Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Raskere nedlastning?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har Telenor Basis. Står det er opptil 1,5 Mbit/s.

Når jeg logger inn på mine sider står det "Hastighet 1.500/300 kbit/s".

Når jeg laster ned ting på nettet (sier ikke at det er noe ulovlig), fra websider eller utorrent, så har jeg aldri sett det laster ned raskere enn 150 kB/sek. Det er jo litt, men tar faktisk litt tid. Noen måte å få det raskere på? Skjønner ikke helt det som står på mine sider heller, skal jeg kunne laste ned med 300 kB/sek?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Når jeg laster ned ting på nettet (sier ikke at det er noe ulovlig), fra websider eller utorrent, så har jeg aldri sett det laster ned raskere enn 150 kB/sek. Det er jo litt, men tar faktisk litt tid. Noen måte å få det raskere på? Skjønner ikke helt det som står på mine sider heller, skal jeg kunne laste ned med 300 kB/sek?

Hvis du laster ned på 150 kb/s så makser du så og si den hastigheten du har på abonnementet ditt :cool:

Og du kan laste opp på ca 30 kb/s

Endret av Nickless
Lenke til kommentar

Den teoretiske makshastigheten din er 1500/8 = 187,5 kB/s ned og 300/8 = 37,5 kB/s opp. I praksis vil man nesten alltid ligge litt under dette, så målingene dine er nok korrekte.

Når du laster ned er det kun 10% av linjen din som blir utnyttet..

ISP oppgir båndbredden i kilobit per sekund, mens trådstarter måler i kilobyte. En byte består av åtte bit, og derfor deler man på 8. Det er vanlig å kompensere for forventet tap ved å dele på 10, men dette må ikke forveksles med at man kun bruker 10% av linjen. Det er bare en annen måte å skrive det på.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Hei.

1,5 Mbit/s.. dette er en ekstrem lav hastighet etter dagens standard.

Har du lest korrekt?

Kjør en test på http://www.bredbandskollen.se/

Jeg får over 10 ganger høyere hastighet enn det du snakker om her. (18/5 Mbit)

Lenke til kommentar

Oh, takker :) da ble visst regnestykket mitt feil..

Ser på ditt regnestykke som mer rett når det gjelder hastigheten trådstarter kommer til å oppnå. Teoretisk hastighet oppnår man nesten ikke (kanskje noen sekunder er man heldig, helt til det daler ned til rundt 150 og holder seg der stabilt) :p

Lenke til kommentar

Det er verdt å huske på at ikke alle kan få superlinjer. Mine foreldre betaler for 5 Mbps og får rundt halvparten, fordi de bor..vel, "der ingen skulle tru at nokon kunne bu". Forskjellen er mildt sagt merkbar når jeg kommer hjem på ferie, fordi jeg har såpass god båndbredde selv at jeg ikke tenker over det til vanlig. Poenget mitt er at de som har god båndbredde ofte glemmer at det står dårlig til i distriktene. 1,5 Mbps er under gjennomsnittet, men staten Norge regner det som bredbånd og kan dermed skryte av den fantastisk dekningen vi har av bredbånd i de tusen hjem.

Lenke til kommentar

Som han sier har han Telenor Basis, tregt og DYRT. 300 kr i måneden er en helt vannvittig pris.

Jeg får 25000/5000 for 349 gjennom Canal Digital (som igjen er Telenor)

Å? Hvordan har du fått til det?

Jeg betaler 524 for CD 25000/5000 !!! (listepris iflg. CD's hjemmeside) :realmad:

Endret av helsten2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

1.500 kbit/s ned og 300 kbit/s opp.

Så i ditt tilfelle er det 1.500 / 10 * 100 = 1500.

Det er helt riktig :)

Du bør ikke være så bastant, når det du sier ikke er rett...

Lenke til kommentar

1.500 kbit/s ned og 300 kbit/s opp.

Så i ditt tilfelle er det 1.500 / 10 * 100 = 1500.

Det er helt riktig :)

Du bør ikke være så bastant, når det du sier ikke er rett...

Disse tallene er jo bare sooo wrong.

Bytes ble konstruert i gamle dager, da man brukte TELEX med enkle tegnsett. Den gangen klarte man seg med 8 bits for å beskrive alle de forskjellige tegnene.

1Byte = 8bit. For å finne ut hastigheten man laster ned med, så må man alså dele antall bit på 8. 1500 kbs = 187,5 kBs.

Grunnen til at man bruker liten k for kilo er at K=Kelvin og dermed opptatt :-). Liten m er som kjent milli, mens M = Mega.

Skriver man 1mb, så er det alså 0,001bit, som ikke er så veldig kjapt.

Så har man også kibibit og mebibit. Den som er interessert, finner ut om det på wikipedia.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...