Gå til innhold

Marinejeger, spesialkommandoen, fallskjermjeger, what's the difference?

Anbefalte innlegg

De er alle typer spesialsoldater i forsvaret.

Har de noen spesielt egne oppgaver? Hva slags oppdrag utfører de, og hvor ulike er de i de tre forskjellige avdelingene? Lurer litt, for jeg synes Forsvaret.no skriver litt diffust..

Retningslinjer for tråden: Svar på spørsmålet mitt! Og gjerne informer om ting som er relevant! Ikke noe diskusjon og personangrep, men en dialog :)

Lurer altså ikke på inntakskrav osv! Bare HVA de ulike avdelingene gjør, og hvordan de er forskjellige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fallskjermjeger er førstegangstjeneste. (Hæren)

Marinejeger (mjk) er sjøforsvaret

spesialkommandoen er hæren.

MJK opperer litt mere i sjø osv, men i bunn og grunn er begge to spesial kommandoane i Norge.

Også har du KJK (kystjegerkommandoen, som forøvrig er den avdelingen som har mista flest folk i afg) spesial båtoppratør (mulig den opperer under mjk avdelingen, driver iallefall mye med båtkjøringa for mjk)

+ litt div andre "spesial trente". Google de forskjellige for meir info

Lenke til kommentar

KJK er ikke en spesialavdeling, men er selvfølgelig spesialisert på sitt område. KJK ble opprettet som følge av at Kystartilleriet ble lagt ned. KJK kan også ansees som marineinfanteri, men har også Kystartilleri-oppgaver i og med at de setter opp Hellfire-missiler (anti skips-missiler) og observasjonsposter i kystsonen.

MJK er en spesialavdeling og utfører langt mer spesialoperasjoner relatert til maritime miljøer, men også operasjoner inne på land. Som for eksempel opererte de i Aden-bukten da KNM Fridtjof Nansen var der. Da bruke MJK disse små ribbene og jaktet pirater og utførte bordingsoppdrag.

HJK kan sees i sammenheng med MJK, men er spesialisert på operasjoner på land, i stedet for maritime miljøer.

Man kan si det slik at HJK er Hærens spesialkapasitet, mens MJK er Sjøforsvarets kapasitet på dette området.

Som rekruttering har man jo Fallskjermjeger som kan tas i førstegangstjenesten, mot et helt jævlig opptak da. I tillegg har Sjøforsvaret Taktisk båtskvadron (opererer Stridtbåt 90, Havøy-klasse stridsbåt, ribber osv.), Minedykkerkommandoen (mineryddere både på land og i vann).

Lenke til kommentar

Til sponge: Morra mi kunne gitt et bedre svar enn det der.

Pleya: takk for bra svar! :)

Men lurer fortsatt litt på FSK!

Og forresten så lurer jeg vel også på hva TMBN driver med! Eksempler på oppdrag de forskjellige avdelingene kan utføre hjelper veldig! For det som står på Forsvaret.no klarer jeg å lese selv, så jeg vet jo til en viss grad hva de forskjellige driver med, men jeg synes det er vanskelig å skille de! Og da blir det vanskelig å velge en retning jeg vil gå!

Lenke til kommentar

Og forresten så lurer jeg vel også på hva TMBN driver med! Eksempler på oppdrag de forskjellige avdelingene kan utføre hjelper veldig! For det som står på Forsvaret.no klarer jeg å lese selv, så jeg vet jo til en viss grad hva de forskjellige driver med, men jeg synes det er vanskelig å skille de! Og da blir det vanskelig å velge en retning jeg vil gå!

Om jeg ikke husker feil, er vel fallskjermjegerkommandoen noe som fungerer som rekruttering til FSK, altså man kan etter bestått førstegangstjeneste i Fallskjermjeger, så søke seg til FSK.

Her er hva de driver med:

Krigstid

FSKs oppgaver i krigstid er hemmelige, men erfaringer fra andre lands lignende styrker tilsier at de bedriver sabotasje og etterretningsvirksomhet langt bak fiendens linjer

Spesialjegerne har også oppgaver i krig, som en del av FSK/HJK

* Innhente informasjon

* Lokalisere og identifisere materiell og virksomhet

* Gjennomføre offensive operasjoner mot spesielt viktige mål

* Støtte redningsoppdrag av prioritert personell

* Gjennomføre beskyttelse av personer og avdelinger

Telemark Bataljon er en mekanisert infanteri/kavaleri bataljon slash en kampbataljon, og er en av Forsvarets 3 manøverbataljoner. De er blandt annet oppsatt med CV90, Leopard 2, M113 av diverse typer og andre kjøretøyer innad i bataljonen og etter behov, for eksempel Iveco LMV og SISU/PASI. Bataljonen er delt opp i 4 kompanier/eskadroner; Stridvogneskadron, Mekanisert Infanterikompani 3, Mekanisert Infanterikompani 4 og Stab og stridstreneskadron.

Bataljonen er en del av hurtig reaksjonsstyrkene til Forsvaret og mannskapene er enten grenaderer eller befal.

Lenke til kommentar

Det er fordi du egentlig ikke skal vite mer enn det som står på Forsvaret sine sider. De norske spesialstyrkene (MJK/FSK) har som hovedoppgave å drive antiterror. Det var ihvertfall deres opprinnelige oppgave, men verdensbildet har endret seg siden den gang. Antiterror er enda mer aktuelt i dag, men også informasjonsinnhenting er blitt et viktig hovedfelt, og beskyttelse av VIPs (ambassadører og toppolitikere osv). Fjernoppklarings eskvadronen har informasjonsinnhenting som sitt hovedfelt (ifølge Forsvaret). Fjernesk kan også regnes som en slags spesialstyrke.

TMBN er å regne som en elitestyrke. Det er spesialsoldater med spesiell kompetanse, men TMBN er ikke en spesialstyrke. I så måte kan også KJK anses som en elitestyrke. Jeg leste om enkelte nye oppgaver KJK har fått, men siden jeg ikke finner det igjen, vil jeg ikke gjengi det her.

Edit @ Pleya: Alle som har fullført førstegangstjeneste eller som har annen relevant erfaring/utdanning kan søke seg til FSK.

Endret av Goldshoten
Lenke til kommentar

For å søke deg inn til opptak i FSK må du ha FULLFØRT førstegangstjenesten, du trenger IKKE Å ha fullført fallskjermjegerkommandoen.

Moderator har fjernet uhøflig innhold

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...