Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Elektrikker i eget hus?

Anbefalte innlegg

Til § 13, Kvalifikasjoner til den som skal arbeide selvstendig med utførelse og reparasjon avelektriske anlegg

Generelt

Bestemmelsene i forskriftens § 13 pkt. 1 beskriver sammen med denne veiledning kvalifikasjonskrav til den som skal arbeide selvstendig med utførelse avelektriske anlegg.

Formell fagkompetanse

Minstekravet til kompetanse er formell fagutdanning med nødvendig elsikkerhetskompetanse. Dette innebærer at personer med fagbrev i fag som inneholder en sluttkompetanse med hensyn til elsikkerhet som samsvarer med de aktuelle arbeidsoppgavene, anses å tilfredsstille forskriftens minstekrav til kvalifikasjoner. Formell fagutdanning forutsettes å gi den nødvendige grunnkompetanse som har betydning for elsikkerheten i elektriske anlegg, dvs. kombinasjonen læringkompetanse, fagkompetanse, sosialkompetanse og metodekompetanse.

Kompetanse innen andre elektrofag

Elsikkerhetskompetansen i de forskjellige elektrofagene er i ulik grad dekkende for flere typer elektriske anlegg. En elektrofagarbeider som har utdanning i et fag vil kunne utføre selvstendig arbeid på elektriske anlegg innenfor beslektede fagområder dersom vedkommende kan dokumentere relevant tilleggskompetanse. Eksempler på slike beslektede fag kan være elektriker, automatiker og heismontør.

Behovet for tilleggskompetanse er avhengig av kompetansens relevans og omfang. Eksempelvis vil en elektriker kunne anses som kvalifisert til selvstendig å kunne utføre vanlig arbeide på elektriske anlegg på heis når vedkommende har ervervet seg minst tre måneders relevant tilleggskompetanse fra arbeid på heis.

Tilleggskompetanse skal dokumenteres i virksomhetens internkontrollsystem (jf veiledning til § 8).

vil ikke dette si at f.eks en automatiker uten tilleggskompetanse eller en som ikke er anstatt hos installatør i utgangspunktet ikke får jobbe på egen bolig?

edit; ser at det ble jævlig offtopic og det er jeg som blander sammen tråder her - min feil :) elektriker gruppe L har lov å jobbe på eget hus :)

Endret av r0zie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
INSTALLASJON I EGEN BOLIG/FRITIDSBOLIG

I «Elsikkerhet» nr. 54 var det opplistet hvilke fagarbeidere som i henhold til forskrift om kvalifikasjoner for elektrofagfolk (fke) § 13 med veiledning ble ansett som kvalifisert til å forstå utførelse og reparasjon av elektriske anlegg i egen bolig/fritidsbolig. I de senere år har Direktoratet for brann- og elsikkerhet (DBE, tidligere PE) praktisert at også signalmontøren gis tillatelse til å forestå utførelse og reparasjon av egne anlegg. Begrunnelsen for dette har vært den likhet deres fagplan har hatt med andre fagarbeidere på den nevnte listen. Listen over fagarbeidere som er kvalifisert for ovennevnte arbeid er derfor som følger:

■ Elektrikere

■ Energimontører

■ Heismontører

■ Installasjonsinspektører

■ Elektro-automasjonsteknikere (skipselektrikere)

■ Automatikere

■ Signalmontører

I tillegg har fagarbeidere med gamle benevnelser (elektromontører og elektrisitetsverksmontører gr. A) fortsatt tillatelse til å forestå utførelse og reparasjon av elektriske anlegg i egen bolig/fritidsbolig. Dette gjelder også personer som er kvalifisert i henhold til fke §§ 11 og 12 elektroinstallatører, heisinstallatører, automatiseringsledere og sakkyndig driftsledere). Annet fagpersonell kan gis tillatelse etter individuell vurdering etter søknad til DBE. DBE ønsker å gjøre oppmerksom på at vi i løpet av 2003 har til hensikt å gjøre en totalrevisjon av hvilke fagarbeidere som uten søknad og individuell vurdering har tillatelse til å forestå elektriske anlegg i egen bolig. Denne revisjonen vil omfatte gjennomgang av fagplan og innhold for alle relevante yrkesgrupper etter Reform 94 og andre yrkesgrupper som pr. i dag har en slik aksept.

