v70 Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Hei, jeg har en 1997 volvo v70 2,0T som ikke blir varm inni. Har byttet varmeapperat register men hjalp ikke, tur og retur rør er varme på registeret. trenger hjelp fort! Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Dersom du har varme gjennom registeret, så ligger jo høyst sannsynlig problemet med andre ord i luftstyringen. Kort sagt spjeld i varmeapparat-huset som ikke gjør det det skal, når de skal. Det kan være mekanisk, som i wire som har hoppet av, røket, knekt plast, ol, eller det kan være elektrisk/elektronisk som i defekte akturatorer/servo, ledningsbrudd, sensorfeil, eller feil på styreenhet/behov for grunninnstilling. kjenner ikke systemet din bil har, så bare for å generelt pense deg i det jeg mener er riktig retning. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Nja, det er mulig jeg har litt for høye forventninger til hva folk klarer å eliminere seg frem til på egen hånd, for jeg tok utgangspunkt i at vi kan stole på det trådstarter sier om varme på slanger inn/ut av register, og det eliminerer isåfall termostat som årsak, og det forteller oss også at det er sirkulasjon gjennom register. Men får understreke at de skal være skikkelig varme, ikke bare lunkne. Friskluftfilter kan det selvsagt også være, dette hoppet jeg over fordi jeg antok trådstarter ville sagt noe dersom det ikke blåser nevneverdig, hverken kaldt eller varmt. Men ja dette må sjekkes, viften må fungere, det skal blåse kraftig inni bilen med viften på full. For å sjekke filteret kan du enten se på det (teste uten filter montert), eller du kan forsøke å sette varmeapparatet på resirkulasjon. Vanligvis vil det blåse noe svakere på resirkulasjon (du må kjenne, ikke høre), men dersom det er omvendt og varmen/luften kommer når den står på resirkulasjon så er friskluftfilter hovedmistenkte. 1 Lenke til kommentar
v70 Skrevet 9. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2011 jeg har byttet, varmereg, termostat, pollenfilteret, skyllet igjennom kjølesystemet og fyllt på ny frostveske. Jeg har tatt ut igjen registeret etter første montering og sjekket spjellene som styrer varmen inn til cupen og de går riktig, bilen har (ecc) elektronisk clima controll. Er det -20 grader ute blir det ikke en lunk inne i kupen engang, men nå som i dag har det hvert +2 grader og da ble den greit varm men langt ifra som det burde. Lenke til kommentar
v70 Skrevet 9. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2011 å forresten, når bilen er drifts varm er tur til register så varm så man ikke kan ta på den, og retur litt "kaldere". Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Ja da høres det jo ut som alt er i orden, og hvis vi konsentrerer oss om selve varmeapparatet og luften som kommer ut av det (altså ser bort fra yttre faktorer som utette dørlister, vinduer på gløtt, manglende isolasjon, og alt annet av betydning for opplevd kupe-temperatur), så har du forsåvidt allerede eliminert det meste. Jeg regner da også med at du har fått luftet anlegget skikkelig etter rens/utskiftning, så det punktet også er "checked". Register er ofte utsatt for luft, og jeg kjenner ikke lufteprosedyrer for din bil. Dersom du i tillegg fysisk ser at spjeld kjører all luft gjennom register, spjeldene har hele og gode tettinger, og slangen inn er brennhet, kan jeg ikke se at vi sitter igjen med særlig annet enn at sirkulasjonen må være for lav, altså vann. Alt er jo relativt, men det du beskriver om slangene vil jeg si høres normalt ut, avhengig av viftehastighet og utetemperatur. Med viften på fullt trekkes en god del av varmen ut av vannet (forhåpentligvis gjort om til varme i kupe) så slange ut av register holder noe lavere temperatur under normale omstendigheter. Men merker du nevneverdig forskjell på luft-temperatur ut av varmeapparat om du kjører eller står stille? Er luften ut av varmeapparat kald/lunken samme om du har viften på full, eller laveste trinn? 1 Lenke til kommentar
v70 Skrevet 13. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2011 er nok sannsynelig vis vannpumpa, når jeg starter og kjøre med en gang etter motoren er startet blir den ikke varm inni. Men om jeg parkerer og lar bilen gå på tomgang etter en kjøre tur på ca 30 min, for så og la den gå i kanskje 10 min. Så er den god og varm, tyder på sirkulasjons svikt da egentlig. Eller har du noen andre tips da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå