Gå til innhold

Reklamasjon på sko solgt gjennom finn.no

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg solgte et par sko jeg hadde til en person på finn.no. Jeg fikk mail ca 14-15 dager etter kjøpet om at skoene hadde revnet, og fikk sendt bilder som bekreftet dette. De var i god stand når jeg sendte de, og skal være av generelt god kvalitet. Kjøper krever å få hevet kjøpet eller et nytt par.

Det jeg lurer på om har kjøper rett til å heve kjøpet eller kreve et nytt par? Nå vet jeg ikke hvordan hun har behandlet disse skoene, eller om det var en tilfeldighet at de skulle gå i stykker akkurat når vedkommende skulle bruke de.

Legger ved bilde av skoen.

post-135084-0-64043500-1294489329_thumb.jpg

Endret av Sandsvei
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ingen ekspert på sko eller sømmer, men min umiddelbare reaksjon er at det ser ut som disse skoene har en fabrikasjonsfeil akkurat i sømmen som er revnet. Det er ingen synlige tegn på misbruk så vidt jeg kan forstå.

Tror du må bite i det sure eplet, og godta kundens krav.

Lenke til kommentar

Jeg solgte et par sko jeg hadde til en person på finn.no. Jeg fikk mail ca 14-15 dager etter kjøpet om at skoene hadde revnet,... De var i god stand når jeg sendte de, og skal være av generelt god kvalitet. Kjøper krever å få hevet kjøpet eller et nytt par.

Her er jeg litt i tvil om hva det egentlig dreier seg om. Gjelder dette bruktsalg (som er typisk på finn) eller driver du butikk?

Selv om skoene har revnet behøver det ikke være feil på produktet. Det kan være brukerfeil. Passer skoene til føttene? Store føtter kan få sko til å revne.

Du bør evt. rette emnetittel. Den sier "kjøpt" men saken dreier som om "solgt".

Lenke til kommentar

hvis du har solgt de "brukt" som privatperson så har ikke kjøper noen rettigheter.

Dersom du har solgt de som ny som butikk så har kjøper reklamasjonsrett.

Unøyaktig. Riktig er at kjøper har færre rettigheter ved (brukt) salg mellom privatpersoner enn ved kjøp fra næringsdrivende.

Ved salg fra næringsdrivende til forbruker gjelder forbrukerkjøpsloven, mens mellom privatpersoner (og mellom næringsdrivende) gjelder kjøpsloven.

Lenke til kommentar

Jeg er ingen butikk. Jeg fikk kjøpt 5 par med UGGs til en billig penge, og la de ut på finn.no. De er "ubrukte", bortsett fra ha vært hjemme hos meg en runde. Ingen av de andre personene har klaget på skoene, og det er fra 16.desember vedkommende tok i bruk skoene. Så er nærmere 3 uker siden hun begynte å bruke dem.

Jeg har også pratet med han jeg kjøpte de av, og han påstår at dette ikke har noe med kvaliteten på skoene å gjør, men heller uforsiktighet fra personen som har brukt de. Mest sannsynlig at skoene er for små over rista på foten, slik at det legger ekstra press på sømmen. Hvorvidt dette stemmer eller ei, har jeg ikke peiling på, siden jeg ikke er noen ekspert på sko.

Hvem har rett på hva i dette tilfellet? Jeg får jo aldri til å ta noen "stikk" prøver på skoene for å finne ut om det er fabrikasjons feil eller ikke. Og blir som sagt kjøpsloven som gjelder her, men finner ikke direkte en § som sier at jeg må refundere dette her.

Lenke til kommentar

UGG til en billig penge. Der skurrer det for min del. 100% sikker på at dette er ekte vare?

Men ja, du kan jo alltids spørre personen om hun/han har presset foten inn og at det var slik sømmen røyk. Ikke det at personen ikke kan lyve, men du kan jo se hva svaret blir og hvordan det er formulert.

Lenke til kommentar

Jeg fikk beskjed når jeg kjøpte de at de var ekte, men at de var brukt til testing av farger og design(altså et form for test produkt) og derfor var de såpass billige. Men kvalitet skulle være akkurat det samme. De ble kjøpt på ebay for å nevne det.

Jeg kan godt spørre henne om det, men kjangsen for at hun sier noe annet enn det hun allerede har sagt er tvilsomt. Så.. egentlig er det bare opp til meg? Om jeg vil være en muligens drittsekk, eller en god kar? Kan noen være snill å tolke loven for meg :)

Lenke til kommentar

Jeg har også pratet med han jeg kjøpte de av, og han påstår at dette ikke har noe med kvaliteten på skoene å gjør, men heller uforsiktighet fra personen som har brukt de. Mest sannsynlig at skoene er for små over rista på foten, slik at det legger ekstra press på sømmen. Hvorvidt dette stemmer eller ei, har jeg ikke peiling på, siden jeg ikke er noen ekspert på sko.

Dette bør/må du bringe videre til kjøper.

Lenke til kommentar

Jeg fikk kjøpt 5 par med UGGs til en billig penge, og la de ut på finn.no. De er "ubrukte", bortsett fra ha vært hjemme hos meg en runde. [...] Jeg fikk beskjed når jeg kjøpte de at de var ekte, men at de var brukt til testing av farger og design(altså et form for test produkt) og derfor var de såpass billige. Men kvalitet skulle være akkurat det samme. De ble kjøpt på ebay for å nevne det.

Et kjapt søk på google etter "ebay uggs fake", gir f.eks denne siden fra produsenten, http://www.uggaustralia.com/counterfeit.aspx , som sier:

Be cautious of purchasing what are advertised as UGG® products on eBay, and other auction websites. Authorized UGG® Australia retailers are not permitted to sell products on eBay trade boards, therefore the UGG® products on auction sites is often counterfeit. Finding deeply discounted or cheap prices on these sites are often a good indication that a product is counterfeit. However, many counterfeiters are now charging full retail price to avoid detection from consumers.

Her har du høyst sannsynlig kjøpt falske varer på ebay.com (uten å vite det?), som du så har solgt videre på finn.no som ekte vare med fortjeneste. Å selge en falsk merkevare som ekte er en klar mangel etter både forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven. Så her har kjøper rett til full refusjon av kjøpssum inkludert alle utgifter (porto og ev. retur porto hvis du vil ha varen tilbake).

Det samme burde du i utgangspunktet uoppfordret tilbudt de 4 andre kjøperne.

Salg av falske merkevarer kan/vil også være brudd på andre lovbestemmelser.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...