GCardinal Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 (endret) Var nylig en tur i Japan og var innom ett par fotobutikker. Der fikk jeg mulighet til å teste Pentax 645D med noen objektiver. Kamera i seg selv føltes utrolig godt i hånden. Mye mer naturlig enn Canon/Nikon og litt mer stødig enn Phase One. Det var også litt overveldende antall knapper på kamera, med ISO, WB og QUAL spred utover heile kamera huset. Har ikke brukt Pentax tidligere så "P Sv Tv Av TAv M B" var litt ukjent. Men til slutt fant jeg aperture-priority, satt kvalitet gjennom menyen og resten var ganske ok å forholde seg til. 7/10. Viewfinder var stor, godt plasert og behagelig. Bedre enn Nikon D3s, men ikke mye. 10/10. Først prøvde jeg 55mm og den viste seg meget kjapp i fokusering, god nær grense, liten, men føltes ganske solid. Litt Canon lignende finish på den. For å gi objektiven fair-chance gikk jeg opp fra F2.8 til F3.2. Skarpheten er OK, men ikke helt på nivå jeg er vant å se på D3s/D3x. Her vil jeg gi 7/10. Selve fokusering var overraskende kjap, neste ikke merkbar. Eneste som skuffet med fokusering er at alle fokuspunkter var kun i midten og var så nær hverandre at man var nødt å re-komponere etter fokusering - kunne likegreit vært 1 fokuspunkt når de var så pass nære hverandre. 8/10. Lukker lagde overraskende lite lyd, kan sammenlignes med Q-mode på D3s. 10/10. Filer ble rask skrevet til kortet (hadde ganske enkel sandisk 2GB), og kamera holdte 1.1 fps uten problem. Nesten så det føltes at den kunne lett gå 3-4 fps. 9/10. Etter bildet ble tatt så kunne man se den nesten med enn gang, det var kort forsinkelse til man kunne zoome-inn, men ikke noe man merker. 10/10. Det var dårlig lys i butikken, så var nødt å gå opp til ISO 400, noe som gikk ganske greit. Litt støy synlig, men kun i 1:1. 9/10. Men så prøvde jeg smc PENTAX-FA645 45-85mm F4.5 og kunne med enn gang se hvorfor Pentax skynde seg med 55mm. 45-85mm var rett og slett uskarp. Mulig det var feil i objektivet, men det var nesten som den var konstant ut av fokus. Alt i alt var jeg ganske imponert med kamera. Det som skuffet mest er mangel på Firewire. Det gjør RAW theathering så å si umulig. Noe som fanger med Hasselblad og Phase One er nærmest øyeblikkelig overføring via Firewire - selv D3s (med USB) bruker 3-5 sekunder. Original JPEG rett fra kamera på min Flickr: (EXIF - 100%) Endret 9. januar 2011 av GCardinal 1 Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 13. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2011 Har ikke fått noe informasjon om det, men håper det blir mulighet for alle å teste kamera på Fotomessen. Skal ditt i kveld for å dobbeltsjekke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå