Gå til innhold

Oppgradering: CPU, HK og RAM

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Min svake rigg:

HK: M2N-MX SE PLUS

GPU: MSI 9800GTX/9800GTX+ 512MB

CPU: Athlon 64 X2 5000+

RAM: 4GB DDR2 800MHz

Etter en annen tråd jeg hadde her på forumet ble jeg anbefalt å spare litt på skjermkortet og kvitte meg med prosessor, hovedkort og minne. Kunne vist kjøre spill på medium grafikk en liten stund til.

Trenger derfor hjelp til valg av hovedkort, prosessor og minne.

Budsjett:

Ikke sikker, er mest ute etter pris kontra ytelse, hvor mye bør man investere i de forskjellige delene ?

AMD eller INTEL ?

Er det Intel eller AMD som gir mest for pengene når man tenker på spillytelse ?

Sandy Bridge:

Hvordan er de nye Sandy Bridge prosessorene til spill, er de bedre en andre Intel prosessorer eller AMD prosessorer til spill når man tenker pris kontra ytelse ?

Bulldozer:

Vil det være verd å vente med å oppgradere til AMD lanserer Bulldozer prosessorene? Hvor lenge er det før vi kan vente dem eventuelt ?

RAM

Hvor mye ram er anbefalt ? Så vidt jeg har forstått det er det 4GB som gjelder idag ?

Jeg tenkte å skaffe 6GB så jeg kan ha nok ram for en stund fremover, men fikk beskjed i en tidligere tråd at AMD ikke støttet trippel channel helt ut ? Og 8GB dual channel er vel ikke noe vist i, så da er det 4GB som er å anbefale fortsatt ? Eller er jeg helt på villspor nå ? Hehe.

Antall kjerner:

Hvor mange kjerner er det vits å ha idag ?

Hvor mange kjerner tror dere det vil være vist å ha de nærmeste årene ?

Edit: Feil med kodene...

Endret av ArneAustenaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra utfylt tråd.

Noen vurderinger fra min side :

1 : Kan du vente på Bulldozer?

2 : Er du fornøyd med ytelsen på dagens maskin?

Jeg måtte oppgradere i fjor når hovedkortet tok kvelden, jeg valgte å kun kjøpe et nytt hovedkort og cpu og brukte ca 2000kr på dette, mitt valg falt på tidspunktet på en 1055T og et Asus M4A78-E hovedkort.

Ytelseøkningen jeg fikk var grei nok i forhold til bruksmønsteret jeg har på maskinen (hovesakelig litt spilling, en del jobbing og mye forum surfing).

Om du føler at du ikke har noe hastverk så anbefaler jeg at du venter, bulldozer kommer i andre Kvartal av 2011 (sannsynligvis) først Zambezi som vil være en 8kjerners cpu og senere Interlagos som er forventet å bli 16 kjerners cpu.

Endret av Malvado
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Budsjett:

Er fortsatt ikke sikker. Vil ikke bruke mer en jeg må, men om jeg går opp litt i pris og får mer for pengene så er det mulig jeg går for det.

AMD eller INTEL ?

Nå er det vel intel som gjelder ? Bulldozer skuffet vel ser det ut som ? Noen som finner noen tester av de andre bulldozer som ikke ble testet hos hardware ?

Lenge til neste generasjons intel kommer ?

RAM

Er det 4GB som er lurest å gå for eller er det like greit å gå for 8 med en gang ?

Antall kjerner:

Hvor mange kjerner er det vits å ha idag ?

Hvor mange kjerner tror dere det vil være vist å ha de nærmeste årene ?

Skjermkort:

Vil 9800GTX/9800GTX+ holde litt til ? Vil det funke på Battlefield ?

Eller må jeg oppgradere det også nå ?

Lenge til ny generasjon på skjermkort fronten ?

Edit: Alt ble postet to ganger...

Endret av ÜberTec
Lenke til kommentar

Heisann.

Lagde en lite oppgradering.

Ang skjermkortet, så prøv med det du har. Viss du synes det blir ræva så oppgraderer du det etterpå :) Ny genrasjon kommer etter nyåret.

Her kommer hovedkort, CPU og ram:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=645915

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619274

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=641124

Med denne cpuen og hovedkortet så er det et klikk og cpuen er overklokket ;)

Kanskje litt dyrt på komplett.no så sjekk ut dustinhome.no. Dem pleier å være en god del billigere.

Lenke til kommentar

Tja, Intel slipper jo ny socket rett over nyåret etter ryktene.

Men dette erstatter socekt 1366 og bare cpu og hovedkort kommer på over 5-6000kr.

Å det er også snakk om at det kommer noen flere å raskere cpuer til socekt 1155.

Men dog, dette er bare rykter.

Men det kommer vel ny socket annenhver år eller noe sånt.

Å sandy bridge (socket 1155) kom ut i år.

Å skal du vente på neste genrasjon så kommer du aldri til få deg en ny pc :) Er bare å hoppe i det :)

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...