Det kom visst aldri noko revisjon, men ut frå det eg har lese varierer det litt alt etter kva tilsyn ein har. Det luraste er nok å kontakte sitt lokale tilsyn og spørre dei. Kva dei legg i den tilleggskompetansen veit eg ikkje.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

jeg driver ihvertfall i disse dager å bytter sikringskap og måler hjemme hos meg selv, alt av papirer i orden på den biten, eneste jeg trengte som dokumentasjon hos nettselskapet var en kopi av fagbrevet mitt, og fylle ut noen skjemaer om hva som ble byttet ut med hva..

jeg er da energimontør

så da bør vel ihvertfall en elektriker ha lov :thumbup:

Lenke til kommentar

-Elektro-automasjonsteknikere (skipselektrikere)

-Automatikere

-Signalmontører

Disse tre yrkesgruppene har vell lov til og drive vedlikehold av eget anlegg i egen bolig så lenge det er innen for deres fagområde.. Men en signal montør har da ikke lov og koble opp sikringsskap og stikkontakter :hmm:

Lenke til kommentar

Prøvde å ta installatørprøven i høst uten hell, men prøver igjen til våren.

Slik jeg har forstått det er det bare andre side-yrker(telemontører, energimontører o.l.) som skal miste muligheten til trikke eget hus. Trur ikke elektromontører skal miste denne muligheten, det blir i såfall litt vel voldsomt...

Lenke til kommentar

det er det der med tillegsskompetanse da.. en signalmontør har vel ikke FSE kurs som er påkrevd for å jobbe på hus.. har automatikere FSE kurs?

Alle MÅ vel ha FSE-L.(?)

Hos oss har 'Alle' FSE "L".

Jeg har FSE-L og FSE-H.

Oppfriskning en gang i året.

Kommer ikke inn på offshoreinstallasjoner uten FSE-L. Får ikke jobbe i Høyspentrom uten FSE-L + FSE-H. Selv om ein ikke jobber på høyspentanlegg. Men nå er jeg på bygg/næring, så blir berre FSE-L på meg......

EDIT:

... Selv om jeg berre jobber på telecom.

Endret av ThOms-N
Lenke til kommentar

det er det der med tillegsskompetanse da.. en signalmontør har vel ikke FSE kurs som er påkrevd for å jobbe på hus.. har automatikere FSE kurs?

Alle MÅ vel ha FSE-L.(?)

Jeg har FSE-L og FSE-H.

Kommer ikke inn på offshoreinstallasjoner uten FSE-L. Får ikke jobbe i Høyspentrom uten FSE-L + FSE-H. Selv om ein ikke jobber på høyspentanlegg. Men nå er jeg på bygg/næring, så blir berre FSE-L på meg......

EDIT:

Jeg var ikke klar over at det finnes FSE for både L og H, håper mitt gjelder begge for jeg er innom høyspentkiosker av og til xD

Lenke til kommentar

Alle MÅ vel ha FSE-L.(?)

Jeg har FSE-L og FSE-H.

EDIT:

Jeg var ikke klar over at det finnes FSE for både L og H, håper mitt gjelder begge for jeg er innom høyspentkiosker av og til xD

Høyspennt er opptil 420kv så du burde huske det, gjennomgikk både høy og lavspennt kurs denna uka.

Lenke til kommentar

Alle MÅ vel ha FSE-L.(?)

Jeg har FSE-L og FSE-H.

EDIT:

Høyspennt er opptil 420kv så du burde huske det, gjennomgikk både høy og lavspennt kurs denna uka.

Høyeste spenning i Norge er vel 400 KV, og i mitt distrikt 300KV. Så da bør vel H holde i lange baner xD

....hva kommer over H da, HH xD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...