Gå til innhold

[Løst] web server hjemme?

Anbefalte innlegg

Heisann, er usikker om dette er rett plass og poste men jeg prøver.

Jeg tenkte jeg skulle spare penger ved og hoste min nettside fra en gammel pc jeg har hjemme, internett linja jeg har pr dags dato er 10 ned, 17 opp, vil dette være noe ideelt til en nettside?

Lurer også på, har flerne eldre pcer hjemme og fikk et spørsmål av en venn om jeg ville hoste hans også, må jeg da endre porten på den andre til <ip>:90 eks da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

10mbit ned og 17mbit opp er ypperlig. Har selv hostet mange nettsider hjemmefra med 10mbit/10mbit. Selvfølgelig, blir siden din veldig populær vil det jo ikke være ideelt lenger. Men tror det vil holde ganske lenge for folk flest.

Hvorfor ikke bare hoste begge sidene på samme PC? Man setter opp en server på pcen og lager flere kontoer slik at du kan ha uendelig antall hjemmesider på samme PC.

Lenke til kommentar

Lurer også på, har flerne eldre pcer hjemme og fikk et spørsmål av en venn om jeg ville hoste hans også, må jeg da endre porten på den andre til <ip>:90 eks da?

Om du skal bruke 2 forskjellige maskiner, så kan du åpne feks port 90, så peke den mot port 80 (via routeren).

Men om du kan, er det vel best om du hoster begge sidene på samme maskin.

Lenke til kommentar

10mbit ned og 17mbit opp er ypperlig. Har selv hostet mange nettsider hjemmefra med 10mbit/10mbit. Selvfølgelig, blir siden din veldig populær vil det jo ikke være ideelt lenger. Men tror det vil holde ganske lenge for folk flest.

Hvorfor ikke bare hoste begge sidene på samme PC? Man setter opp en server på pcen og lager flere kontoer slik at du kan ha uendelig antall hjemmesider på samme PC.

Hvis muligt vil jeg jo selfølgeligt hoste begge på samme pc, men hvordan gjør jeg dette via xammp / wamp ?

Albefaler dere noe som kan dette, planlegger også og kjøpe domene hos domeneshop og videresende til meg.

Men blir det da <ip> på den første, men hvordan blir det på den andre. Du kunne jo ha lagt meg til på msn [email protected] og forklart nærmere der?

Forresten :

Pcene har utrolige 1026 mb ram

og 40 gig ide hardisk

Endret av Luraguttn
Lenke til kommentar

I Apache har du noe som heter VirtualHost. Du legger inn de VirtualHostsa du ønsker (du kan kjøre alle virtuelle servere på samme port).

Jeg er ingen ekspert på Apache, men har satt opp en slik løsning selv en gang:

<VirtualHost *:80>

DocumentRoot /valgfrimappe/dinmappe

ServerName dittdomene.no

</VirtualHost>

<VirtualHost *:80>

DocumentRoot /valgfimappe/kameratendin

ServerName kameratendinsittdomene.no (også mulig med subdomene.kameratendinsittdomene.no)

</VirtualHost>

Jeg er ikke 100% sikker på denne løsningen, men den fungerer fint hos meg. Du får lese deg litt opp på VirtualHosts i apache sin dokumentasjon.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...