Gå til innhold

Mekke om en bensin B&S gressklippermotor til diesel?


Anbefalte innlegg

Hei og hopp. Jeg har drevet og overhalt en gammel Briggs&Stratton gressklippermotor. Jeg vil først si at det er elendig motorkonstruksjon. De eier ikke dreimoment, ikke hestekrefter eller noe som kan kalles kraft. De er sideventilere! SIDEVENTILERTE!? Plastikk kamaksel. Plastik drev. Plastik forgasser. Typisk kina-produsert-amerikansk-montert motor. Etter alle mine utallige timer med båtmotormekking, så har jeg ikke sett maken til rallemikk.

B%26S.jpg

 

B%26S%20topp.jpg

 

Topppakningen må da byttes.

 

Men til saken, så hadde jeg tenkt å bygge om denne motor til diesel. Men da må jeg antakeligvis montere en dieselpumpe ekstra.

 

Mvh

KapteinFredrik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei denne motoren skal jeg ikke ha autostart på. Det er en diger 60 hk diesel motorsom skal ha. Men jeg tenkte å bygge om denne til diesel siden stempelet går nok høyt. Jeg målte at stempelet stopper ca 7mm under toppenog det har en vandring på 65mm totalt. Da burde dette være mulighet til å diesel? Spørs vel om dysene klarer å lukke raskt nok. Og alt klarer det høye trykket. Men jeg får se i morra.Takk for at du engasjerte deg ihvertfall.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ville tro du kunne fått denne til å gå på diesel bare du får høy nok kompressjon. For å få til det så må du nok høvle blokka så du ikke har 7mm klaring til toppen, men vesentlig mindre klaring.

 

Dieselmotorer har gjerne en kompressjon på mellom 15:1 og 22:1 noe som fører til omkring 40Bar kompressjonstrykk. En bensinmotor derimot har et kompressjonstrykk på mellom 8 og 14Bar, og et kompressjonsforhold på rundt 9:1

 

Klarer du å oppnå høy nok kompressjon vil du nok få motoren til å gå, men jeg tviler på at dette vil være holdbart over lengre tid da motoren ikke er laget for så høyt kompressjonstrykk.

Lenke til kommentar

I dag så går stempelet ca 7mm under toppen om jeg ikke tar feil. Jeg har planslipt toppen, så den har blitt kanskje 1 mm mindre. Fattern har kompresjonstester som jeg skal prøve etterpå. Jeg har ikke noe toppakning, men den ble bestilt på lørdag og vil ankomme meg denne uka :new_woot:

 

Er det veldig viktig at dieselen må sprøytes inn med trykk? Eller kan jeg bare sprøyte det inn med bare en liten elektrisk fødepumpe?

 

Her er toppen planslipt 15012011251.jpg

 

Jeg skal først og fremst la motoren virke med bensin, siden den har fått en overhaling og da må alt først innkjøres før jeg modifiserer motoren mer...

 

Takk for svar ihvertfall

Endret av KapteinFredrik
Lenke til kommentar

Grunnet den store forskjellen mellom bensin og dieselmotorens innsprøytningssystem og funksjon så ville jeg lagt dette konverteringsprosjektet på hylla og heller bare kjørt denne motoren på bensin, da det vil være mye og ikke minst krevende arbeid for å få det til å fungere.

 

Litt kjapp info fra wikipedia:

 

Les også dette på engelsk for å få en bedre forståelse for dieselmotorens innsprøytningssystem så skjønner du nok fort hvorfor jeg ville lagt dette prosjektet på hylla.

http://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_engine

 

Prinsippet bak en dieselmotor ligner prinsippet bak en vanlig bensinmotor.

I alle bensinmotorer blir det i innsugningstakten sluppet inn en blanding av drivstoff og luft i sylinderen. Blandingen blir komprimert, og antennes deretter av en tennplugg.

I en dieselmotor blir det derimot bare suget/sluppet inn luft i sylinderen. Luften blir komprimert og der en tennplugg skulle tent, blir det i stedet sprøytet inn drivstoff gjennom en dyse. Fordi diesel selvantenner ved høye temperaturer, antennes den kontrollert ved innsprøytning i den varme luften i sylinderen.

 

Dieselmotorer har verken forgasser eller gasspjeld slik som bensinmotorer har. Dreiemomentet styres i stedet av mengden drivstoff som sprøytes direkte eller via forkammer inn i sylindrene. Hvis motoren har mekanisk dieselpumpe, er gasspedalen koblet til denne via en wire. Mekaniske dieselpumper distriburerer dieselen gjennom et rør for hver sylinder. Moderne dieselmotorer har ett felles rør (common rail) som forsyner elektrisk styrte innsprøytningsdyser (injektorer) med diesel under høyt trykk, i størrelsesorden 300-2000 bar.

 

Om du allikevel prøver å få den til å gå på diesel så gi tilbakemelding her, da det kan være interresant å se hvordan du da eventuelt gjør det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...