Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC'en er tilsynelatende død...

Anbefalte innlegg

Hei, er vel et år siden jeg spurte om hjelp angående PC'en min nå - angående en defekt harddisk. PC'en har fungert helt fantastisk siden, men for å gjøre en lang historie kort:

For drøyt to dager siden forlot jeg PC'en min , i rundt en time, mens jeg gikk ned for å se på TV. Når jeg senere returnerte til PC'en var den skrudd av, og skjermen hadde gått i hvilemodus. Jeg skjønte ikke bæret, men tenkte jeg hadde skrudd av PC'en uten å tenke meg om... Jeg spammet start knappen et par ganger - ingenting skjedde. Fortvilet åpnet jeg kabinettet og gjør en kjapp feilsøking.

Så langt har jeg funnet ut av følgende:

• Det eneste tegnet til liv PC'en gir fra seg er når jeg kobler fra strømledningen i 10 sekunder, for så å koble den til strømforsyningen og vente i 10 nye sekunder. Hvis jeg gjør dette og så trykker på startknappen starter alle viftene i PC'en i 0,1 sekunder - med andre ord er det som om jeg gir PC'en et lite støt. Ellers skjer ingenting og det eneste jeg kan gjøre er å gi den slike "støt" fra tid til annen når jeg frakobler ulike komponenter.
  • Ja, jeg har bryteren bakpå strømforsyninga på "on" og den lyser som den skal...
  • Jeg har koblet ut CPU, RAM og skjermkort - uten resultater....

Det eneste jeg har kommet fram til her er at hovedkortet muligens har tatt kvelden, men finner det også litt sannsynlig at det kan ha noe med strømforsyninga å gjøre ettersom det virker som om den leverer strøm i de 0,2 sekundene før den blir "overbelastet" og "sikringen" går... Jeg vet ikke...

Hadde vært flott med deres synspunkter - Takker på forhånd :)

Komponenter:

- PSU: Mist 1000W

- Hovedkort: MSI x48c Platinum

- CPU: Core 2 Quad Q6600 (Intel)

- RAM: Corsair XMS2 (2gb) - (har to av disse)

- Skjermkort: Radeon HD 4870x2

Endret av Sondre1123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan sjekke for støv i Viften. dette skjedde med meg for lenge siden. Jeg åpnet opp og fjernet allt støv i viften med en pensel. Whops så funket dataen igjen. Men få ut allt støvet.Håper dette er problemet ditt da det er enkelt og fikse :)

Lenke til kommentar

Ser egentlig to muligheter her :

*Problemer med strømforsyningen.

*Et gåent hovedkort.

Du nevnte forresten ikke hvilket skjermkort du har.

Mist er forresten litt kjent for å hatt litt problemer tidligere avhengig av kjøpsår og revisjon på psu'en , ca levetid på mange mists har vært 1-3 år på de som var laget med relativt dårlige komponenter. Anbefaler at du prøver å starte Psu'en uten å ha noe tilkoblet til den .

Litt mer vrient å feilsøke hovedkortet så prøv å se om du får fullstendig start på psu'en.

Lenke til kommentar

Har hatt samme problemet jeg... Prøver å komme på hva det var jeg gjorde for å fikse det.

Har du prøvd å resette BIOS?

Jeg ville forresten vurdert å endre tittel på diskusjonen. Trodde først den var om en person du så som du trodde var død :dontgetit:

Endret av WannabeLeet
Lenke til kommentar

Nå har jeg funnet løsningen! Jeg testet strømforsyningen, slik som tidligere nevnt av en bruker i denne tråden, og det viste seg at det var den som var synderen...

Men! Helvete er dessverre ikke over for meg enda... Jeg fikk låne en strømforsyning av en venn og jeg får nå skrudd på PC'en. Men problemet nå er at PC'en fryser på en helt random sted i boot prosessen... Jeg kommer aldri fram til der den begynner å load'e Windows med andre ord.

Ja.....

Lenke til kommentar

Nå har jeg funnet løsningen! Jeg testet strømforsyningen, slik som tidligere nevnt av en bruker i denne tråden, og det viste seg at det var den som var synderen...

Men! Helvete er dessverre ikke over for meg enda... Jeg fikk låne en strømforsyning av en venn og jeg får nå skrudd på PC'en. Men problemet nå er at PC'en fryser på en helt random sted i boot prosessen... Jeg kommer aldri fram til der den begynner å load'e Windows med andre ord.

Ja.....

Da er det jo muligheter for at :

*Når den første Psu'en tok kvelden skadet den hovedkortet eller hard disk.

*At den lånte Psu'en rett og slett ikke gir nok strøm til pcen din for å få den startet.

Se om du får lastet et inn feks Knoppix som er et Linux Live os som bør kunne starte opp uten bruk av hd. Om du får systemet opp og går

bør du få sjekket S.M.A.R.T statusen på harddisken.

Lenke til kommentar

Driver å tester PC'en nå.. Glemte å nevne at den lånte PSUen yter 500W mens den jeg hadde gav 1000W.

Jeg glemte også å nevne at dagen etter at jeg startet tråden fikk jeg den ødelagte PSUen til å fungere igjen... Alt jeg gjorde var å støvsuge den skikkelig, men ingenting skjedde så jeg ble en smule arg, slo til den med knytteneven, og voilá! Så tok det vel 30min så var den død igjen... Under de 30min funket PC'en akkurat som den skulle, altså ser det ut til at det bare er strømforsyninga det er noe feil med i mine øyne. Den strømforsyninga jeg låner gir vel ikke nok til PCen. Eieren av den lånte PSUen hadde hatt den i 3 år nå så den er nok ganske sliten - han fortalte meg også idag at han har hatt noen problemer med den før Dx

Så jeg konkluderer foreløpig med at jeg trenger en ny PSU så vil forhåpentligvis alt ordne seg :) men vi får se...

Tusen takk for alle svar så langt!

Endret av Sondre1123
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...