Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Elektrikker i eget hus?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  fiskebollebiff skrev (På 8.1.2011 den 18.41):

Den dagen en elektiriker ikke kan være elektriker i eget hus, da flytter jeg fra norge.

DET FÅR F**N MEG VÆRE GRENSER!

Forsiktig kva du truer med, enkelte rykter skal ha det til at denne ordningen kan være på vei ut.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Den dagen elektriker IKKE får lov til å utføre elektrisk arbeid hos seg selv. Den dagen har bransjen skutt seg selv i ryggsøyla.

Ikke faen om jeg hadde betalt 500kroner timen eks. mva for at MIN kollega skulle ha koblet stikk for meg.

Han hadde gjort det som en vennetjeneste, ikke som betalt arbeid.

Hva om jeg hadde sett på meg selv, som en person som gjør jobben bedre enn vedkommende som evt skulle ha fikset det hos meg?

Det vil jo berre i praksis bli at min kollega hadde stått som ansvarlig montør på Samsvarserklæringa mi og evt eg på hannes.

Eg utfører hos meg og han hos seg. Berre atter ein måte å måtte jukse med papir på i kommunist-Norge.

EDIT:

Har hatt noen år i offshoreindustrien.

Ikke alle fagfolk der jeg mener burde ha lov til å legge opp i sitt eget hus.

Endret av ThOms-N
Lenke til kommentar
  ThOms-N skrev (På 9.1.2011 den 21.32):

EDIT:

Har hatt noen år i offshoreindustrien.

Ikke alle fagfolk der jeg mener burde ha lov til å legge opp i sitt eget hus.

bingo.. spørsmålet blir vel mer dithen "Hvem har lov å signere på samsvarserklæringen?" jeg er ikke sikker på om forsikringsselskap godkjenner det om du har signert det selv.. i mitt forma signerer bare installatøren på det vi gjør hjemme, så da blir det "rett" likevel..

Lenke til kommentar
  r0zie skrev (På 10.1.2011 den 19.18):

bingo.. spørsmålet blir vel mer dithen "Hvem har lov å signere på samsvarserklæringen?" jeg er ikke sikker på om forsikringsselskap godkjenner det om du har signert det selv.. i mitt forma signerer bare installatøren på det vi gjør hjemme, så da blir det "rett" likevel..

Det er jo heile poenget, at du har lov å godkjenne og skrive samsvarserklæring på installasjon i eige hus. Sjølve monteringa kan sjølvsagt kven som helst meg fagbrev gjere, det er godkjenninga som betyr noko her.

Lenke til kommentar
  Zeph skrev (På 10.1.2011 den 21.23):

Det er jo heile poenget, at du har lov å godkjenne og skrive samsvarserklæring på installasjon i eige hus. Sjølve monteringa kan sjølvsagt kven som helst meg fagbrev gjere, det er godkjenninga som betyr noko her.

Nå skal ikke jeg skryte for mye om at jeg skriver for mange samsvarserklæringer. Jobber stort sett med telkom/brann/alarm og det andre i den kategorien. Hjelper til en skjelden gang innen elektro. Men da berre sporadisk. Trodde det var ansvarlig montør og/eller installatør som måtte skrive under på erklæringa eg.

Lenke til kommentar
  ThOms-N skrev (På 10.1.2011 den 21.27):

Nå skal ikke jeg skryte for mye om at jeg skriver for mange samsvarserklæringer. Jobber stort sett med telkom/brann/alarm og det andre i den kategorien. Hjelper til en skjelden gang innen elektro. Men da berre sporadisk. Trodde det var ansvarlig montør og/eller installatør som måtte skrive under på erklæringa eg.

Akkurat kven som signerer veit eg ikkje, men skal eit firma installere noko som helst må det ha ansatt ein installatør. Poenget med dagens system er at ein person med fagbrev innan elektro sjølv kan legge opp og godkjenne det elektriske anlegget i sitt eige hus. Dei som ikkje har den muligheten må få eit firma med installatør til å gjere det. Du har kun lov å godkjenne installasjon i eigen bustad, ikkje for slekt eller vener.

Lenke til kommentar
  Sitat
Poenget med dagens system er at ein person med fagbrev innan elektro sjølv kan legge opp og godkjenne det elektriske anlegget i sitt eige hus.

hvor har du dette fra?

Sitat
Ja, det stemmer sikkert at eit firma kan bruke ein installatør utanfor firmaet til godkjenninga.

Nei, det er ikke lov, men det var heller ikke det jeg mente.

På papirene som blir overlevert til kunde er det installatøren som har signert alt, men på papirene vi har i bedriften sin internkontroll på den aktuelle jobben er det montøren som gjorde jobben som har signaturene..

les her: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19931214-1133.html#11

Sitat
§ 13. Kvalifikasjoner for den som skal arbeide selvstendig med utførelse og reparasjon av elektriske anlegg

1. Den som skal arbeide selvstendig med utførelse og reparasjon av elektriske anlegg, skal være elektrofagarbeider og ha formell fagutdanning omfattende elsikkerhet og nødvendig tilleggsopplæring innenfor aktuelle spesialområder. Den som skal arbeide selvstendig med utførelse og reparasjon av elektriske anlegg, skal stå under faglig ledelse av den som forestår arbeidet og være ansatt i samme virksomhet.

