rattet og så nært førers ordinære synsfelt under kjøring som praktisk mulig, med mindre holderen er en integrert del av kjøretøyets originalinnredning. Regelverket er altså ikke oppdatert for det nye opplegget med at svært mange biler leveres med forhåndsinstallert anlegg for bruk av mobiltelefon uten at den er fastmontert. Det er også definert hva som faktisk er å bruke en mobiltelefon, samt hva som er kjøring og ikke kjøring. All bruk inklusive det å føre en samtale via telefonen (uansett høyttalerinnrettning) er altså forbudt. Kilde: c) Bruk av mobiltelefon: Enhver bruk, herunder all betjening av mobiltelefonens tastatur, samtale, mottak av anrop, mottak eller sending av melding eller tekst. .. mens bilen er i bevegelse. Kilde: b) Kjøring: Motorvogn som er i bevegelse. Hele forskriften (som er sitert totalt sett 100%): http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19991217-1309-001.html Ja, reglene er sånnsett tullete, men de er fortsatt veldig tydelige og det er ingen tvil om hva som er forbudt og hva som er lov. 1 Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Ikke nødvendigvis, mange klarer fint å holde en samtale gående mens man kjører. Ja. Du klarer dog enda bedre å kjøre uten den samtalen. Riktig, men med tanke på alle de rare tingene folk foretar seg bak rattet, er en samtale blant mine mindre bekymringer. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Og, det er lov å snakke i handsfree eller bluetooth-systemer. Da er det tydeligvis ikke samtalen som legges til grunn for lovverket. Regelverket er veldig klart: Telefonen defineres som den delen som kommuniserer med offentlig nett. Bluetooth er ikke offentlig nett, mens GSM/UMTS er offentlig nett. Det betyr at det er selve boksen som vi kaller en telefon som defineres som telefonen i et slit oppsett. Det er ikke skrevet "håndholdt mobiltelefon", kun "mobiltelefon", så om den faktisk holdes i hånda eller ikke er irrelevant. Kilde: a) Mobiltelefon: Radioutstyr for kommunikasjon over offentlig nett. Da jeg skrev bluetoothnett mente jeg handsfreesystemene hvor man kobler mobilen til bilen via bluetooth. Min far har det. Han sier "ring Peppes Pizza", og så gjør den det. Mobilen kommuniserer da med det offentlige nettet. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 (endret) Reglene er fra 1999. Bluetooth handsfree og stemmestyrt oppringning uten å trykke på tastene på telefonen var knapt nok på tegnebrettet den gangen. Forskriften har definitivt bruk for en renovering med tanke på "trådløs handsfree med mobilen liggende i lomma"-tilfellet (med eller uten mikrofon, høyttalere, display og tastatur integrert i bilen), men jeg tror nok at de som skal håndheve forskriften er i stand til å bruke litt sunn fornuft også. Det finnes garantert lovbestemmelser som er enda mer utdatert enn denne... Endret 10. januar 2011 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Ikke nødvendigvis, mange klarer fint å holde en samtale gående mens man kjører. Ja. Du klarer dog enda bedre å kjøre uten den samtalen. Riktig, men med tanke på alle de rare tingene folk foretar seg bak rattet, er en samtale blant mine mindre bekymringer. Ber deg utdype dette nærmere. Hva er det du foretar def bak rattet som tar mer konsentrasjon bort fra veien enn en mobilsamtale? Lenke til kommentar
Daniboy89 Skrevet 10. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2011 dans bak rattet er vell konsentrasjonstiltrekker: http://www.sol.no/klipps/video/crazy_trailersjafor se i allefall 1 min, syke greier! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå