Gå til innhold

Bygge muskler fort! Crossfit gir mer masse fortere enn styrketrening?

Anbefalte innlegg

Heisann alle der ute!

Jeg ønsker å bygge muskler fortest mulig. Har noen kamerater som driver med crossfit, jeg trener på treningssenter. Jeg lurer på hvorfor noen av disse har bedre fremgang, generelt når det gjelder masse enn meg f. eks som trener bra (føler jeg og jeg øker jevnt og trener mye basisøvelser med rett kosthold)?

Jeg trodde crossfit var mer for å brenne fett og for å holde seg i en veldig god form, ikke for å bli svær.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Treningstråden er vel mer passende, hvordan vet du at de har mer fremgang eller om de reduserer fettprosenten og det bare ser salik ut?

Uansett så kommer kostholdet til å stå for 95% av resultatene, det er det som er viktigst.

Du må også kunne prinsippene om bindevev, deload, progresjon osv ellers kommer du ingen veg.

Igjen må jeg bare henvise til treningstråden/ Evt guiden som er sticky.

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg noe om "crossfit", men har du tenkt på at det kan ha noe med genetikk å gjøre? Jeg er en slik type som får raske synlige endringer etter å ha trent lite. Jeg er liten og tett ;) Så kan hende at du er en type som bruker lengre tid på å utvikle deg, og kanskje til og med tilpasse deg trening! hvor lang er du? er du mye lengre enn kompisene dine?

Lenke til kommentar

Jeg vet gener spiller en stor rolle, men man kan lett se at selvom de har fått lavere fett%, så har de fått MASSIVE armer på skremmende kort tid (uten BOL) ved hjelp av denne treningen. Jeg vet kostholdet er superviktig, og spiser selv som en maniac fordi jeg føler jeg ikke får i meg nok næring.

Skal besøke treningstråden! :) Takk for svar

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Treningstråden er vel mer passende, hvordan vet du at de har mer fremgang eller om de reduserer fettprosenten og det bare ser salik ut?

Uansett så kommer kostholdet til å stå for 95% av resultatene, det er det som er viktigst.

Enig til det punktet at du spiser NOK til å ha fremgang. Ideen om at kosten er 95% av resultatet kommer fra ideen om å trene for presentasjon og ikke prestasjon, kanskje i en diettfase. Kosten er viktig, men det er treningen også.

Crossfit er jo effektiv trening og har jo en del hardbarka tilhengere. Min største innvending mot crossfit-trening er at teknikk tilsynelatende er helt underordnet. Det å kjøre seg helt til bunns på øvelser som markløft og knebøy (for eksempel) er særdeles lite smart.

Grunner til at de responderer bedre på denne treningen kan være mye forskjellig

*De kan ha et bedre treningsgrunnlag enn deg i utgangspunktet

*De kan ha bedre gener

*De spiser mer

*De trener hardere

Det er ingenting "magisk" med noen ulike treningsopplegg, enten det er 5x5, Crossfit eller FST-7.

Lenke til kommentar
Kosten er viktig, men det er treningen også.

Men trener man 100% rett men spiser feil kan man trene slik i 10 år uten å gå opp 1 gram.

Da er kostholdet ganake viktig. Man kan jo spise rett og trene feil og fortsatt iallefall få resultater.

Det er også sunnere å spiser rett og ikke trene en motsatt.

Man trener kanskje 120min uka, programmet er satt, dytt og dra.

Man spiser kanskje 40 ganger i uka, ulike måltider, kanskje de må lages og handles og de må være sunne.

Det er kostholdet som tar tid i hverdagen, det er det man tenker mest på.

Det er jo ikke vitenskapelige tall, bare min mening om sånn man burde se på det for å få resultatene man er ute etter.

Endret av War
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg lurer på hvorfor noen av disse har bedre fremgang, generelt når det gjelder masse enn meg f. eks som trener bra (føler jeg og jeg øker jevnt og trener mye basisøvelser med rett kosthold)?

De spiser bedre.

Tviiiler jeg på. Dem har nok bedre gener.

La oss ta kostholdet for gårsdagen da:

Frokost 07:30

- 150 gram havregryn + en halv liter med melk + en banan

Lunch: 11:30

4 skiver med skinke (grovbrød) + en kyllingbaguett og en halv liter med vann

Middag: 15:00

3/4 grillet kylling + 100g ris og salat + en halv liter med vann

Måltid klokken 19:00

4 egg + en halv liter med melk (omelett med skinke)

Kvelds 22:15

1 boks med makrell i tomat + 4 grove skiver + 1L med melk

Utenom dette spiser jeg og frukt som epler, syntes det er rart om man kan spise mye bedre enn dette. Noen som har tips? Tar og proteinshake etter trening + krea!

