Tomzern Skrevet 4. juli 2003 Del Skrevet 4. juli 2003 Har et 15" basselement her som jeg fant Når jeg kobler det rett til forsterkeren spiller det bra på lavt volum, men når jeg guffer på litt så er det akkurat som om den dype bassen overdøver de høyere frekvensene, og det skaper en slags "skurrelyd". Er den sprengt eller tror dere det blir bedre når jeg kobler på et såkalt subwoofer-filter som deler ved 120Hz?? Det er ingen tegn til ulyder, annet en dette.. Hvis den virker skal jeg lage en passiv sub med den!! :smile: Mvh Tomzern Lenke til kommentar
radix Skrevet 4. juli 2003 Del Skrevet 4. juli 2003 Dersom du har et lydkort med utgang til subwoofer/center, kan du koble forsterkeren til denne. Så trenger du en lydkilde som utnytter subwooferen. Den enkleste måten (dersom du har det du trenger), er å fyre opp Nero, velge at du har 6 høyttalere eller.no på options->sound.. Hive inn en dvd der du vet det er mye fet bass. Dersom du har koblet riktig, skal det bare komme ut lyd<120Hz fra lydkortet (subutgangen).. Billigere enn et delefilter.. Enkelt er det også.. Men bare for testing.. PS!Dette er mer en stikkordliste enn en direkte bruksanvisning.. Lenke til kommentar
Tomzern Skrevet 4. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2003 Takk radix!!! Prøvde og det virka fint!!Fikk testa den og jeg tror ikke den er sprengt.. Tror forsterkeren er litt for liten i og med at det kom stygg lyd når jeg dro på litt, uten at det ble noe særlig mer vibrasjon på membranen... Prøvde å finne ut noe om elementet på internett, men fant ingenting Det er av merket "power acoustics" modell PA150 med en RMS-effekt på 150 watt...Noen som vet noe om det?? Garantert ikke av dyreste kvalitet, men det spiller ganske bra dypbass, så jeg skal prøve å lage en bassreflex-kasse til den og se hvordan det blir... Noen som har noen ideer angående kassebygging?? (trenger det) Vet jo ikke noe om elementet så jeg er litt blank når det gjelder Volum og sånt på kassa, men jeg tenkte på ca. 100liter med bassreflex...Hvordan høres det ut?? Går 20mm spon bra?? Mvh Tomzern Lenke til kommentar
radix Skrevet 5. juli 2003 Del Skrevet 5. juli 2003 www.ljudia.no har kalkulator for å regne ut volum på de fleste typer basskasser (lukket, bassrefleks, 5. ordens osv). Du kan også regne ut hvor tykt bassrefleksrøret skal være.. 20mm sponplate er bra materiale.. Noen sverger til MDF som materiale, men for en billig høyttaler trenger du ikke å legge til de ekstra hundrelappene det koster (merker ikke forskjell). Dersom du har et materialutsalg i nærheten av deg (der de selger planker sponplater osv.), kan de sikker skjære ut platen for deg også. Eneste du trenger å gjøre er å tegne opp kassa. Refleksrør kan du få hos en rørlegger. Dersom du trenger mer informasjon om høyttalerbygging, har sikker ditt lokale bibliotek bøker du kan låne. Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 5. juli 2003 Del Skrevet 5. juli 2003 Jeg tror Power Acoustics lager bilhøyttalere. Billige sådan. Så noen parametere får du neppe tak på. Av erfaring vil jeg tippe at du får et greit resultat i 50-60 liters lukka kasse eller 80-100 liter bassrefleks tunet til rundt 35 hz. Det er lettest å få et bra resultat med lukka kasse. 20mm spon tror jeg ikke finnes, du må velge mellom 19 og 22mm. Jeg ville valgt 22 mm, kanskje 25mm hvis de har det. Prisforskjellene mellom tykkelsene er ikke så veldig høye. Lenke til kommentar
Tomzern Skrevet 6. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2003 Oki!!Takk for svarene..Får se hva jeg gjør...Var litt usikker på om det fantes selv da jeg skrev innlegget..hehe..Nå husker jeg at det var 22 og ikke 20mm Mvh Tomzern Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå