Gå til innhold

Ektemann døde i september. Hvordan blir kommende selvangivelse?

2Olav

Anbefalte innlegg

Min far gikk bort i september 10. Min mor har aldri hatt annet enn en minstepenjon pluss noen penger hun har arvet på konto. Nå er huset overført på henne, og det er to bankkontoer som enda ikke er frigitt. Hun fikk et skattekort på 3 % tilsendt. Jeg tipper på at skattekortet må endres til 30 % etter disse endringene.

Men er det noe spesiellt hun må tenke på når selvangivelsen kommer? Regnes overføringer av hus og bankkontoer fra dødsdato? Skal man regne etter en slags fordelingsnøkkel slik at mor regnes som eier av hus og bankkonto i tre mnd i 2010?

Er det noe annet jeg ikke har nevnt som jeg burde vite om?

Jeg er takknemmelig for alle svar og tips da jeg har svært liten greie på dette. Mor er 80 år og trenger hjelp til dette. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hus etc regnes alltid som andeler av år. Det vil si at din mor står som eier 3/12 av året. Hun vil ha full formuesskatt pr 31/12 men fordel av å bo i egen bolig vil bli 3/12. Formueskatt er alltid situasjonen pr 31/12 (gjelder all fomue, både bolig, bankinnskudd og evt aksjer/fonds). Det er overføringsdatoen som gjelder. Din far er fortsatt skatteobjekt for 2010, så også her må det føres selvangivelse.

Lenke til kommentar

Ok. Takk for svar. Men dette er sikkert ikke ferdig utfylt på forenklet selvangivelse? Har ringt NAV for og høre om de som har alle tallene, enkelt kunne overføre de tallene som trengs for å beregne skattetrekk osv, men det må vi ordne selv, ja. Da må vi vel finne igjen fars selvangivelse for 2009 for å kunne se ligningsverdi på hus og beregne renteinntekter osv. Har aldri gjort dette før, men er det noe annet jeg bør tenke på?

:cry:

Lenke til kommentar

Ligningsverdien på huset har økt ganske bra etter "snokingen" til skattemyndighetene nå i høst. De fra 2009 gjelder ikke, det vil stå ny verdi i ligningen. Ligningsverdien på leiligheten min sto oppført på skattekortpapirene jeg fikk for 2-3 uker siden. Jeg fikk ca. 12% økning, en stakkar på jobb fikk mye mer.

Ta kontakt med skattemyndighetene der du bor, de er der for å hjelpe.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...