Lenke til kommentar

Og hva,? Hvis du har en slik fremgang og fettprosenten er fin, hvorfor gjøre endringer da?

På den tiden kjørte jeg RYP.

Med skyhøyt kcal-overskudd bygger man mer, men fettlagringen vil kreve en deff og i den deffeperioden får man ikke bygget og man vil tape litt masse, så det lureste er moderat overskudd, 200kcal + for å så bygge uten å lagre særlig fett, og da også slippe deff.

http://myrevolution.no/artikler/

Er mulig med blandt annet H&F-C / A , uten å telle kcal, kun bruke sultskalaen.

Lenke til kommentar

Og hva,? Hvis du har en slik fremgang og fettprosenten er fin, hvorfor gjøre endringer da?

På den tiden kjørte jeg RYP.

Med skyhøyt kcal-overskudd bygger man mer, men fettlagringen vil kreve en deff og i den deffeperioden får man ikke bygget og man vil tape litt masse, så det lureste er moderat overskudd, 200kcal + for å så bygge uten å lagre særlig fett, og da også slippe deff.

http://myrevolution.no/artikler/

Er mulig med blandt annet H&F-C / A , uten å telle kcal, kun bruke sultskalaen.

Jotakk jeg ser den. Jeg skjønner jo selv at det er lurt å ligge litt i kcal-overskudd ja. Men dem gainer meg muskler på kortere tid. Men tror det er genene, har fått svar på det jeg trenger. Takk
Lenke til kommentar

Jeg tror man må begynne å lese litt om psykologisk stress og biologisk stress. Stress er det viktigste med treningen, kroppen responderer alltid til stress som en fare, når du stresser eller kroppen stresser med foreksempel en sykdom, så gjør kroppen alt for å få vekk dette stresset. Ordet "stress" er samme som belastning, for å prøve å illustrerer...

Vi har en bakterie, ved navn Pijus.A3, denne blir så utsatt for stress (antibiotika foreksempel), hvis denne bakterien overlever dette stresset gjør den seg selv sterke og mer tilpasset miljøet, om denne bakterein så ikke klarer å håndtere stresset, dør den.

Enkelt illustrert med vektløfting også... La oss si at 1RM din i knebøy er 110kg. Du skal så prøve 112kg, noe du aldri har tatt før. Når du har 112kg på ryggen og klar for å gå ned, så blir kroppen utsatt for stress, først og fremst blir nervesystemet utsatt for stress, om du klarer denne vekten så har nervesystemet klart å bekjempe stresset og du har da "vunnet" over 112kg. Om dere forstår hva jeg mener, så er det stressnivået treningen gir er hva kroppen vokser på. Dette stresset kan gies i form av rein vektløfting, som er stressende på sin måte, eller via crossfitt eller gymmnastikk. Tingen er, vi er alle gode på noe, genetisk bestemt. Noen har svære lunger, som gjør dem optimalt til maraton foreksempel..

De genene som betyr mest i styrkeløft er;

Et sterkt nervesysteme som tåler en stor påkjenning av fysisk stress

Muskelfibre som er optimalisert for å tåle svær påkjenning, dog forskjellig fra muskelfibre som tåler utholdenhet.

Hormoner som gjør mest mulig ut av stresset vektene påkjenner, foreksempel som testetrone.

Bra smertetollereanse

Om stressnivået på treningen er lik, så er det kun genetikken som spiller inn hvor svær og stærk man kan vokse seg. Dog varier dette stresset fra sport til sport, og kroppen har forskjellige nivåer på hvordan den skal gjøre stresset om til noe forebyggende. Styrkeløft gir stress i forhold til nervesystem, dog hvor mye muskelmasse man legger på seg, kommer nok ganske mye av ulike genetisketrekk.

Stresset kroppsbyggnings rettet trening gir eller kondisjonstrening foreskempel er et helt ulikt stress enn hva styrkeløft gir, og derfor vil også kroppen bruke anderledes methoder for å bekjempe dette stresset.

Budskapet er vel det å finne ut hvordan kroppen din er bygget opp. Sant at alle kan bli stærke og ihvertfall større av styrketrening generelt sett, men alt i alt, hvor stor man kan bli og hvor stærk man kan bli, avhenger av hvilke gener du bærer på. Men så lenge du trener og treningen utfører stress mot kroppen, uansett hvilken sport dette er, og så lenge du gir nok næring (byggeklosser) til kroppen slik at den kan bekjempe dette stresset trening gir, så blir du stor og sterk.

Endret av Knife
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...