Gå til innhold

Skjønnlitteratur og historie i kombinasjon

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp lest "Det siste landet" av Øistein Hølleland. Vi følger James Cooks oppdagelsesreisende og forfatteren smelter sammen historiske fakta med skjønnlitterære skildringer. Noe er fakta, noe annet er mer tolkninger. Se www.øisteinhølleland.no for informasjon om boken. Er det noen som har lest bøker som kombinerer skjønnlitterære tekster med mer historiske skildringer? Altså bøker som på en måte er fagbøker, men som på en annen måte er skjønnlitteratur. Synes det var en veldig spennende kombinasjon som sikkert er vanskelig å få til som forfatter.

Endret av Bokfuglen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså historiske romaner? Skal faktisk ha det som et emne nå i vår på universitetet. Har selv ikke lest så veldig mange slike bøker men vet at Conn Iggulden og Robert Harris er to forfattere som kombinerer historiske fakta og egen fantasi. Norske Thorvald Steen har også skrevet noen slike bøker.

Lenke til kommentar

Stiller meg bak Conn Iggulden som Tomeito sier. Han har vel en serie på 3 bøker om Cæsar (Emperor-series), og en på 6 bøker, som han holder på med nå, om Djenghis Khan. Selv liker jeg veldig godt bøkene om Djenghis Khan (Conqueror-series), så bra at jeg leste de på nytt før den siste boka kom ut.

Et godt tips er å kjøpe Conqueror-serien (4 bøker så langt) på Play.com. Man kan få hele serien for ned mot 16£, altså 150kr. Noe som er et veldig godt tilbud, og absolutt vil være verdt pengene.

Ellers kan jeg vel kanskje anbefale Patrick O'Brians serie om Jack Aubrey. Det handler om en kaptein i den britiske marinen under napoleonskrigene. Den er dog litt annerledes enn Conn Iggulden sin variant, ved at personene i bøkene er fiktive, men selve settingen er helt historisk korrekt, og mange av slagene er sanne. En av bøkene (er 20 totalt tror jeg, har bare kommet meg gjennom 10 av de selv) er filmatisert, Master and Commander med Russel Crowe i hovedrollen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...