HadHa Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 I følge speedfan er en venns intel core i7 920 på mellom 90 og 100 grader - dette under idle..! kan dette stemme? Og i så tilfelle, hva bør jeg gjøre? Åpnet og renset for støv i hele maskinen. Kjølepastan såg ut til å være ganske ujevt fordelt, men kan det ta alt skylda? Den ble kjøpt ferdig og har aldri vært åpnet etter det, så synes det var rart om pastaen ikke var ordentlig på. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Hadde jeg vært deg hadde jeg fjernet alt av rester etter gammel pasta og lagt på ny. I tillegg bør du sørge for at kjøleren er festet skikkelig, det har ofte en del å si på temperaturen. Er det forresten stock kjøler du har, eller har du kjøpt egen? Lenke til kommentar
HadHa Skrevet 8. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2011 Takk for raskt svar - Det er en stock kjøler. Jeg ser forøvrig på grafer nå, der core 6,7,3 og 2 hopper helt opp på hundre, 4 og 5 ligger rundt 88 mens 0 og 1 på 95. Jeg har aldri lagt på kjølepasta selv, men regner med det er en smal sak ved hjelp av en god guide. Er det noen merker jeg bør holde meg unna? Eller er det meste like bra? Lenke til kommentar
Niram Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Temperaturene høres for høye ut, liten tvil om det. Selv med stock kjøler. Sjekk som sagt at den sitter som den skal i alle hjørner. Kjølepasta er ikke vanskelig å legge på. Bruk f.eks en q-tips eller et gammelt kredittkort til å smøre pastaen jevnt utover flaten. Det skal være et tynt, dekkende lag. Har personlig god erfaring med pastaer fra Noctua og Arctic Silver. Velg noe fra de, så blir du nok ikke skuffa. Lenke til kommentar
HadHa Skrevet 8. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2011 Da får jeg åpne en tur til å se, selv om jeg rimelig sikker på jeg satte den godt på plass. Skal se om jeg får tak i et av merkene du snakker om. Jeg reagerer dog litt på at du sier det skal være et dekkende tynt lag. Da jeg har sett hw sin guide http://www.hardware.no/artikler/guide_bygg_pc-en_selv/45552 rundt 25% ut i filmen legger han på pasta - Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Er da ikke værre enn å presse litt på kjøleren og se om prosessor blir kaldere. Det vil vise om kjøler sitter skikkelig. Mange måter å legge på pasta. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 (endret) Det er mye forskjellig ute og går angående hvordan man skal legge på termisk pasta. I videoen velger han å ikke smøre den ut, noe enkelte faktisk foretrekker. Enda en metode er å legge en passe stor "dæsj" med pasta midt på cpu'en, som vil klemmes utover i alle retninger når man fester kjøleren oppå. Har gjort det selv mange ganger (dog mest på laptop), og det fungerer fint. Men jeg synes det er tryggest og best å smøre det ut selv, som jeg beskrev i posten over. For all del, måten han gjør det på fungerer nok helt fint. Poenget er at man ikke skal overdrive (noe MANGE gjør) slik at pastaen tyter ut på alle sider. Unngå det, så går det nok bra skal du se. En veldig fin metode for å sjekke at pastaen er jevnt fordelt er å feste kjøleren, for så å ta den av igjen og se på avtrykket som har smittet over på kjøleren. Da er du helt sikker. Endret 8. januar 2011 av NiRaM Lenke til kommentar
wim Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Jeg ville ha dobbeltsjekket temperaturen med ett program som RealTemp eller CoreTemp istedet for å stole på speedfan. Er ikke en stor fan av speedfan for å si det slik. Om temperaturene alltid har vært så høye så kan det tenkes at temperaturene er feil og at han trenger en bios oppdatering for å få riktig avlesning. Ett siste poeng anngående å legge på ny goop, ikke bruke q-tips, en q-tip vil legge igjen små bomullsfibre i goopen, og vil derfor forårsake dårlig kontakt mellom varmesprederen og cpu kjøleren. Lenke til kommentar
Grankongen Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 man bruker ikke q-tips til å legge på goop men til å fjerne..... har brukt rødsprit og qtips flere ganger selv jeg, funker fint det Lenke til kommentar
sirius Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Man må ikke bruke q-tip for å legge på kjølepasta. Fibre kan løsne og blande seg med pastaen. Bruk en brødpose e.l stikk hånden ned i slik at fingertuppen blir dekket av plast og smør utover. Lenke til kommentar
Grankongen Skrevet 28. januar 2011 Del Skrevet 28. januar 2011 Bruk en brødpose e.l stikk hånden ned i slik at fingertuppen blir dekket av plast og smør utover. eller så bruker man et bankkort, etc som har en rett kant. da blir det smurt jevnt utover og det blir ikke noe klin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå