Gå til innhold

Trenger hjelp angående nytt bredbåndsabbonement

Anbefalte innlegg

Jeg har flyttet inn i en blokk som har Get-fellesavtale. Vi har ingen tv-dekoder, putter bare ledningen rett i veggen og bruker standardkanalene som finnes der.

Derfor har vi altså ingen tuner.

Har nå bestilt bredbånd også fra Get, og har noen spørsmål rundt det:

* Jeg har ikke bestilt routeren til Get, fordi jeg heller vil kjøpe en i butikk (dette var jo forsåvidt ikke et spørsmål).

* Når jeg har fått routeren i hus - hva gjør jeg da? Jeg var under den tro at jeg måtte ha et modem, men har ikke fått noen indikasjoner på at Get sender meg et modem. Må jeg kjøpe et selv?

* Jeg har heller ikke sett noen "internett-kontakt" i noen av veggene, og regner med at tidligere beboere har brukt tuneren som modem/router. Må jeg ut med masse penger for å få satt inn en internettkontakt?

Litt rotete skrevet dette, men det kommer vel ganske godt fram at jeg har ganske liten peiling, og trenger å få dette forklart med teskje-prinsippet.

Takknemlig for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du leter sansynligvis etter telefonkontakten? Det er ikke den du skal bruke.

Get leverer tjenestene sine over sin egen coax-kabel. Det du ser etter er det vanlige TV-uttaket, som du for så vidt allerede bruker. Det du trenger er en splitter som gir et ekstra uttak. Modemet du trenger er et kabel-modem med coax-inngang og Ethernett ut, som kobles videre til WAN-porten på ruteren din.

Antagelig siden Get har felles-avtale er det heller ikke installert vanlig telefon-forbindelse der og forklarer hvorfor du ikke finner telefon/internett-kontakten.

Var dette til hjelp? :)

Lenke til kommentar

Kan tilføye at du IKKE bør bruke en vanlig TV-splitter (a la "T-ledd" fra Clas Ohlson), men Gets egen splitter.

Get sender deg det modemet du trenger, enten med bud eller post, avhengig av hvor du bor.

Splitter følger normalt også med.

Har du flere antennekontakter hjemme ville jeg brukt den som er nærmest inntaket fra gangen.

Modemet bør funke med en gang du kobler det opp.

Noen ganger gjør forhold på kabelanlegget det nødvendig å skremme ut en tekniker. Hvis beboeren før deg hadde bredbånd fra Get så er dette nok ikke nødvendig hos deg.

Du finner uansett ut om det virker når du har modemet i hus. :)

Vil du ha modemet i dag, kan du evt. hente modem og/eller tegne abo hos nærmeste forhandler (i Oslo er det typisk Spaceworld)

http://get.no/web/kundesenter#

Vær også OBS på at du i motsetning til mange andre bredbåndsformer strengt tatt ikke MÅ ha en ruter, men du kan fint bruke en maskin med nettverkskabel rett på modemet. Men du er da ubeskyttet rett på internett, og ruteren gir deg også en brannmur for økt sikkerhet, tilgang til trådløst nett og i praksis kan du bruke så mange maskiner du vil hjemme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...