Sitat
Til § 13, Kvalifikasjoner til den som skal arbeide selvstendig med utførelse og reparasjon avelektriske anlegg

Generelt

Bestemmelsene i forskriftens § 13 pkt. 1 beskriver sammen med denne veiledning kvalifikasjonskrav til den som skal arbeide selvstendig med utførelse avelektriske anlegg.

Formell fagkompetanse

Minstekravet til kompetanse er formell fagutdanning med nødvendig elsikkerhetskompetanse. Dette innebærer at personer med fagbrev i fag som inneholder en sluttkompetanse med hensyn til elsikkerhet som samsvarer med de aktuelle arbeidsoppgavene, anses å tilfredsstille forskriftens minstekrav til kvalifikasjoner. Formell fagutdanning forutsettes å gi den nødvendige grunnkompetanse som har betydning for elsikkerheten i elektriske anlegg, dvs. kombinasjonen læringkompetanse, fagkompetanse, sosialkompetanse og metodekompetanse.

Kompetanse innen andre elektrofag

Elsikkerhetskompetansen i de forskjellige elektrofagene er i ulik grad dekkende for flere typer elektriske anlegg. En elektrofagarbeider som har utdanning i et fag vil kunne utføre selvstendig arbeid på elektriske anlegg innenfor beslektede fagområder dersom vedkommende kan dokumentere relevant tilleggskompetanse. Eksempler på slike beslektede fag kan være elektriker, automatiker og heismontør.

Behovet for tilleggskompetanse er avhengig av kompetansens relevans og omfang. Eksempelvis vil en elektriker kunne anses som kvalifisert til selvstendig å kunne utføre vanlig arbeide på elektriske anlegg på heis når vedkommende har ervervet seg minst tre måneders relevant tilleggskompetanse fra arbeid på heis.

Tilleggskompetanse skal dokumenteres i virksomhetens internkontrollsystem (jf veiledning til § 8 ).

Fagbrev fra ikke-elektrofag

Personer med fagbrev fra ikke-elektrofag anses kvalifisert til å utføre visse begrensede typer arbeid på elektriske anlegg, som for eksempel til- og frakobling, dersom nødvendig elsikkerhetsopplæring er gitt i fagutdanningen, eller de har gjennomgått likeverdig praktisk og teoretisk tilleggsopplæring. Slik opplæring skal være kvalitetssikret og dokumentert (jf veiledning til § 7 og § 8 ).

Forholdet mellom fagarbeider og den som forestår

Kravet om at den som utfører selvstendig arbeid skal stå under faglig ledelse av den som forestår, henviser bl.a. til at utførelse, vedlikehold og reparasjon av elektriske anlegg alltid skal forestås av en person som tilfredsstiller forskriftens §§ 11 og/eller 12. Foreståelsen må utføres aktivt og reelt, bl.a. slik at den som forestår har nødvendig styring og kontroll over arbeidet som utføres.

Kravet om at den som skal arbeide selvstendig med utførelse og reparasjon av elektriske anlegg skal være ansatt i samme virksomhet hindrer ikke at det kan etableres enkeltvise og konkrete samarbeidsoppdrag mellom virksomheter (felles entrepriser).

Forskriftens bestemmelser innebærer videre en plikt for virksomheten og den som forestår til å sørge for ajourhold av kompetanse, herunder opplæring i aktuelle deler av internkontrollsystemet, nytt regelverk og nye tekniske løsninger, i den grad dette er nødvendig for å kunne utføre arbeid på en sikkerhetsmessig tilfredsstillende måte på det aktuelle elektriske anlegget.

Endret av r0zie
Lenke til kommentar
  r0zie skrev (På 12.1.2011 den 19.45):
  Sitat
Poenget med dagens system er at ein person med fagbrev innan elektro sjølv kan legge opp og godkjenne det elektriske anlegget i sitt eige hus.

hvor har du dette fra?

Veiledning til forskrift om kvalifikasjoner for elektrofagfolk

Sitat
Til § 11, Kvalifikasjoner til den som skal forestå utførelse og vedlikehold herunder reparasjon av elektriske anlegg

Sakkyndige driftsledere, heisinstallatører automatiseringsledere og elektrofagarbeidere som ihht. § 13 med veiledning er kvalifisert til selvstendig å utføre slike anlegg, kan forestå og utføre elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig samt mindre bygninger som er en integrert eller adskilt del av slik bolig eller fritidsbolig.

r0zie skrev (På 12.1.2011 den 19.45):
  Sitat
Ja, det stemmer sikkert at eit firma kan bruke ein installatør utanfor firmaet til godkjenninga.

Nei, det er ikke lov, men det var heller ikke det jeg mente.

Var det eg trudde, då er me enig. I så fall ser eg ikkje kva du spør om.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...