Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle tipse dere godtfolk om et relativt nytt webapplikasjonsrammeverk (puh) for Java. Rammeverket heter Play! og ligner veldig lite på noe annet jeg tidligere har vært borti av denslags. I motsetning til diverse andre (jeg nevner ingen navn) rammeverk, er Play! faktisk morsomt å jobbe med, og har en stadig voksende brukermasse og et stadig voksende bibliotek av tilleggsmoduler. Selv ble jeg kjent med rammeverket på fjorårets JavaZone, og ble frelst.

Ta turen til http://www.playframework.org/ og se demonstrasjonsvideoen

---

BalleB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste Java jeg har brukt på nett var gjennom JSP (java server pages), og det var horribelt. Hvordan blir dette i forhold?

Og i forhold til etablerte rammeverk i PHP? (om du har erfaring fra det, da)

Jeg har selv jobbet endel med JSP tidligere, og er enig med deg i at det er horribelt. Blandingen av Java-kode og markup er fryktelig. I Play! er MVC (ModelViewController) tankegangen veldig godt gjennomført, med klare skiller mellom logikk, datamodell og markup.

En av de tingene som er veldig spesielt med Play!, er at det er rammeverket som kompilerer, og ikke IDE'et. I Demonstrasjonsvideoen på Play!-hjemmesiden bruker de faktisk en teksteditor, og alle endringer blir kompilert med en gang man lagrer. Dette gjør at endringer i kode/datamodell/markup blir synlig med en gang, og ikke etter x antall sekunder, som i de fleste andre rammeverk jeg har vært borti.

Jeg har ingen erfaring med PHP, hverken med eller uten rammeverk.

---

BalleB

Lenke til kommentar

helt enig i at blanding av kode og markup - a'la php - ikke er bra, men det er ingenting ved jsp som tvinger en til å blande korta, det er helt frivillig.

forøvrig er ethvert tilløp til å fjerne unødvendig kompleksitet sårt tiltrengt i java-verdenen. alt som er "by convention" istedenfor "by configuration" er positivt i mine øyne (for tiden :)

fant ikke noe særlig utbud av gui-komponenter til play, det kommer nok med tida, men de fleste andre rammeverk har jo vært på banen en stund og det er sikkert litt catchup som gjenstår.

på webgui-rammeverkfronten syns jeg vaadin er elegant, den beste måten å unngå å blande kode og markup er å ... droppe markup :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...